کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز در گفت‌وگویی به ارائه روش‌های پیشرفته و نوین مورد استفاده در کلینیک‌های درمانی ویژه بیماری دیابت پرداخت.
کد خبر: ۱۰۷۹۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 27 November 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: در پی صنعتی شدن کشورها، افزایش امید به زندگی و تغییر در شیوه‌ زندگی، الگوی بیماری ‌ها از بیماری ‌های حاد به سمت بیماری ‌های مزمن مانند دیابت تغییر یافته است؛ تا جایی که می‌توان گفت این بیماری در حال تبدیل شدن به یک معضل بهداشتی اقتصادی در سراسر جهان است.

هاجر نجات دارابی، کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز در این خصوص به خبرنگاران گفت: بیماری دیابت یک مشکل مزمن است که اگر به ‌موقع تشخیص داده شود، از عوارض ناتوان ‌کننده آن می‌توان به‌ خوبی پیشگیری کرد.

او ادامه داد: دیابت می‌تواند به همه اعضای بدن نظیر قلب و عروق، چشم ‌ها، کلیه‌ها، اعصاب، دستگاه گوارشی، لثه‌، دندان‌ و پوست آسیب بزند.

چرا زخم پای دیابتی به سرعت بهبود نمی‌یابد؟

نجات دارابی خاطرنشان کرد: زخم پای دیابتی یکی از شایع ترین عوارض مزمن دیابت است که مثل هر زخم طبیعی شروع می‌شود. این زخم می ‌تواند به صورت یک برش، خراش، تاول یا آسیب جزیی دیگر باشد. بر خلاف زخم‌های طبیعی که طی چند روز به ‌طور طبیعی بهبود می‌یابد، زخم پای دیابتی به‌ خوبی بهبود نمی‌یابد. دلیل این امر، گردش خون ضعیف و آسیب عصبی مرتبط با دیابت است.

او ادامه داد: زخم ایجاد شده، به جای بهبود، عفونت می ‌کند و این عفونت به لایه‌های عمیق پوست گسترش می‌یابد؛ در نتیجه زخم ‌های دیابتی اغلب منجر به آبسه، عفونت استخوان و عواقب شدید دیگر می‌شود.

نجات دارابی، یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به چنین مشکلی را مراجعه دوره‌ای برای معاینه پاها به کلینیک‌های تخصصی دیابت و زخم عنوان کرد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز با بیان اینکه روش‌های پیشرفته و نوین مورد استفاده در کلینیک‌های درمانی ویژه بیماری دیابت شامل: لیزرتراپی، ازون تراپی، وکیوم تراپی، لارو تراپی و پانسمان‌های حاوی سلول‌های بنیادی است که در این کلینیک از این تکنیک‌ها برای درمان زخم پای بیمارانی که در گذشته مجبور به قطع عضو بودند، استفاده می‌شود.

برچسب ها: زخم ، زخم پای دیابتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار