یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: پنجشنبه _سوم آبان‌ماه_ ساعت ۲:۲۸ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۸۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶ 23 November 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: هنگامی که ماه در میان خط واصل زمین و خورشید قرار دارد، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید و پشت به ما قرار می‌گیرد، در نتیجه نمی‌توانیم آن را ببینیم. در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو رخ داده است.

حرکت مداری ماه باعث می‌شود هر چهار هفته یک بار به دور زمین بچرخد و در نتیجه گام‌های آن از ماه جدید، تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر، هر ۲۹.۵ روز یک بار اتفاق بیفتد و در نهایت به ماه جدید می‌رسد. این حرکت به این معنی است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه از آسمان را طی می‌کند و باعث می‌شود که هر روز تقریباً یک ساعت بعد، طلوع و غروب کند.

وی افزود: طی روزهای آینده، ماه در اواخر بعدازظهر و هنگام غروب عنوان هلال باریکی که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند قابل مشاهده خواهد بود سپس تا رسیدن به ربع اول، در مدت زمان یک هفته، تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است. پنجشنبه _سوم آبان‌ماه_ ساعت ۲:۲۸ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود. هر دو جرم در صورت فلکی عقرب قرار دارند.


پایان حرکت بازگشتی سیاره مشتری
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: پنجشنبه _سوم آبان‌ماه_ مشتری به پایان حرکت رو به عقب خود می‌رسد و حرکت خود به سمت غرب را در میان صورت‌های فلکی به پایان می‌رساند و به حرکت معمولش در سمت شرق بازمی‌گردد.

این تغییر جهت حرکت در آسمان پدیده‌ای است که همه سیارات خارجی منظومه شمسی چند ماه پس از عبور از موقعیت مقابله خورشیدی به صورت دوره‌ای دچار آن می‌شوند. در حقیقت حرکت بازگشتی به علت حرکت زمین به دور خورشید ایجاد می‌شود. هنگامی که زمین به دور خورشید می‌چرخد از دید زمینی‌ها موقعیت‌های ظاهری اجرام با یک دوره یک ساله از یک سمت به سمت دیگر در آسمان تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: از موقعیت رصدخانه لارستان، غول گازی منظومه شمسی در آسمان عصر قابل مشاهده است و حدود ساعت ۱۷:۱۳ در موقعیتی ۴۴ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی شما قابل دسترسی است. سیاره مشتری تا حدود ساعت ۰۱:۳۴ در آسمان قابل رصد است. طی هفته‌های آینده، مشتری هر شب چهار دقیقه زودتر به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و به تدریج همزمان با تاریکی آسمان غروب می‌کند.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار