همزمان با سراسر کشور، مانور زلزله با هدف ایجاد و ارتقاء آمادگی دانش آموزان و کادر آموزشی در هنگام بروز مخاطرات طبیعی و گسترش بسترهای تعاملی بین دستگاهی، در مدارس منتخب استان فارس برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۷۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱ 30 November 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله به صورت نمادین و با حضور دستگاه‌های امدادرسان و خدمات رسان نظیر سازمان آتش‌نشانی، سازمان اورژانس، جمعیت هلال احمر، سپاه، نیروی انتظامی، مدیریت بحران و اداره کل آموزش و پرورش با هدف بررسی آمادگی در برابر حوادث طبیعی به ویژه زمین لرزه همزمان با سراسر کشور، روز هشتم آذر در شماری از مدارس منتخب استان فارس برگزار شد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در حاشیه برگزاری مانور زلزله در دبستان حضرت مسلم شهرک گلستان شیراز، گفت: آشنایی دانش آموزا ن با اقداماتی که باید در برابر زلزله انجام دهند از اهداف این مانور سراسری است.

به گزارش ایسنا به نقل از آموزش و پرورش فارس، محمدخلیل عسکری افزود: باهدف ایجاد و افزایش آمادگی دانش آموزان، کادر آموزشی و اولیا برای مواجهه با حوادث ناشی از زلزله، هر ساله در آذرماه این مانور با ارائه آموزش های عملی در برابر زلزله در مدارس سراسر کشور برگزار می شود.

وی افزود: آشنایی دانش آموزا ن با اقداماتی که باید در برابر زلزله انجام دهند از اهداف این مانور سراسری است. انتظار می رود دانش آموزان آموزش های عملی را فراگیرند و آن را به همسالان، همکلاسی ها و خانواده ها منتقل کنند.

عسکری با بیان اینکه نحوه پناه گرفتن، حفظ خونسردی در زمان حادثه، رسیدگی به مصدومان حادثه و ... از جمله آمورش های این مانور است، برگزاری مانور زلزله را یکی از زمینه های تعامل بین دستگاه ها برشمرد و گفت: هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی، ادارات گاز، آب، برق، نیروی انتظامی و ...، در این مانور مشارکت دارند.

وی آموزش و پرورش را دستگاهی فرهنگساز خواند و با بیان اینکه مشارکت و هم افزایی دستگاه ها از مزایای برگزاری مانور زلزله است، در خصوص ایمنی سازی مدارس، گفت: با فروش املاک مازاد آموزش و پرورش مصمم هستیم، اعتبار بخش عمده ای از فضاهای آموزشی که نیازمند ایمن سازی هستند را تامین کنیم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز نیز با تاکید بر ظرفیت فوق العاده مدارس در اشاعه فرهنگ ایمنی در سطح خانواده، خواستار توجه جدی تر مسئولان برای استفاده از این ظرفیت شد.

محمدهادی قانع افزود: آموزش مستمر به دانش آموزان در مدارس کلان شهر شیراز، ظرفیتی موثر و گسترده برای ترویج و اشاعه فرهنگ آمادگی و ایمنی در برابر حوادث و خطرات پدیده‌ای همچون زلزله است.

او با یادآوری اینکه آتش‌نشانی شیراز امسال حدود ۲۰ هزار نفر ساعت به دانش آموزان این شهر آموزش ایمنی داده است، گفت: آموزش پیشگیری و آمادگی مقابله با انواع حوادث در مدارس یکی از اهداف کلان سازمان آتش‌نشانی شیراز به شمار می‌آید و این سازمان در راستای رسیدن به آن برنامه ریزی و فعالیت گسترده دارد.

قانع اضافه کرد: با توجه به ظرفیت فوق العاده مدارس در اشاعه فرهنگ ایمنی در سطح خانواده و پس از آن در جامعه سازمان آتش نشانی شیراز با همت کارشناسان آموزش و پیشگیری خود دانش آموزان را به آموزش اطفا حریق، ایمنی در فصل سرما، پیشگیری از مرگ خاموش، اقدامات ضروری قبل، حین و پس از وقوع حوادث طبیعی از جمله زلزله آشنا کرده و دانش آموزان فعال به عنوان همیار آتش نشان مشخص می شوند.

او اضافه کرد: اجرای مانور امداد و نجات در ارتفاع، اطفا حریق، آوار برداری، تجسس توسط سگ‌های زنده یاب از برنامه های سازمان آتش نشانی در مانور مذکور بود، همچنین در همین روز کارشناسان سازمان آتش نشانی با حضور در ده مدرسه شهر شیراز بیش از ۵۰۰۰ دانش آموز را با آموزش های اصول ایمنی و آتش نشانی آشنا کردند.

قانع با تأکید به این مهم که سازمان آتش نشانی شیراز آموزش و راه‌های پیشگیری از حوادث را فقط به روز هشتم آذر ماه محدود نکرده است، عنوان کرد: ارتقا سطح ایمنی جامعه با استفاده از ظرفیت موثر مدارس و دانش آموزان توسط سازمان آتش نشانی و به صورت مستمر انجام گرفته و تا پایان سال تحصیلی به صورت هفتگی ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار