یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: موقعیت مقارنه فرصت خوبی است که سیاره مریخ را که با رنگ قرمز در آسمان ما می‌درخشد در کنار تنها قمر زمین تماشا کنید.
کد خبر: ۱۰۸۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳ 03 January 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: سه‌شنبه -سیزدهم دی‌ماه- ساعت ۲۳:۰۶ ماه ۱۱ روزه در فاز کوژ ماه افزاینده با ۹۳ درصد روشنایی و جدایی زاویه‌ای ۳۲ دقیقه قوسی از جنوب سیاره مریخ عبور می‌کند. در واقع ماه و سیاره مریخ در موقعیت هم‌نشینی در آسمان ما قرار دارند. از موقعیت رصدخانه لارستان این دو جرم بعد غروب خورشید از ساعت ۱۷:۲۶ قابل مشاهده خواهند بود، ساعت ۲۱:۲۵ در فاصله ۸۶ درجه‌ای افق جنوبی در آسمان ما به اوج می‌رسند و ساعت ۳:۴۰ در فاصله هفت درجه‌ای افق شمال غربی محو می‌شوند.

وی افزود: قدر ماه منفی ۱۲.۵ و مریخ منفی ۱.۱، هر دو در صورت فلکی ثور خواهند بود. موقعیت مقارنه فرصت خوبی است که سیاره مریخ را که با رنگ قرمز در آسمان ما می‌درخشد در کنار تنها قمر زمین تماشا کنید.

مقارنه ماه و خوشه پروین
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سه‌شنبه -سیزدهم دی‌- ماه و خوشه پروین به فاصله زاویه‌ای ۳.۸ درجه‌ای در آسمان ما می‌رسند و در وضعیت مقارنه نزدیک به هم قابل رصد هستند. خوشه پروین که با نام‌های ۴۵ و «هفت خواهر» شناخته می‌شود (اگرچه بیشتر مردم فقط شش ستاره را با چشم غیرمسلح خود می‌توانند ببینند)، یک «خوشه باز» از ستاره‌های درخشان در صورت فلکی ثور (گاو) است که به راحتی قابل مشاهده است. این ستاره‌ها فقط ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارند و در فاصله ۴۴۵ سال نوری با زمین قرار دارند.

وی ادامه داد: ستاره‌های پرنور خوشه پروین بدون نیاز به دوربین دو چشمی حتی در بعضی شهرهای بزرگ با آلودگی نوری دیده می‌شوند. خوشه پروین با قدر ۱.۲۰ در آسمان ما از حدود ساعت ۱۷:۲۶ تا سپیده‌دم حوالی ساعت ۳:۵۶ و ماه ۱۱ روزه هم از ساعت ۱۷:۲۶ تا ۴:۳۱ سپیده‌دم، با قدر منفی ۱۲.۵ قابل رصد هستند. خوشه پروین با میل ۲۴ درجه و ۶ دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست.

فخرایی‌فرد اضافه کرد: از این جرم جذاب برای جهت‌یابی در شب می‌توان کمک گرفت؛ بدین صورت که این ستارگان همانند خورشید از شرق به طرف غرب در حال حرکت هستند، ولی در همه حال دُمِ آن‌ها به طرف مشرق است و سمت دیگر آن مغرب را نشان می‌دهد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار