شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است؛ در این شب خوردن خوراکی‌هایی مانند آجیل، خشکبار و میوه‌هایی مانند انار و هندوانه و شیرینی مرسوم است.
کد خبر: ۱۰۸۳۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶ 20 December 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت:آجیل شب یلدا شامل مغز‌های گردو، بادام، پسته و سایر مغزهاست و توصیه می‌شود آجیل شب یلدا به صورت خام و بو نداده مصرف شود که همین امر باعث حفظ خواص آنتی اکسیدان و پروتئین آن می‌شود.
زهرا سالاری افزود:گردو دارای مقادیر بالای اسید‌های چرب امگا ۳ (به ویژه اسید آلفالینولئیک) و فیتواسترول‌ها است و برای قلب مفید است.

کارشناس تغذیه ادامه داد:کلسیم موجود در مغز‌هایی مانند بادام می‌تواند در افراد در معرض پوکی استخوان و کسانی که قادر به مصرف شیر نیستند، مصرف شود؛ مصرف مخلوط این مغز‌ها در حجم کم، اما با یکدیگر توصیه می‌شود تا یک وعده غذای کامل به بدن برسد.
وی گفت:همچنین به دلیل دیرهضم بودن مغزها، بهتر است این مواد با فاصله زمانی پیش از خواب مصرف شوند.
به گفته این کارشناس تغذیه دقت در انتخاب آجیل ضروری است؛ به عنوان مثال پسته‌هایی که پوست بسیار زرد براق یا مغز قرمز رنگ شده دارند و یا تخمه‌هایی که پررنگ‌تر شده اند و از رنگ‌های مصنوعی در آن‌ها استفاده شده است، برای خرید مناسب نیست.
او اظهار داشت:خشکبار‌های دیگر مانند کشمش، نخودچی، میوه‌های خشک شده یا برگه‌های میوه و توت و انجیر از جمله تنقلات سالمی هستند که توصیه می‌شود به ویژه برای کودکان و نوجوانان در شب یلدا به جای تنقلات دیگر مانند چیپس و پفک که دارای ارزش غذایی کمتری هستند، استفاده شود.
سالاری گفت:توت به علت داشتن قند طبیعی در مقایسه با قند موجود در سایر شیرینی‌ها یکی از خشکبار مناسب به ویژه برای افرادی است که در حال کاهش وزن هستند؛ مصرف انجیر نیز به دلیل داشتن آهن برای خانم‌های در معرض کم خونی بسیار توصیه می‌شود.

کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت:از جمله میوه‌های مورد استفاده در شب یلدا، انار و هندوانه است؛ انار سرشار از ترکیباتی مانند پلی فنول ها، تانین‌ها و آنتوسیانین‌ها است که بدن را در مقابل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها محافظت می‌کند؛ خوردن دانه‌های انار به دلیل فیبر موجود در دانه‌ها به مراتب از خوردن آب انار بهتر است.
سالاری افزود:هندوانه از منابع عالی ویتامین A و C محسوب می‌شود؛ ویتامین A و C و لیکوپن از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه هستند که با غیرفعال کردن رادیکال‌های آزاد، از اکسـیداسـیون کلسـترول و با تنگ شدن دیواره عـروق از بروز بیماری‌های قـلبی و سکته جلوگیری می‌کند.
او همچنین ادامه داد:مطالعات نشان می‌دهـد که مصرف هندوانه این میوه از بروز حملات آسم، سرطان کولون و حتی آرتروز جلوگیری می‌کند؛ این میوه اگزالات و پورین بالایی دارد، به همین دلیل افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه و اوره بالا هستند باید کمتر از این میوه استفاده کنند تا این عوارض در آن‌ها تشدید نشود.
سالاری گفت:این میوه پتاسیم بالایی دارد و مصرف یک سهم از هندوانه دارای ۱۷۶ میلی گرم از این ماده مغذی است که می‌تواند به کاهش فشار خون بالا در بیماران مبتلا به این بیماری کمک کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار