عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارسبا بیان اینکه نباید اموال کشور از طریق نفوذ، رانت و ..... واگذار کرد، خاطر نشان می کند: واگذاری های بدون حساب و کتاب نه تنها باری از روی دوش دولت بر نمی دارد بلکه مشکلات زیادی مانند بیکاری کارگران و .... ایجاد می کند.
کد خبر: ۱۰۸۰۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱ 05 December 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: بیشتر کارخانه‌های استان فارس و شیراز که در خصوصی سازی به افرادی که اهلیت نداشتند واگذار شدند بعد از رکود فراوان و مشکلات پی در پی یکی پس از دیگری در صف فروش قرار گرفته اند.

مجموعه هایی که با تجهیزات به روز و کارگران فراوان واگذار شدند حالا نه تنها دیگر رونقی ندارند بلکه یکی پس از دیگری بعد سال ها رکود و فرتوت شدن هستند و قرار است به فروش برسند و ادامه فعالیت آن ها در شرایطی از ابهام قرار بگیرد.

حق بیمه‌ها کسر می شود اما به حساب تأمین اجتماعی نمی‌رود

یکی از کارگران روغن نباتی شیراز با بیان اینکه طبق مصوبه دادگستری در مهرماه مقرر شد در طول دو هفته مسئولان کارخانه روغن نباتی حقوق معوقه ماه های مرداد و شهریور را به حساب کارگران واریز کنند، می گوید: مسئولان کارخانه حقوق دو ماه را پرداخت کردند اما همچنان کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز حقوق ماه مهر و آبان را دریافت نکرده اند.

این کارگر با اشاره به اینکه در مصوبه دادگستری علاوه بر حقوق قرار شد حق بیمه کارگران پرداخت شود که این مهم اتفاق نیفتاد، می‌افزاید: در حال حاضر کارگران تا نیمه آذرماه بیمه درمان دارند اما بدهکاری کارخانه به سازمان تامین اجتماعی باعث می شود تا بیمه کارگران در نیمه آذر ماه و چند روز دیگر مجددا قطع شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه حق بیمه از کارگران از خرداد ماه تاکنون کسر شده اما به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است، ادامه می دهد: این موضوع نیز مشکلاتی را برای کارگران ایجاد کرده است.

این کارگر با اشاره به اینکه ورود 600 تن روغن خام به مجموعه نرگس تنها چند روز وضعیت این کارخانه را فعال کرد، می گوید: کارخانه روغن نباتی شیراز روزانه توان تولید 100 تن روغن را دارد و این میزان روغن وارده به کارخانه تنها 6 روز چرخ تولید را در مجموعه نرگس شیراز به چرخش در آورد.

این کارگر در ادامه با بیان اینکه مسئولان کارخانه 10 تن ورق برای راه اندازی واحد قوطی سازی وارد مجموعه کردند، می افزاید: این میزان هم حدود دو الی سه روز دیگر تولید می شود.

وی با بیان اینکه مجموعه روغن نباتی شیراز در مهرماه سال جاری کاملا تعطیل بود، ادامه می دهد: کارخانه روغن نباتی در آبان ماه هم حدود ده روز فعالیت داشت و مابقی روزها به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل بود.

 

وی با بیان اینکه مسئولان مجموعه روغن نباتی را نجات نمی دهند، می افزاید: به رغم اینکه حدود 4 سال است تمام افراد و مسئولان تلاش‌شان را برای رونق مجموعه نرگس به کار گرفته اند اما هیچ اتفاقی در این مجموعه رخ نمی دهد.

تفکر کارخانه‌داری فقط برای افراد پولدار ، اشتباه است

رئیس خانه صمت فلرس هم با بیان اینکه واگذاری معیوب کارخانه ها در زیر سایه اصل 24 یکی از مشکلاتی است که صنعت فارس را با مشکل مواجه کرد، می گوید: این تفکر که هر فردی که پول دارد می تواند کارخانه داری کند امری اشتباه است چرا که کارخانه داران باید در مرحله نخست از وضع بازار به خوبی مطلع باشند.

سهراب شرفی  با اشاره به اینکه واگذاری کارخانه ها به افراد پولدار عاقبت کارخانه ها را به سرنوشت واحدهایی مانند آزمایش، نساجی مازندران، ارج و .... دچار می کند،می‌گوید : در حال حاضر تنها کارخانه‌هایی توانستند در اصل 24 خصوصی سازی موفق شوند که اشراف کامل از بازار داشتند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه افراد موفقی که از بازار مطلعند می‌توانند رونق مناسبی را در کارخانه ها و واحدهای تولیدی ایجاد کنند، می افزاید: دریافت کارخانه به صورت یک شبه از طریق رانت نفوذ و .... مشکلات را دو چندان می کند و مدیران خوب می توانند رونق را درون کارخانه ها ایجاد کنند.

شرفی با بیان اینکه هر زمان دولت به کشور فروشی و منابع فروشی رو آورد نتیجه‌ای جز شکست در بر نخواهد داشت، می افزاید: کارخانه ها را باید با حفظ اشتغال و میزان ثابت سقف فروش و صادرات واگذار کرد.

رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه هیچ شرایطی پشت فروش کارخانه‌ها در استان فارس نیست، ادامه می دهد: متاسفانه اموال فروشی موضوعی جز چوب حراج زدن به این کارخانه‌ها نیست.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه بخشی از ماشین آلات کارخانه بریجستون در شیراز هنگام واگذاری به صورت کیلویی فروخته شد، می افزاید: متاسفانه افراد بخشی از تکنولوژی ژاپن را به صورت کیلویی فروختند.

وی با بیان اینکه نباید اموال کشور از طریق نفوذ، رانت و ..... واگذار کرد، خاطر نشان می کند: واگذاری های بدون حساب و کتاب نه تنها باری از روی دوش دولت بر نمی دارد بلکه مشکلات زیادی مانند بیکاری کارگران و .... ایجاد می کند.

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال، افزایش تولید و .... باید از اولویت های مهم فروش کارخانه ها باشد، می افزاید: دولت نباید برای واگذاری زمین مجموعه را به قیمت روز و گران حساب کند بلکه مسئولان باید افزایش میزان اشتغال صادرات و ... را در فروش و واگذاری کارخانه ها مد نظر قرار دهد.

واگذاری کارخانه‌ها از طریق مزایده باعث نادیده گرفتن اهلیت افراد شد

نماینده شیراز و زرقان هم با بیان اینکه بخشی از کارخانجاتی که در استان فارس و شیراز نتوانستند تکنولوژی و ماشین آلاتشان را به روز کنند بعد از واگذاری با مشکل مواجه شدند، می گوید: وجود مدیران دولتی باعث شد تا مشکلات آی تی آی دو چندان شود و متاسفانه کارخانه ها در اصل 24 به افرادی واگذار شدند که اهلیت کافی نداشتند.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه واگذاری کارخانه ها از طریق مزایده باعث نادیده گرفتن اهلیت افراد شد، می گوید: متاسفانه این مهم باعث به مشکل خوردن مجموعه ها شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در اصل واگذاری باید به مالکیت و اهلیت افراد توجه ویژه ای داشته باشیم، بیان می کند: مجموعه روغن نباتی اگر خواستار ادامه فعالیت است باید هرچه زودتر روند انتقالش را تسریع ببخشد.

 

وی با بیان اینکه در مرحله نخست مالک کارخانه باید دستگاه هایش را به روز کند، می گوید: در حال حاضر مجموعه هایی مانند سیمان شیراز و پشم شیشه هم در بحث انتقال همانند روغن نباتی هستند که این دو مجموعه به دلیل داشتن منابع کافی وضع مناسبی نسبت به نرگس شیراز دارند.

به گفته قادری مسئولان روغن نباتی در سال های گذشته هیچ تلاشی برای به روز کردن وسایل و تجهییزات استفاده نکردند و از روغن نباتی تنها به عنوان گاو شیری استفاده کردند و هیچ گامی برای احیای آن برنداشتند.

عدم موفقیت مالک روغن نباتی در فارس نیازمند کاوش و بررسی است

معاون اقتصادی استاندار فارس هم در ادامه با بیان اینکه اهلیت سنجی یکی از نکاتی است که در زمان واگذاری مجموعه روغن نباتی شیراز مد نظر افراد قرار نگرفته است، می گوید: آقای میر سلیم مالک کارخانه روغن نباتی شیراز هم دارای اهلیت است و با داشتن چند مجموعه در دیگر استان ها توانسته ،گام های موثری برای رونق صنعت بردارد که عدم موفقیت او در استان فارس نیازمند کاوش و بررسی است.

محسن ربانی زاده می‌افزاید: در شرایط فعلی باید تامین نقدینگی برای رفع مشکلات مالک کارخانه مانند پرداخت تسهیلات، سرمایه در گردش و .... در اختیار مسئولان نرگس قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عدم تامین نقدینگی باعث ایجاد مشکلات زیاد در مجموعه روغن نباتی شیراز می شود، ادامه می دهد: میزان تسهیلات به واحدهایی مانند روغن نباتی به حساب تامین کننده می رود و انحرافی در پرداخت و دریافت تسهیلات وجود ندارد و میزان ناخالصی زیاد در مواد خام در ماه‌های گذشته باعث ایجاد مشکل در مجموعه نرگس شد.

معاون اقتصادی استاندار فارس مطرح شدن تغییر کاربری زمین نرگس را از موضوعاتی دانست که باعث بروز مشکل در نرگس شده بود و می گوید: در دولت سیزدهم استاندار فارس دستور داد که هیچ کارخانه ای نباید تبدیل وضعیت شود و واحدهای تولیدی باید تبدیل به احسنت شود و انتقال یابند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار