امروزه علم تغذیه با مشخص شدن بسیاری از واکنش‌های بیوشیمیایی و نقش ترکیبات مختلف غذایی در بدن، توصیه‌هایی در مورد ترتیب خوردن مواد غذایی و عدم مصرف همزمان بعضی غذاها یا برعکس مصرف توأم دو ماده غذایی با هم می‌نماید.
کد خبر: ۱۰۷۹۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱ 30 November 2022


سبزیجات
طب سنتی عقیده دارد طبع انواع سبزی‌ها گرم است. پس مصرف سبزی به همراه غذا باعث گرمی معده شده و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

امروزه به دلیل دسترسی بیشتر به سالاد مصرف آن شایع‌تر از سبزی است، ولی طبق قانون طب سنتی بهتر است سردی مواد سالاد (کاهو، خیار و گوجه‌فرنگی) با مواد گرمی نظیر نعناع، شوید، آویشن و بعضی عرقیات جبران شود، چون سرد شدن معده، هضم را کندتر می‌کند.

پنیر و گردو
دانشمندان دریافته‌اند نسبت مناسب کلسیم به فسفر نقش بسیار مهمی در جذب مناسب کلسیم و همچنین فسفر (که معمولاً کمبود آن در بدن به وجود می‌آید) دارد. بهترین نسبت برای بالغین 1 به دست آمده است از این ‌رو توصیه به مصرف همزمان (یا حداقل در طول 24 ساعت) از منابع کلسیم و فسفر می‌کنند مثلاً مصرف پنیر (منبع غنی کلسیم) باید با منبع غنی فسفر یعنی گردو همراه باشد تا به خوبی در بدن جذب شود.

طب سنتی عقیده دارد طبع انواع سبزی‌ها گرم است. پس مصرف سبزی به همراه

غذا باعث گرمی معده شده و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند

جالب است بدانید طب سنتی در سالیان دور توصیه به مصرف این دو ماده غذایی با همدیگر نموده است و عقیده دارد که مصرف پنیر به تنهایی بلغم‌زا است و باعث رخوت و سستی در بدن می‌شود و بلغم زیاد باعث حواس پرتی و عدم تمرکز می‌شود و بهترین زمان مصرف پنیر را در وعده شام می‌داند. به شرطی که به همراه گردو یا سیاه‌دانه میل شود.

میوه و غذا
طب سنتی عقیده دارد مصرف میوه به همراه غذا باعث ایجاد اخلاط فاسد شده و منجر به تباه شدن معده می‌شود و تنها، خوردن دو میوه‌ی انار و زیتون را به همراه غذا مجاز می‌داند. حتی شیر را یک نوع غذا محسوب می‌کند که نباید به همراه میوه مصرف شود، مثلاً مخلوط شیر موز را کثیرالهضم می‌داند.

غذاهای فرآوری شده
طب سنتی عقیده دارد مصرف بسیاری از محصولات کارخانه‌ای نظیر سوسیس، کالباس، انواع سس‌ها، کلوچه‌ها و الویه و غذاهای آماده باعث بروز یبوست و ازدیاد سودا در بدن می‌شود. سودا بدترین طبع است که به سختی دفع می‌شود و تجمع آن در بدن همراه با شروع بسیاری از بیماری‌ها است. یبوست هم مادر بیماری‌ها محسوب شده و باعث بسیاری از مشکلات در افراد می‌شود. امروزه نیز توصیه همه کارشناسان تغذیه به محدود نمودن مصرف غذاهای فرآوری شده و استفاده کافی از مواد غذایی تازه و سالم در رژیم غذایی روزانه است.

غذای گوشتی
طب سنتی عقیده دارد مصرف ماست و دوغ به همراه غذای گوشتی باعث تولید بلغم شده و همچنین باعث فساد گوشت در معده و بروز لک و پیس در بدن می‌شود.

طب سنتی عقیده دارد مصرف بسیاری از محصولات کارخانه‌ای نظیر سوسیس، کالباس، انواع سس‌ها، کلوچه‌ها و الویه و غذاهای آماده باعث بروز یبوست

و ازدیاد سودا در بدن می‌شود

در علم امروز هم ثابت شده که مصرف ماست به همراه غذای گوشتی مانع جذب مناسب آهن از غذای گوشتی می‌شود و توصیه به مصرف غذای گوشتی به همراه ویتامین C برای جذب بهتر آهن آن می‌کنند.

مصلحات غذایی
طب سنتی توصیه اکید به مصرف مصلحات غذایی دارد که طبع بدن از اعتدال خارج نشود. می‌توان به عنوان نمونه مصرف دوغ با کاکوتی، خیار به همراه نعناع و گل سرخ، عدسی و باقلا با گلپر، گوشت به همراه سماق، ماست با زنیان، کاهو و سکنجبین، پنیر به همراه زیره یا سیاه‌دانه یا گردو، شیر با گلاب، ماهی با فلفل سیاه و گردو، چای سیاه با آب‌لیمو را نام برد. امروزه ثابت شده است که مصرف توأم سردی‌ها با هم باعث سنگینی معده شده و بهتر است مواد با دو طبع مخالف با هم خورده شوند تا هضم در معده راحت‌تر انجام گیرد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

برچسب ها: مزاج ، غذا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار