یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: این همنشینی از مختصات رصدخانه لارستان زمانی که اجرام به ارتفاع ۴۵ درجه بالاتر از افق جنوبی شما می‌رسند _حدود ساعت ۱۷:۱۳_ قابل رصد است سپس حدود ساعت ۲۲:۱۶ اجرام در فاصله هفت درجه‌ای افق جنوب غربی محو می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۷۹۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶ 29 November 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی اظهار کرد: سه‌شنبه _هشتم آذرماه_ ماه و زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه ۶ روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله چهار درجه و ۹ دقیقه قوسی یک همنشینی جذاب را پدید می‌آورد. مقارنه (Conjunction) به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره‌البروجی دو جرم است. زمانی که دو جرم آسمانی مانند دو سیاره یا ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند در اصطلاح نجومی از واژه مقارنه استفاده می‌شود؛ البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد اصطلاح نزدیکی، همنشینی یا اجتماع استفاده می‌شود.

وی افزود: این همنشینی از مختصات رصدخانه لارستان زمانی که اجرام به ارتفاع ۴۵ درجه بالاتر از افق جنوبی شما می‌رسند _حدود ساعت ۱۷:۱۳_ قابل رصد است سپس حدود ساعت ۲۲:۱۶ اجرام در فاصله هفت درجه‌ای افق جنوب غربی محو می‌شوند. ماه با قدر منفی ۱۱.۶ و زحل با قدر ۰.۵ در آسمان می‌درخشند و هر دو در صورت فلکی جدی یا بزغاله قرار دارند.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: این دو جرم در صورت رصد با تلسکوپ نمی‌توانند همزمان در میدان دید تلسکوپ قرار بگیرند، اما با چشم غیر مسلح یا از طریق یک دوربین دو چشمی به راحتی قابل مشاهده خواهند بود. ‌

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار