اگر چه هر ساله روز ١۶ آذرماه به یاد دانشجویان شهید گرامی داشته میشود، اما شانزدهم آذر ماه امسال تفاوت روشنی با دیگر سالها دارد، چون مصادف با چهلمین روزی است که همان تفنگ های پر شده از گلوله های آمریکایی، زائران حرم شاهچراغ(ع) را به خاک و خون کشیدند.
کد خبر: ۱۰۸۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴ 07 December 2022

تابناک فارس به نقل از شیرازه: چندی پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد و سقوط دولت مصدق، شاه پهلوی روابط مجدد با انگلیس را از سر گرفت و نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا برای یک دیدار رسمی به ایران دعوت شد.

این اتفاق به مزاج دانشجویان و مبارزان ضد استکبار خوش نیامد و موجی از اعتراضات را به دنبال داشت که همواره توسط رژیم پهلوی سرنگون می‌شد.

اما عاقبت در روز ١۶ آذرماه سال ۱۳۳۲و پس از به اوج رسیدن جنایتهای آمریکا و انگلیس علیه ایران، دانشجویان مبارز علیه استکبار که نمی توانستند این حضور را تحمل کنند، دست به کار شده و به مبارزات علنی تر پرداختند.

در این روز که نیروهای مسلح پهلوی وارد کلاسهای درس دانشکده فنی دانشگاه تهران شدند، برخی از این دانشجویان مبارز شعارهای ضد استکباری سر دادند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اولین فریادهای مرگ بر آمریکا را در دانشگاه سر دادند.

در پی این شعارها مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگنیا دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران به خاک و خون کشیده شدند؛ آنان که از ورود نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران و دیدارش با شاه پهلوی ناراضی بودند جان خود را در این راه فدا کردند و به این ترتیب دانشجوی ضد نیکسون، ضد آمریکا و ضد استکبار نام گرفتند.

اگر چه هر ساله روز 16 آذرماه به یاد دانشجویان شهید گرامی داشته می‌شود، اما شانزدهم آذر ماه امسال تفاوت روشنی با دیگر سالها دارد، چون مصادف با چهلمین روزی است که همان تفنگ های پر شده از گلوله های آمریکایی، زائران حرم شاهچراغ(ع) را به خاک و خون کشیدند.

این بار در اوج فتنه ای که می خواهد حسرت دیرینه بازگشت استعمار انگلیس و آمریکا در ایران و چسباندن مدال افتخار بر سینه نیکسون های ایستاده بر خون های ریخته شده را دو باره به واقعیت تبدیل کند.

از اولین مرگ بر آمریکا در سال ۳۲ تا فتنه آمریکایی صهیونیستی اخیر در حرم مطهر شاهچراغ(ع)

به همین مناسبت پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با سلسله مصاحبه هایی با چند تن از کارشناسان و نمایندگان استان در حال مرور جنایات شیطان بزرگ از اولین مرگ بر آمریکا در سال ۳۲ تا فتنه آمریکایی صهیونیستی اخیر در حرم مطهر شاهچراغ(ع) است.

دشمن شناسی، جریان شناسی، آگاه و بصیر بودن از ویژگی های بارز دانشجویی

در این راستا ابراهیم عزیزی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با این رسانه عنوان کرد: اساسا روز 16 آذرماه روز مبارزه با استعمار و نظام سلطه و روز بصیرت و آگاهی، دشمن شناسی و جریان شناسی جامعه دانشجویی ما است.

وی با بیان اینکه وجه تمایز دانشجو در نظام اسلامی با سایر نظام های سیاسی در مولفه های حق و باطل شناس بودن، دشمن شناسی، جریان شناسی، آگاه و بصیر بودن، می باشد، اظهار کرد: یک دانشجوی مسلمان تحت تاثیر شبهات و شایعات قرار نمی‌گیرد و تلاش می‌کند هر موضوعی را با رویکرد فکورانه و هوشمندانه مورد بررسی و تحقیق قرار دهد.

نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: ما معتقد هستیم هر چند دانشجوی بصیر باید از این ویژگی ها برخوردار باشد، چه 16 آذر و چه غیر از آن، اما این روز نمادی است که در تاریخ ثبت شده و ما یقین داریم که اکثریت دانشجویان جامعه ما به لطف خداوند حق و باطل شناس، دلسوز و دلداده مکتب اسلام و انقلاب اسلامی هستند.

عضو مجمع نمایندگان فارس در ادامه با اشاره به اینکه دانشجویان در طول تاریخ ثابت کرده اند همیشه با دشمنان اسلام و نظام اسلامی مقابله جدی و جانانه دارند، گفت: نماد شهدای به خدا پیوسته آگاه و فکور، شهید علم الهدی است که در هویزه با تعدادی از همرزمان دانشجوی خود جاودانه شد و نشان داد دانشجوی آگاه هر زمان و در هر مکان مقابل دشمن می ایستد.

عزیزی در پایان تصریح کرد: امید است در این روز همه دانشجویان بتوانند شهدای دانشجو را سمبل و الگوی خود قرار دهند و مفتخر شوند به افرادی که در نظام اسلامی همواره پرچمدار حرکت های اعتقادی و مبتنی بر ارزش های دینی و الهی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار