بعد از خریداری مواد غذایی برای جلوگیری از انتقال آلودگی باید آنها را بشوییم اما سؤال این است که آیا باید همه مواد غذایی را بشوییم؟
کد خبر: ۱۰۷۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ 27 November 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: شستشو یکی از راه‌های اولیه برای کاهش خطر مسمومیت غذایی است. از دست گرفته تا پیشخوان آشپزخانه، شستشوی مناسب برای جلوگیری از انتشار باکتری‌ها و ویروس‌های مضر بسیار مهم است، با این حال وقتی صحبت از غذا می‌شود، قوانین شست و شو چندان واضح نیستند. برخی از مواد غذایی هستند که باید همیشه شسته شوند و برخی دیگر باید دور از سینک قرار گیرند.

همیشه بشویید

میوه‌ها و سبزیجات با پوست‌های خوراکی: تمام محصولات را، بدون توجه به ارگانیک بودن یا کشت معمولی، با آب خنک بلافاصله قبل از خوردن یا استفاده در دستور غذا بشویید. ازمایع ظرفشویی صرف نظر کنید، زیرا سطوح متخلخل روی محصولات تازه می‌توانند مواد تشکیل دهنده مایع ظرفشویی را جذب کنند. برای کاهش بیشتر باکتری‌های مضری که ممکن است روی سطح محصولات تازه وجود داشته باشد، آن را با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید. مه پاش کردن محصولات در فروشگاه مواد غذایی باعث تمیزی آن نمی‌شود.

میوه‌ها و سبزیجات با پوست غیر قابل خوردن: موز، آووکادو، گریپ فروت، لیمو، لیموترش و کدو حلوایی زمستانی - همه این میوه‌ها چه چیزی مشترک دارند؟ درست حدس زدید، پوسته‌های غیرقابل خوردن. تمام محصولات را بشویید، حتی اگر پوست آن خورده نشود، زیرا کثیفی و باکتری‌ها می‌توانند از پوست میوه به هنگام برش یا پوست کندن آن منتقل شوند.

درب قوطی و شیشه: قبل از باز کردن درب آن‌ها را بشویید تا ذرات مضر داخل غذا نریزند. باید قبل از باز کردن، قوطی‌ها را بشویید، که از جمله نوشیدنی‌های کنسرو شده و سوپ است.

هرگز نشویید

مرغ خام و سایر گوشت‌های خام: برغم آنچه بسیاری فکر می‌کنند، شستن مرغ خام آن را تمیز نمی‌کند. در واقع، شستن مرغ خام ممکن است باکتری‌های مضر بیشتری مانند سالمونلا یا کمپیلوباکتر را در اطراف آشپزخانه پخش کند که به طور بالقوه می‌تواند شما را بیمار کند. تنها راه برای از بین بردن این عوامل بیماری زا پختن مرغ و سایر گوشت‌ها در دمای داخلی مناسب آنهاست.

ماهی: از شستن ماهی خام خودداری کنید، زیرا ماهی را تمیز نمی‌کند. در عوض، احتمال آلودگی متقاطع به سایر غذاها، ظروف و سطوح را افزایش می‌دهد.

تخم‌مرغ: از شستن تخم‌مرغ پس از خرید خودداری کنید، زیرا می‌تواند پوششی را که از تخم‌مرغ در برابر باکتری‌هایی که در طول فرآوری اعمال می‌شود محافظت می‌کند، پاک کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار