عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از احتمال ۲ برابری سکته مغزی در افراد دیابتی نسبت به افراد عادی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۱۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳ 13 December 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: دکتر پیام سعادت عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از احتمال ۲ برابری سکته مغزی در افراد دیابتی نسبت به افراد عادی خبر داد و گفت: ریسک سکته مغزی را می‌توان با کنترل قند خون و تغییر سبک زندگی کاهش داد.

او با اشاره به اینکه در مطالعه سال ۱۳۹۵ شیوع بیماری دیابت ۱۱.۶۹ درصد برآورد شده است، افزود: چهار سال بعد در مطالعه سال ۱۳۹۹ شیوع دیابت در افراد به ۱۳.۶۳ درصد رسید و درواقع ۲ درصد افزایش در طول چهار سال در شیوع دیابت را تجربه کرده‌ایم.

دکتر سعادت گفت: بر اساس تحقیقات استپس در سال ۱۴۰۰ استان‌های مازندران، خوزستان، گیلان، سمنان، یزد جزء استان‌هایی هستند که بیشترین شیوع دیابت را دارا هستند و استان مازندران رتبه اول در شیوع بیماری دیابت را دارد.

او افزود: در افراد دیابتی شانس تغییر مکرر میزان قند خون می‌تواند بر سیستم قلبی عروقی تاثیر گذارد.

سکته عامل دو سوم مرگ‌ها در بیماران دیابتی
سعادت گفت: در حقیقت علت دو سوم مرگ‌ها در بیماران دیابتی، سکته‌های مغزی یا حملات قلبی است، امّا شما می‌توانید شانس این حملات را با کنترل دیابت، فشار خون و چربی خون کاهش بدهید.

او با بیان این نکته که دیابت می‌تواند بر اعصاب تاثیر بگذارد و باعث تکرر ادرار، بی‌اختیاری و یا احتباس ادرار شود، افزود: سیستم عصبی ما شامل قسمت مغز، نخاع، اعصابی که نخاع را به اندام‌ها، اعصابی که مغز را به ناحیه سر و گردن و اعصابی که اندام‌های داخلی را به نخاع متصل می‌کنند که طی مراحل مختلف دیابت، هر کدام از قسمت‌های ذکر شده احتمال آسیب دارند.

سعادت در پاسخ به این پرسش که احتمال آسیب به اعصاب در چه افرادی بیشتر خواهد بود، گفت: در افرادی که سن بالایی دارند و به دیابت مبتلا هستند و فشار خون و چربی بالایی دارند و همچنین از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکی استفاده می‌کنند احتمال آسیب به اعصاب بیشتر می‌باشد.

او افزود: دیابت ممکن است به اعصابی که به اعضای داخلی بدن عصب‌دهی می‌کنند آسیب وارد کند و مثلا اگر به اعصابی که به مثانه متصل هستند آسیب وارد شود ممکن است فرد دچار تکرر ادرار، بی‌اختیاری و یا احتباس ادرار شود.

سعادت با اشاره به اینکه اگر پیش دیابت دارید، خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته در شما بیشتر از افراد بدون دیابت بوده است، گفت: سطح بالای قند خون احتمال ایجاد رسوبات چربی یا لخته شدن در رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد که این‌ها می‌توانند جریان خون را مسدود کرده و از رسیدن اکسیژن به مغز جلوگیری کنند.

او افزود: افراد مبتلا به دیابت همچنین در معرض خطر بیشتری برای خونریزی‌های کوچک در مغز هستند که می‌تواند منجر به سکته مغزی هموراژیک شود.

رئیس بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل با اشاره به اینکه علائم سکته دیابتی مانند هر سکته مغزی است، گفت: این مشکلات شامل مشکلات گفتاری، سردرد ناگهانی و شدید، ضعف یا بی حسی در یک طرف بدن، گیجی، سرگیجه، از دست دادن تعادل و مشکلات بینایی است.

او با اشاره به اینکه قند خون پایین می‌تواند علائمی مانند سکته را ایجاد کند، افزود: هیپوگلیسمی زمانی است که سطح گلوکز خون زیر ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، این به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است و می‌تواند بر افراد دیابتی که از انسولین استفاده می‌کنند تأثیر بگذارد.

سعادت به علائمی مانند گیجی، از دست دادن هوشیاری و تشنج اشاره کرد و گفت: دیابت می‌تواند باعث فلج و مشکلات گفتاری شود که این علائم می‌تواند شبیه علائم سکته مغزی باشد.

او با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کاهش خطر سکته، پیروی از هر برنامه درمانی برای مدیریت سطح قند خون است، افزود: افراد مبتلا به دیابت نیز می‌توانند اقداماتی مشابه افراد بدون دیابت انجام دهند، و از سیگار کشیدن، مصرف الکل اجتناب نمایند و تغذیه سالم و ورزش منظم انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار