کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: زمانی که ماه را در آسمان می‌بینیم، برای چند شب متوالی کامل است اما از نظر نجومی، در یک لحظه خاص، زمانی که دقیقاً ماه در مقابل خورشید قرار می‌گیرد، ماه کامل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳ 07 January 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: اسرا باقریه  اظهار کرد: شنبه _هفدهم دی_ ماه در فاز بدر یا کامل قرار دارد و تقریباً همزمان با غروب خورشید ساعت ۱۷:۳۰ در صورت فلکی جوزا طلوع می‌کند و تا سپیده‌دم یکشنبه در آسمان حضور دارد. ماه کامل ژانویه به‌دلیل صدای زوزه گرگ‌ها که در این زمان از سال بیش از هر موقع دیگری شنیده می‌شود، «ماه گرگ» نام‌گذاری شده است.

وی افزود: در گذشته اعتقاد بر این بود که گرگ‌ها در زمستان به دلیل گرسنگی زوزه می‌کشند، اما امروزه می‌دانیم که این حیوانات به دلایل دیگری زوزه می‌کشند؛ به عنوان مثال گرگ‌ها از صدا برای تعریف قلمرو یا هماهنگ‌شدن برای شکار استفاده می‌کنند، اما این نام ماندگار شد. نام ماه‌های کامل از فرهنگ بومی آمریکا و اروپا گرفته شده است که آنها با ویژگی‌های مشخصه یک فصل خاص مرتبط هستند.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: زمانی که ماه را در آسمان می‌بینیم ماه برای چند شب متوالی کامل است، اما از نظر نجومی در یک لحظه خاص، زمانی که دقیقاً ماه در مقابل خورشید قرار می‌گیرد، ماه کامل می‌شود. ماهواره طبیعی ما هفدهم دی ۱۴۰۱، ساعت ۲:۳۷ به فاز کامل یا بدر خواهد رسید.

ماه در اوج خورشیدی
وی ادامه داد: شنبه _هفدهم دی_ ماه در حرکت در مدار خود به دور زمین ساعت ۷:۲۵ به دورترین نقطه خود از خورشید -نقطه اوج مداری - در فاصله (0.9860 AU) واحد نجومی می‌رسد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تقریباً ماه در فاز کامل یا نزدیک به آن است. فاصله بین زمین و ماه 0.0027 AU (۴۰۵ هزار کیلومتر) و فاصله زمین و خورشید ۰.۹۸۳۳ واحد نجومی خواهد بود. در این زمان ماه در صورت فلکی جوزا و خورشید در صورت فلکی قوس قرار دارد.

باقریه افزود: ماه ۱۴ روز و ۲۱ ساعته با ۱۰ درصد روشنایی ساعت ۱۷:۳۰ طلوع و ساعت ۷:۵۵ روز بعد غروب می‌کند. ساعت طلوع و غروب خورشید به ترتیب ۶:۴۳ و ۱۷:۱۳ است. این موقعیت معمولاً همزمان با ماه کامل اتفاق می‌افتد که خورشید و ماه در آسمان در دو سمت مخالف نسبت به زمین قرار می‌گیرند، بنابراین حدوداً همزمان با غروب خورشید از سمت افق غربی می‌توانیم شاهد طلوع ماه از سمت افق شرقی باشیم.

عطارد در مقارنه داخلی
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اظهار کرد: عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید و کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی است. هر بار گردش این سیاره به دور خورشید ۱۱۶ روز طول می‌کشد و شنبه _هفدهم دی‌ماه_ ساعت ۱۶:۲۳ در وضعیت مقارنه پایان ظهور عطارد در آسمان عصر و انتقال آن به آسمان صبحگاهی در چند هفته آینده است.

مقارنه داخلی وضعیتی است که سیاره بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد. از آنجایی که سیارات داخلی (عطارد و زهره) در مدار زمین به دور خورشید قرار دارند، از دید ناظر زمینی، نسبت به خورشید به سمت چپ یا راست جابه‌جا می‌شوند و گاهی اوقات در افق شامگاهی و گاهی در افق صبحگاهی دیده می‌شوند به همین علت این اجرام را ستاره شامگاهی و ستاره صبحگاهی می‌نامند.

وی ادامه داد: در نزدیک‌ترین جدایی زاویه‌ای، عطارد در فاصله دو درجه و ۴۷ دقیقه قوسی خورشید ظاهر می‌شود که البته در تابش خورشید محو می‌شود و برای چند هفته غیر قابل رصد است. عطارد زمانی که نزدیک‌ترین فاصله به زمین را دارد از موقعیت حضیض زمینی عبور می‌کند زیرا دقیقاً در همان سمت زمین نسبت به خورشید قرار دارد. امشب سیاره تیر از فاصله 0.67AU از زمین حرکت می‌کند و در بزرگ‌ترین قطر زاویه‌ای خود یعنی ۱۰.۰ ثانیه قوسی ظاهر می‌شود. در حالی که شبیه ماه نو کاملاً تاریک است.

مقارنه ماه و ستاره پولوکس
باقریه گفت: شنبه -هفدهم دی‌ماه_ ساعت ۱۷:۵۵، ماه ۱۵ روزه در فاز بدر با ۱۰۰ درصد روشنایی، در موقعیت مقارنه با ستاره پولوکس با جدایی زاویه‌ای ۲.۵ درجه‌ای قرار می‌گیرد. برای رصد این اجرام کافی است افق شمال شرق را مشاهده کنید. ستاره پولوکس به عنوان بتای جوزا شناخته می‌شود و دوقلوی کمی روشن‌تر از کاستور (ستاره روشن دیگر در صورت فلکی دوپیکر) است.

وی افزود: کاستور ستاره با رنگ طلایی، هجدهمین ستاره درخشان آسمان شب زمین است. قدر ماه در این وضعیت منفی ۱۲.۳ و ستاره پولوکس ۱.۱۶ است. رصد این پدیده بدون ابزار اپتیکی امکان پذیر است. پولوکس از ساعت ۱۷:۲۷ تا سپیده‌دم و ماه از ساعت ۱۷:۳۰ در آسمان حضور دارند. زمان دقیق رسیدن دو جرم به کمترین فاصله زاویه‌ای ساعت ۱۷:۳۷ است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار