عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در اقتصاد آسیب پذیر کشور هیچ راهی جز رفتن و توجه به بخش تولید نداریم، می‌افزاید: در حال حاضر نمایندگان باید اقدامات جدی در این بخش انجام دهند و استیضاح وزرا خیلی مشکلی را حل نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ 26 December 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به افزایش قیمت ارز گفت: بخشی از افزایش نرخ دلار و به تبع آن سکه و طلا طبیعی است، زمانی که نرخ تورم بیش از دو سال حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد است این موضوع باعث می شود که گرانی ها در یک نقطه و در بخش قیمت ارز تاثیر گذارد.

جعفر قادری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی و برای کنترل کردن نرخ ارز مجلس و دولت باید یک الی دو اقدام را در اسرع وقت انجام دهند، می‌افزاید: دولت باید برای هدایت نقدینگی به سمت خودش بخشی از اموال و دارایی که دارد را بفروشد که این مهم باعث می شود تا بخشی از نقدینگی‌ها توسط دولت جذب و در نهایت منجر به تامین مالی پروژه‌ها شود.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه قطعا در حال حاضر مجلس یا سران قوا باید طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به تصویب برسانند، می‌افزاید: این موضوع باعث می‌شود تا افرادی که ارز خریداری می‌کنند سرمایه‌هایشان را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند. دولت نیز باید بدون محدودیت ارز را در اختیار آن ها قرار دهند!

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه افرادی که خارج از شبکه بانکی ارز خریداری می‌کنند باید مالیات بپردازند، ادامه می‌دهد: قطعا لیست این افراد باید به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شود تا مابه التفاوت نرخ ارز را در قالب مالیات از آن‌ها دریافت کنند.

قادری با بیان اینکه این اقدامات باعث کاهش التهابات در بازار می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر نیاز است تا موانع تولید به کلی در کشور برطرف شود و مسئولان باید با برطرف کردن موانع بر سر راه تولید، تمام تلاششان را جهت هدایت نقدینگی به سمت تولید به کار ببرند.

عضو مجمع نمایندگان فارس گفت: زمانی که نرخ ارز افزایش می‌یابد منجر به گرانی محصولات می شود که این یک امر طبیعی است. بی شک افزایش نرخ ارز باعث می شود تا کالاهای صادراتی و غیر صادراتی گران شود.

وی با بیان اینکه زمانی که تولید کنندگان می توانند تولیدات‌شان را با نرخ بالاتری در بازارهای دنیا بفروشند به هیچ وجه محصولاتشان را با قیمت قبلی در اختیار مردم قرار نمی‌دهند، بیان می‌کند: زمانی که تولید کنندگان احساس می‌کنند تورم موجود باعث وجود مشکل در امر تولید می‌شود بی شک اقدام به افزایش قیمت می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در اقتصاد آسیب پذیر کشور هیچ راهی جز رفتن و توجه به بخش تولید نداریم، می‌افزاید: در حال حاضر نمایندگان باید اقدامات جدی در این بخش انجام دهند و استیضاح وزرا خیلی مشکلی را حل نمی‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز هم در ادامه با بیان اینکه افزایش نرخ ارز تنها دلیل گرانی قیمت طلا و سکه به شمار می‌رود، می‌گوید: در حال حاضر نرخ بازار جهانی طلا هیچ تغییری نکرده است و این گرانی قیمت طلا ناشی از افزایش قیمت نرخ ارز است.

محمد زرین مهر با اشاره به اینکه نوسان قیمت انس طلا حدود ۱۰ دلار است، می‌افزاید: گرانی‌ها باعث رکود در بازار شیراز شده است و در حال حاضر تنها افراد با هدف بی‌ارزش نشدن پول‌هایشان سرمایه‌هایشان را صرف خرید سکه و شمش طلا می کنند.

وی خاطرنشان می کند: متاسفانه این معاملات هیچ سودی برای مغازه داران ندارد و این امر نهایتا منجر به افزایش حباب سکه می شود و در حال حاضر ربع سکه حدود ۵ میلیون تومان حباب دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار