رفع عارضه زوال مرکبات در باغ های داراب با استفاده از محصول نماکوب آغاز شده است.
کد خبر: ۱۰۸۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳ 06 December 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: یک محقق دارابی با تولید محصول نماکوب امید را در دل باغداران دارابی زنده کرده است تا در سالی که سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده است با ارایه یک کار تحقیقی دانش بنیان هم به تولید کشور کمک کند و هم به رونق اشتغال باغداران و کشاورزان ایرانی کمک کرده باشد.
محمدحسین فرح بخش محقق دارابی که پس از ۶ سال تحقیق موفق شده است نماتد کش کاملا ایرانی را با استفاده از ضایعات گیاهی و سرکه چوب تولید کند، در ۲ باغ داراب و چند باغ در کازرون محصول خود را به مرحله آزمایش گذاشته که نتایج مثبتی بدست آورده است.

او گفت: نماتد موجودات میکروسکوپی خاک زی هستند که در خاک وجود دارند و با هر گونه تغییر در اکوسیستم خاک، جمعیتشان می‌تواند بی رویه رشد و اصطلاحا خاک را مسموم و سرطانی کنند و این موجودات انگلی، یکی از خوراک‌های کرم خاکی نیز هست.

به گفته این محقق کشاورزی، استفاده بی رویه از سموم و کود‌های شیمیایی سبب برهم خوردن اکوسیستم طبیعی خاک و در نتیجه برهم خورون تعادل جمعیتی کرم خاکی و نماتد در خاک شده است.

 

محمدحسین حدادی کارشناس کشاورزی گفت: رشد بی رویه نماتد سبب حمله آن‌ها به ریشه گیاهان، درختان و زراعت شده و با نفوذ این انگل به درون سلول‌های ریشه، ریشه‌ها را غده غدّه و شبیه سرطان می‌کند؛ که این عامل به تدریج سبب له شدن ریشه و در نتیجه، زردی و ریزش برگ گیاه، ریز شدن محصول، کاهش شدید محصول و بی کیفیتی آن و در نهایت از بین رفتن گیاه می‌شود.

داوود فرخنده باغدار بخش جنت داراب هم استفاده از نماتدکش تولیدی توسط این محقق را در زنده شدن درختان نیمه خشک و افزایش تولید و کیفیت محصولاتش موثر عنوان کرد و گفت: حتی درختانی که آلوده نبودند با استفاده از نماکوب شاداب‌تر شده و محصولات با کیفیت تری داده اند.

فرهاد سعیدی نائینی رییس بخش نماتد شناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور که مجری طرح مبارزه با زوال مرکبات نیز است، گفت: ۶ ماه کار تحقیقی و آزمایش بر روی درختان ۲ باغ مرکبات در داراب نشان از کاهش شدید نماتد‌های مضر در خاک است که نتیجه این آزمایش و تحقیقات به مجموعه‌های تصمیم گیرنده کشور ارایه می‌شود تا مجوز استفاده از این محصول کاملا ایرانی را صادر کنند که در صورت این مهم اولین محصول کاملا ایرانی در دسترس کشاورزان و باغداران ایرانی قرار می‌گیرد.

این محلول از نظر هزینه بسیار به صرفه‌تر از دو نمونه وارداتی موجود در بازار است و قابل دسترس‌تر از دو نمونه خارجی است و اثر بخشی خوبی هم در از بین بردن و کنترل جمعیت نماتد خاک دارد.

فرحبخش گفت: این محلول با یک هشتم قیمت نمونه‌های خارجی موجود، تولید می‌شود و این مزیت رقابتی دیگر این محلول گیاهی است.

این محلول که یک نوع کود داروست و پایه کاملا گیاهی دارد نه تنها خاک را تقویت و استریل می‌کند، می‌تواند با تغییر pH خاک، محیط را برابر رشد بی رویه نماتد‌ها اسیدی و جمعیت آن‌ها را کنترل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار