یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: لحظاتی بعد از غروب آفتاب (ساعت ۱۶:۵۹) هلال ماه یک روز و ۱۵ ساعته در موقعیت صورت فلکی قوس با چشم غیر مسلح به راحتی، قابل مشاهده است.
کد خبر: ۱۰۷۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲ 25 November 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا:فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: بهترین زمان رویت هلال ماه جمادی‌الاول جمعه _چهارم آبان_ بعد از عبور ماه از نزدیکی خورشید (ساعت ۱۷:۱۶) است. لحظاتی بعد از غروب آفتاب (ساعت ۱۶:۵۹) هلال ماه یک روز و ۱۵ ساعته در موقعیت صورت فلکی قوس با چشم غیر مسلح به راحتی، قابل مشاهده است؛ درخشندگی این هلال حدود چهار درصد است. ماه ساعت ۱۸:۱۴ غروب می‌کند.

ماه در حضیض خورشیدی
وی افزود: جمعه _چهارم آبان_ ماه ساعت ۰۹:۴۹ به نزدیک‌ترین فاصله خود از خورشید می‌رسد. این پدیده تقریباً با عبور ماه نو از موقعیت مقارنه خورشیدی اتفاق می‌افتد. در لحظه حضیض ماه، زمین در فاصله ۰.۹۸۴۹ AU از خورشید قرار خواهد گرفت. فاصله بین زمین و ماه ۰.۰۰۲۴ AU خواهد بود. در این شب ماه دو روزه با چهار درصد روشنایی در صورت فلکی عقرب ساعت ۱۸:۱۳ غروب می‌کند.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: طبق قانون اول کپلر در مکانیک سماوی، مدار همه سیارات به دور خورشید بیضی شکل است و خورشید روی یکی از کانون‌های مدار بیضی قرار دارد. با توجه به این قانون و به دلیل اینکه خورشید در مرکز بیضی قرار ندارد؛ سیارات در مسیر حرکت خود به دور خورشید گاهی به آن نزدیک و گاهی از آن دور می‌شوند. طبق تعریف به نزدیک‌ترین فاصله هر جرم از مرکز چرخش حضیض و به دورترین فاصله آن از مرکز چرخش اوج می‌گوییم.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار