معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از احتمال بروز موج جدید کرونا در زمستان امسال خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰ 15 December 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: دکتر عباس رضائیان‌زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به روند دوره‌ای موارد ابتلا به کرونا گفت: پس از اجرای واکسیناسیون علیه بیماری کرونا روند این بیماری به گونه‌ای بودکه در تابستان پارسال شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا بودیم و پس از چند هفته تعداد مبتلایان سیر نزولی پیدا کرد و این چرخه در زمستان ۱۴۰۰ و تابستان امسال نیز تکرار شد.


وی افزود: با توجه به مدل همه گیرشناسی کرونا احتمال بروز موج جدید این بیماری در دی و بهمن ماه امسال دور از انتظار نیست.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ساده انگاری و کمرنگ شدن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک که در سال ۹۹ حدود ۷۴ درصد بود، اما شهریور امسال به کمتر از ۵ درصد کاهش یافت، علاوه بر کرونا، شیوع گسترده دیگر بیماری‌های تنفسی از جمله آنفولانزا در پاییز امسال را رقم زد.


دکتر رضائیان زاده افزود: با گرفتن نمونه از ۶۰۰ نفر از بیمارانی که با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به مراکز درمانی مراجعه کرده یا در بیمارستان‌های فارس بستری بودند، نشان داد که حدود ۴۱ درصد این افراد مبتلا به آنفلوآنزا بودند و تنها تست کووید در مورد ۴ درصد آنان مثبت شد.


معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت: با تامین و توزیع واکسن آنفلوآنزا و قرص تامیفلو و عرضه رایگان آن بین اعضای گروه‌های پرخطر نظیر مادران باردار و سالمندانی که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شدند، شاهد کاهش تعداد بیماران به دلیل کنترل مناسب انتقال بیماری آنفلوآنزا بودیم به طوریکه پیک صعودی این بیماری، به سرعت فروکش کرد.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه، واکسیناسیون علیه کرونا یکی از دلایل مهم در کاهش تعداد موارد ابتلا و بستری و فوت ناشی از این بیماری بوده است، میزان استقبال مردم از دُز چهارم واکسن کرونا در استان فارس را بسیار پائین ارزیابی و اضافه کرد: کاهش سطح ایمنی ایجاد شده به واسطه واکسیناسیون در بدن افراد احتمال ابتلای آن‌ها به کرونا را افزایش می‌دهد.


دکتر رضائیان‌زاده در خصوص بروز بیماری سنسیشیال تنفسی در کودکان هشدار داد و گفت: در چند هفته اخیر متوجه بروز علائم بیماری تنفسی بین حدود ۴۰ کودک در یکی از شیرخوارگاه‌ها شدیم؛ این نشانه‌ها شامل آبریزش بینی، بی‌حالی، تب ملایم و ... بود که منجر به گرفتن تست کرونا و بررسی آنفلوآنزا از آنان شد، اما تست‌ها منفی بود.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با نظر متخصصان عفونی از این کودکان تست سینسیشیال تنفسی گرفته شد که ۲٥ درصد از آنها، یعنی حدود ١٢ نفر تستشان مثبت بود؛ از این بین ٨ کودک در آی‌سی‌یو اطفال بیمارستان نمازی بستری شدند.
رضاییان‌زاده با بیان اینکه این بیماری ویروسی بیشتر در کودکان زیر دوسال و سالمندان بالای ۶۵ سال شایع است، گفت: در شهرستان‌های فارس نیز نمونه‌هایی گرفته شده که تعدادی مثبت شده‌اند و در این راستا آموزش را در بخش بهداشت و درمان آغاز کرده‌ایم.
وی خودداری از تجمع در مراکز پرتردد، شستشو و ضدعفونی کردن دست و استفاده از ماسک را راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری ذکر کرد و افزود: اگر شاهد شکل گیری روند افزایشی ابتلا به این بیماری باشیم، امکان دارد تصمیم به تعطیلی مهد‌های کودک برای مدتی مشخص، گرفته شود.
رضائیان‌زاده همچنین با یادآوری اینکه سل یک بیماری تنفسی خطرناک است که دوره درمانی طولانی دارد، گفت: بعضی از موارد ابتلا به این بیماری، به درمان دارویی جواب نداده و منجر به طی یک پروسه درمانی طولانی همراه با بستری و ایزوله می‌شود که هزینه‌های سنگینی دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه در جامعه ممکن است ناقلان این بیماری بدون نشانه‌های خاص، باعث ابتلای دیگران شوند، گفت: با انجام برنامه بیماریابی فعال در استان فارس، تاکنون ۲۰۰ بیمار مبتلا به سل را شناسایی کرده‌ایم که همگی تحت درمان قرار گرفته‌اند و از این تعداد یک بیمار مبتلا به سل مقاوم به درمان بوده است.
رضائیان با اشاره به اهمیت این بیماری در مبحث شاخص‌های بهداشتی جامعه، یادآور شد که طرح بیماریابی فعال سل از دیماه امسال در مناطق کمتر برخوردار و برای همه افراد اتباع بیگانه ساکن در فارس اجرا خواهد شد و همزمان همه افراد بین ۹ ماه تا ۱۲ سال این جامعه بدون در نظر گرفتن سابقه واکسیناسیون، واکسن‌های سرخک، فلج اطفال را دریافت می‌کنند و نسبت به کمبود ویتامین آ و بیماری سوء تغذیه غربالگری خواهند شد.

 

 

برچسب ها: کرونا ، مبتلایان ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار