یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: خوشه ستاره‌ای M35 تقریباً در پهنه‌ای از آسمان به اندازه ماه کامل گسترده شده است و در فاصله ۲۸۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۸۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶ 05 January 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: پنجشنبه _پانزدهم دی_ ماه و خوشه باز ستاره‌ای M35 حدود ساعت ۲۰:۰۹ به فاصله زاویه‌ای ۲.۸ درجه‌ای در آسمان ما می‌رسند و در وضعیت مقارنه نزدیک به هم قابل رصد هستند. مسیه ۳۵ که با نام‌های M35 و 2168NGC نیز شناخته می‌شود یک خوشه باز ستاره‌ای در صورت فلکی دوپیکر (جوزا) است.

وی افزود: خوشه ستاره‌ای M35 تقریباً در پهنه‌ای از آسمان به اندازه ماه کامل گسترده شده است و در فاصله ۲۸۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. این خوشه با قدر ۵.۱ در آسمان ما از زمان تاریکی آسمان بعد غروب خورشید تا سپیده‌دم حوالی ساعت ۵:۵۶ و ماه ۱۳ روزه هم از ساعت ۱۵:۴۷ تا سپیده‌دم، با قدر منفی ۱۲.۳ قابل رصد است. M35 با میل ۲۴ درجه و ۱۹ دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: وضعیت مقارنه این جرم در عمق آسمان با ماه، بهترین فرصت برای رصد به کمک ابزار اپتیکی است. برای یافتن این خوشه ستاره‌ای کافی است وسیله رصدی خود را در انتهای صورت فلکی جوزا جایی که سه ستاره تقریباً هم قدر با درخشندگی‌های یکسان قرار دارند، تنظیم کنید.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار