مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: در راستای تحقق اهداف و برنامه های ابلاغی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مبنی بر جهش عملکردی طرح زراعت چوب،بیش از ۶۷۴ هکتار درسطح اراضی مستعد استان به اجرای این طرح اختصاص یافته است.
کد خبر: ۱۰۸۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸ 05 December 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: منصور رضایی دوشنبه ۱۴ آذر به خبرنگاران گفت: عملیات زراعت چوب با بهره گیری از آبهای نامتعارف نظیر پس آب تصفیه خانه ها و آب شیرین کن ها در سطح ۵۷ هکتار در اراضی ملی و ۶۱۷ هکتار دراراضی مستثنیات که به علت نبود کیفیت آبی وخاکی برای امور زراعی نامناسب شده، به کشت گونه های مقاوم چوبده اختصاص یافته است.

وی با اشاره به استقبال خوب کشاورزان شمال استان به ویژه شهرستان اقلید افزود: عملیات زراعت چوب در سطح ۷۵ هکتار از اراضی مستثنیات این شهرستان با گونه صنوبر اجرا شده است.

رضایی اظهار داشت: همچنین این عملیات در بخش های جنوبی استان با گونه های اکالیپتوس، گزشاهی وآکاسیا سالیسینا اجراشده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تصریح کرد: در این راستا تاکنون ۷۱۵ هزار اصله نهال دربین زارعین اراضی مالکی(مستثنیات) توزیع شده است.

وی با اشاره به اعتبار اختصاص یافته برای اجرای این عملیات در سطح استان گفت: در راستای اجرایی شدن طرح توسعه زراعت چوب ردیف اعتباری معینی مشخص نشده و در سال گذشته اعتباری تحت عنوان تامین نهال در قالب اعتبارات طرح صیانت ازجنگلهای زاگرس-جنوب ومرکزی کشور در نظر گرفته شد؛ که امیداست باپیگیری های انجام شده؛ردیف اعتباری مطمئنی برای این موضوع درنظرگرفته شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تصریح کرد: کشاورزان می توانند با استفاده از تسهیلات دولتی(نهال رایگان) و دریافت وام اقدام به زراعت چوب در اراضی مستثنیات کنند.

وی با اشاره به ایجاد تعامل بین سازمان جهادکشاورزی با کشاورزان و منابع طبیعی در انجام تعهدات این طرح افزود: با توجه به خشکسالی و کمبود ذخایر آبی، اجرائی شدن طرح زراعت چوب علاوه برکسب درآمد پایدار برای بهره برداران، نقش بسزایی در تامین نیاز صنایع چوبی وسلولزی کشور را دارد.

رضایی یادآور شد: ایجاداشتغال،گسترش پوشش گیاهی، تأمین مواد اولیه صنایع چوبی وسلولزی، حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان جنگلی، حفاظت از منابع آب و خاک و استفاده از آب‌های غیرمتعارف از جمله اهداف اجرای طرح زراعت چوب است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در خصوص میزان برداشت چوب در این طرح گفت: در صورت مطلوب بودن شرایط حدود ۱۸ الی ۲۲ مترمکعب چوب از هر هکتار برداشت خواهد شد؛البته با ارائه آموزش دانش بنیان وترویج علمی به مجریان طرح، امکان رشد این میزان وجوددارد؛ که این موضوع مد نظر ودرحال انجام می باشد. وی اضافه کرد: محدودیتی به لحاظ سطح برای اجرای این طرح وجود ندارد و مجوز بهره برداری در اراضی مستثنیات با هماهنگی سازمان جهادکشاورزی و در اراضی ملی نیز با پرداخت بهره مالکانه دولت وتوسط سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور انجام میشود.

باتوجه به نیاز کشوربه واردات چوب برای استمراروراه اندازی صنایع وابسته به چوب به میزان ۲.۵ میلیون مترمکعب درسال، با انجام اقدامات برنامه ریزی شده و در صورت استقبال و مشارکت مردم در تولیدچوب، درسال بالغ بر ۲میلیون مترمکعب ازانواع سریع الرشد، علاوه برتامین مواد اولیه صنایع وابسته به چوب، میلیاردها ریال ارز آوری برای کشوردارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار