در گفتگوی تفصیلی با فرماندار شیراز مباحثی مورد بررسی قرار گرفت که سالیان سال گریبان‌گیر شهروندان شهر راز است، معضلاتی همچون معتادین متجاهر که حالا در پذیرش آنها توسط دستگاه‌های متولی باید ثابت کنند بی‌کس و کار هستند تا پروژه‌های نیمه‌تمامی که از عمده‌ترین مطالبات اهالی این کلانشهر است.
کد خبر: ۱۰۸۶۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵ 07 January 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: لطف الله شیبانی فرماندار شهرستان شیراز، در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار شیرازه به گوشه‌ای از اقدامات انجام شده در ۹ ماهه نخست امسال توسط فرمانداری این شهرستان اشاره کرد و در ادامه به برخی سوالات خبرنگار این رسانه در حوزه های مختلف پاسخ داد.

نهضت ملی مسکن اولین شعار اساسی و محوری دولت سیزدهم

شیرازه: سرانجام نهضت ملی مسکن در شهرستان شیراز به کجا رسید و چه اقداماتی انجام شده است؟

شیبانی:

اولین شعار اساسی و محوری دولت در حال حاضر بحث نهضت ملی مسکن است؛ در شهر شیراز قریب به ۷۵ هزار نفر متقاضی و واجد شرایط که صلاحیت دریافت مسکن آنها احراز شده پس از ثبت نام در روند واگذاری مسکن قرار گرفته اند؛ علی‌رغم مشکلاتی که در تامین زمین وجود داشت در حال حاضر برای این تعداد زمین مسکونی فراهم شده، اقدامات مهندسی و خدماتی صورت گرفته و در حال حاضر ۳۵ هزار واحد نیزعملیات اجرایی آن شروع و برای مابقی این افراد مکان‌یابی و نقشه‌برداری هم صورت گرفته و به شورای عالی معماری و شهرسازی ایران منعکس شده تا مجوزها صادر گردد.

در همین موازات با شرکت‌هایی که توانمند هستند و توانایی اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن را دارند رایزنی‌های صورت گرفته و به اداره راه و شهرسازی معرفی شده تا مقدمات کار فراهم شود؛ پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها صادر و هماهنگی لازم با نظام مهندسی انجام شده و چالش بین پیمانکار و این سازمان جهت معرفی ناظرین و صدور مجوز و تامین سهمیه به نتیجه رسیده و اکنون برای مکان یابی و ساخت مسکن برای تعداد آمار ذکر شده مشکل خاصی وجود ندارد.

در شهرستان شیراز چهار شهر صدرا داریون خان زنیان و شیراز چهار شهری است که مکان یابی و احراز شرایط انجام شده و بقیه مراحل نیز در حال پیگیری می‌باشد.

شیرازه: تکلیف افرادی که به دلیل تکمیل ظرفیت موفق به ثبت نام نشدند چه می‌شود؟

شیبانی:

در این میان افرادی بودند که اعلام کردند جهت ثبت نام با مشکل مواجه شده و سایت به دلیل تکمیل ظرفیت اجازه ورود و بارگزاری اطلاعات را به آنها نمی‌دهد در این راستا شیبانی عنوان کرده به دلیل تعداد بالای متقاضیان این مشکل در چهار شهر شهرستان شیراز وجود داشت که در سه شهر مرتفع شد، اما در شیراز همچنان مشکل باقی است که به دستور مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق راه‌ وشهرسازی مرتفع گردد، به همین دلیل اکنون بیشترین بارگذاری در شهر شیراز مربوط به شهر صدرا است امید می‌رود به زودی سایت شهر شیراز نیز باز شود، اما افرادی که در حال حاضر در شهر صدرا ثبت نام کرده‌اند قرار نیست همگی در این شهر جانمایی شوند بلکه سایت کمیل آباد به همکاری ارتش در حال آماده سازی است که تعدادی از متقاضیان در این منطقه قرار خواهند گرفت سایت اکبرآباد نیز از دیگر مکان‌هایی است که جهت ساخت مسکن ملی برای اهالی شهرستان شیراز در نظر گرفته شده است.

شیبانی ذکراین نکته را ضروری دانست که افرادی که در شهر صدرا ثبت نام کرده‌اند پس از رفع مشکل سایت شیراز به اختیار خود آزاد هستند یکی از مکان‌هایی که عنوان شد را جهت ساخت و تحویل آپارتمان انتخاب کنند..

خط آبرسانی از سد درودزن به شیراز تا اواسط بهار سال آینده تکمیل خواهد شد

شیرازه: خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

شیبانی:

یکی از پروژه‌های اساسی ملی و حیاتی شهر شیراز خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شهر شیراز است که در دولت قبل آغاز و تا صدرا انتقال یافته اما به شهر شیراز متصل نشده بود که این امر به خاطر مسائل بودجه‌ای و حومه‌ای شهر شیراز معضلات زیادی را در پی داشت اما در چند ماه گذشته این موانع مرتفع شده و قرار بر این شد اعتبارات پایانی و مورد نیاز این خط تامین شود و تقریبا هشت کیلومتر دیگر باقی مانده که پیش بینی می‌شود تا قبل از تابستان و اواسط بهار سال آینده این خط آبرسانی به شیراز برسد تا شهر شیراز و روستاهای اطراف آن از معضل بی‌آبی رها شوند.

نهضت آبرسانی به روستاها و شهرهایی که با مشکل کمبود آب یا تنش آبی مواجه هستند از جمله موارد مهمی است که نیازمند پیگیری همه جانبه مسئولان و ورود گروه های جهادی است. در این راستا اقدمات انجام شده توسط فرمانداری شهرستان شیراز را جویا شدیم.

شیرازه: در نهضت آبرسانی به مناطق مشکل‌دار فرمانداری شیراز ورود کرده است؟

شیبانی:

ما در قصه شهر شیراز و کمبودآب،همانطور که اشاره کردم با اتصال خط دوم آبرسانی از سد درودزن دیگر مشکلی نخواهیم داشت، اما در روستاها نیازمند یک اقدامات جدی و همه جانبه هستیم، چون حدود 65 روستای شهرستان شیراز و روستاهای زرقان که با مشکل آب مواجهند، در نهضت آبرسانی قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) متاسفانه از سنوات قبل پیش بینی و دیده نشده بودند با وجود اینکه به لحاظ وضعیت آب از برخی روستاهای دیگر شرایط بدتری دارند.

بر اساس توافقی که شده مقرر گردید 65 روستای شیراز و 10 روستای زرقان نیز در چرخه حمایت این قرارگاه باشند که هزینه آبرسانی 30 روستا را آنها،30 روستا را شرکت آب و فاضلاب و 15 روستای باقی مانده را فرمانداری شیراز از اعتبارات استانی تامین کنند تا مشکلات آبی این دو شهرستان حل شود.

شیرازه: از آزاد راه شیراز اصفهان چه خبر؟

شیبانی:

آزادراه شیراز اصفهان تا کنون مراحلی را طی کرده اما هنوز به بهره‌برداری و استفاده نرسیده است جلسات متعددی با حضور نمایندگان استان در مجلس، پیمانکار راه و شهرسازی استاندار انجام شده طبق آخرین جلسه ای که نوشته شد مقرر گردید تا آخر امسال قطعه ۱ تا ۶ زیر بار ترافیکی قرار گیرد. اما اتصال این آزادراه به خود شهر شیراز که از گلوگاه گویم انجام می‌شود، مستلزم سه طبقه کردن زیرگذر ورودی محله گویم می‌باشد که شهرداری در حال انجام آن است و به موازات این اقدامات باید دو معبر دیگر باز شود که آنها هم در حال اجرا می‌باشند.

اما و اگرهایی در مورد حذف ارز ترجیحی و هدفمندسازی یارانه ها

شیرازه: فرمانداری شیراز در خصوص هدفمندسازی یارانه ها چه اقداماتی انجام داده است؟

شیبانی:

از اوایل اردیبهشت ماه امسال که تصمیم بر حذف ارز ترجیحی و هدفمندسازی یارانه‌ها شد، تغییراتی در دریافت یارانه توسط شهروندان صورت گرفت که در این راستا مراجعات بسیاری به فرمانداری داشتیم.برخی معترض بودند و حتی عده‌ای از این چرخه حذف شده بودند بر اساس هماهنگی هایی که با سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت مشکلات مرتفع و درخواست معترضان بررسی شد واجدان شرایط به چرخه دریافت یارانه بازگشتند.

البته لازم به ذکر است که در حال حاضر هنوز میز خدمت رسیدگی به اعتراضات شهروندان در خصوص یارانه‌ها در فرمانداری برقرار است و افرادی که با مشکل مواجه هستند می توانند با مراجعه به این بخش مشکل خود را عنوان کرده تا بررسی و اعلام گردد.

و اما قصه پرغُصه معتادین متجاهر و اقداماتی که فرمانداری در این زمینه انجام داده است

شیرازه: علیرغم این که بارها عنوان شده معتادین متجاهر جمع‌آوری شده و تحویل کمپ‌ها گردیده‌اند،اما همچنان شاهد حضور آنها در نقاط مختلف شهر و خیابان های مرکزی شیراز هستیم در این خصوص برنامه ای دارید؟

شیبانی:

معضل معتادین متجاهر که در شیراز هم به وفور دیده میشوند از جمله مواردی است که فرمانداری شیراز نیز به آن ورود کرده است.کمپ های دولتی و خصوصی در شیراز داریم که با ظرفیت‌های مشخص جهت نگهداری این معتادان در حال فعالیت هستند این افراد پس از جمع‌آوری توسط نیروی انتظامی و شهرداری شیراز تحویل کمپ قرنطینه بهزیستی شده پس از اینکه مشخص شد شرایط تجاهر دارند به کمپها تحویل داده میشون. در چند ماه گذشته بنا به اینکه کمپ با ماده ۱۶ که در اختیار بهزیستی استان است ظرفیت پذیرش همه این افراد را نداشت مکان دیگری موسوم به کمپ شهدای بسیج در منطقه آبریک با ظرفیت ۴۰۰ نفر توسط سپاه فجر استان راه اندازی شد که در کنار دیگر مراکز در حال پذیرش معتادین متجاهر میباشد.

همچنین مقرر گردید کمپ دیگری در شهرستان مرودشت توسط نیروی انتظامی در اختیار ما قرار گیرد در حال حاضر در مرحله تکمیل و تجهیز می‌باشد که امیدواریم پس از تکمیل این مکان تعداد دیگری از معتادان به این منطقه انتقال یابند و در جلسه شورای تامین استان و شهرستان شیراز مقرر گردیده تمام معتادین متجاهر چگونه جمع‌آوری ساماندهی شوند که دیگر در مراء و منظر عمومی دیده نشوند پیش‌بینی می‌شود ظرف چند هفته آینده با تکمیل کمپ‌هایی که گفته شد دیگر شاهد حضور این افراد در خیابانهای شهر نباشیم.

۴۰۰معتاد غیربومی در شیراز

شیرازه: مقرر گردید معتادینی که بومی شهر شیراز نیستند به شهر و استان خود بازگردانده شوند در این خصوص آیا اقدامی انجام شده؟

شیبانی:

طبق آخرین آماری که به دست ما رسیده قریب به ۴۰۰ نفر از معتادین غیر شیرازی هستند طبق هماهنگی‌های انجام شده تعدادی از این افراد به شهرها و استان‌های خود منتقل شده اند و مابقی نیز در حال پیگیری است. اکنون ظرفیتی که سازمان بهزیستی به ما اعلام کرده جوابگوی معتادین فعلی رها در خیابانهای شهر شیراز است و طبق آخرین جلسات مقرر گردید نیروی انتظامی روزانه ۵۰۰ نفر از افراد متجاهر را جمع آوری و کمپ‌ها تحویل دهد.

گفته شده طبق دستورالعملی که بهزیستی اتخاذ نموده معتادینی که خانواده دارند،(یعنی افرادی هستند که از آنها سرپرستی نماید)، جز معتادان متجاهر محسوب نشده و باید به خانواده‌ها تحویل داده شوند

شیرازه:با توجه به اینکه تعداد زیادی از این افراد توسط بستگان و نزدیکان خود طرد شده و به خیابان پناه آورده‌اند آیا شاهد ساماندهی این افراد خواهیم بود و تکلیف آنها چه می‌شود؟

شیبانی:

نکته ای که به آن اشاره کردید یک دستورالعمل است که مورد انتقاد خود بنده نیز می‌باشد چون خانواده اگر قوانین و شرایط نگهداری فرد معتاد را در خانه داشت که این شخص در جامعه رها نمی‌شد و می‌توانست در محیط زندگی و در کنار نزدیکان خود باقی بماند یا در نهایت توسط آنها به کمپ‌های خصوصی جهت درمان انتقال داده شود. پس زمانی که شخصی در خیابان جمع آوری شده و تحویل کمپ واحد قرنطینه بهزیستی می‌شود یعنی شرایط تجاهر دارد به همین منظور طبق آخرین تصمیماتی که اتخاذ شد مقرر گردید معتادینی که دستگیر می‌شوند ابتدا با خانواده آنها گفتگو شود، اگر توان بستن قرارداد با کمپ خصوصی داشته باشند که مستقیم به این مراکز تحویل داده می‌شوند اما به صِرف مراجعه خانواده رها نشوند و در کمپ ماده ۱۶ که دولتی است نگهداری و درمان شوند..

باید به سمت اردوگاه کاری معتادین پیش برویم

بر اساس آمارها و نظراتی که از افراد متعدد که در جریان جمع آوری، برخورد، درمان و ساماندهی معتادین متجاهر هستند، دریافت شده، افرادی که به این کمپ‌ها منتقل می‌شوند پس از مدتی دوباره به سطح خیابان‌ها و یا مراکز نگهداری، سرازیر می‌شوند،چون به نظر می‌رسد سیستم نگهداری و درمان معتادین در قالب کمپ جوابگوی مشکلات کنونی جامعه و شهر شیراز نیست. به عقیده شخصی و فردی بنده ما می‌بایست به سمت اردوگاه معتادین پیش برویم یعنی معتاد همزمان با نگهداری و درمان، کار و حرفه‌ای هم یاد بگیرد و مشغول شود تا در پایان دوره درمان در محل‌های معینی به کارگیری شوند که مشکل اقتصادی آنها نیز حل گردد.

اشتغال مهم‌ترین چالش شهرستان شیراز

شیرازه: به عنوان فرماندار شهرستان شیراز عمده‌ترین چالش‌های موجود سد راه این کلان‌شهر و شهرستان چیست؟

شیبانی:

مشکل اشتغال مهم‌ترین چالش موجود دراین شهرستان است، چون عوامل متعددی از جمله اعتبارات درآن سهیم هستند.چرا که بخشی از این اعتبارات و تسهیلات می‌بایست از سمت بانکها تامین گردد که در دو سه ماه گذشته طی جلسات متعدد در شورای اشتغال استان این موضوع را بررسی کردیم و عنوان شده تعهدات اشتغال سازمان‌ها و ادارات به نسبت دیگر ماه‌های سال محقق نشده که علت اصلی عدم همکاری بانک‌هاست اگر چه مذاکراتی با مدیرعاملان بانک‌ها صورت گرفته که مدام بنا به استناد بخشنامه‌های بانک مرکزی دلایلی را عنوان می‌کنند.

بروکراسی اداری دیگر موردی بود که شیبانی از آن به عنوان معضل و چالش شهرستان شیراز و حتی استان یاد کرد.

راه اندازی شهرک صنعتی در بخش ارژن

دیگر علتی که در اشتغال اثرگذار است بروکراسی‌های اداری می‌باشد که برای این موضوع هماهنگی هایی بین شرکت شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی صورت گرفته تا شرایط را برای سرمایه گذاران تسهیل کنیم، از طرفی نیز تعاملی با بخش ارژن جهت جبران کسری سایت صنعتی در شهرستان انجام شد که در گذشته قطعه زمینی در اختیار یک شرکت قرارگرفته بود تا فعالیت صنعتی انجام گردد اکنون کارگروه جهاد کشاورزی فسخ قرار داد کرده و این مورد برای فعالیت های صنعت در نظر گرفته شده است تا یک شهرک صنعتی در بخش ارژن راه اندازی شود.

موضوع باغ شهری های صدرا و بهسازی، اسفالت، طرح هادی، الحاق و ساماندهی مشکلات روستاهای اطراف شیراز از دیگر مواردی بود که در این گفتگو به آن پرداخته شد که در روزهای آتی و پس از پیگیری از شورای شهر و استانداری این بخش گفتگوی فرماندار شیراز در قالب گزارش نیز منتشر خواهد شد.

همچنین در این گفتگو خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه سوالاتی در خصوص شرح وظایف فرماندار شیراز به عنوان رئیس شورای تامین شهرستان، رئیس شورای آموزش و پرورش، رئیس کمیته برنامه ریزی شهرستان، عضو شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان،کارگروه های پژوهش و نوآوری و فناوری، آمایش سرزمین و محیط زیست، کارگروه اقتصاد، اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و زنان و خانواده مطرح کرد که در شماره بعد به صورت تفصیلی منتشر می گردد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار