طی چند ماه گذشته اعتراضات مردم شهر شیراز نسبت به وضعیت غیر بهداشتی دفع فاضلاب افزایش پیدا کرده؛ در پی رفع مشکلات و خاتمه دادن به برخی از شایعه پراکنی‌ها جمعی از از محققان جوان حوزه بهداشت و محیط زیست به بررسی و آزمایش نمونه‌هایی پرداخته‌اند.
کد خبر: ۱۰۸۶۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶ 07 January 2023

تابناک فارس به نقل از خبرگزاری دانشجو: به دنبال اعتراض و شکایات مکرر مردم از وضعیت غیربهداشتی و نامناسب دفع فاضلاب در منطقه جنوب شرقی شهر شیراز، جمعی از مردم منطقه تصمیم بر پیگیری و رفع مشکلات حاضر گرفته‌اند. متاسفانه جمع‌آوری و دفع نامناسب فاضلاب با منشا نامعلوم، مشکلات بهداشتی زیادی از قبیل ایجاد مناظر زشت و زننده، تولید بوی نامناسب، جمع شدن حشرات و جانوران موذی، شیوع بیماری‌های منتقله از طریق این جوندگان و حیوانات موذی را به وجود آورده است.

پساب خروجی تصفیه‌خانه شماره ۱ با رواناب‌های غیربهداشتی جمع‌آوری شده بدون اعمال هیچ‌گونه تصفیه ادغام و در آبیاری زمین‌های کشاورزی منطقه استفاده می‌شود.

به جهت مستندسازی مشکلات بهداشتی موجود، در تاریخ ۵/۶/۱۴۰۱ به منظور تعیین مشخصات فیزیکی و شیمیایی جریان فاضلاب و پساب، یک نمونه از محل ادغام جریان رواناب‌ها با منشا نامعلوم و یک نمونه از محل خروجی پساب تصفیه‌خانه شماره یک شیراز تهیه شد و به آزمایشگاه معتبر فرستاده شد.

گزارش نتایج توسط آزمایشگاه معتبر، در جدول زیر ارائه می‌شود:

دفع غیر بهداشتی فاضلاب شهر شیراز صدای مردم را درآورده

 

از آنجایی که محصولات کشاورزی منطقه نیز با جریان آب مذکور آبیاری می‌شود و با توجه به اینکه محصول کشاورزی غالب در منطقه، گندم می‌باشد، گندم کشت شده در زمین‌های منطقه نیز جهت اندازه‌گیری فلزات سنگین مهم، به آزمایشگاه ارسال شد. نتایج اندازه‌گیری فلزات سنگین در محصول گندم، در جدول زیر گزارش شده است. مقایسه نتایج غلظت‌ها با استاندارد شماره ۱۲۹۶۸ منتشر شده توسط موسسه استاندارد و تحقیقات ایران، غلظت سرب در گندم تقریبا ۵ برابر مقدار استاندارد اعلام شده می‌باشد.

دفع غیر بهداشتی فاضلاب شهر شیراز صدای مردم را درآورده

لذا با توجه به شرایط ویژه شهر شیراز و افزایش انواع بیماری‌ها در بین ساکنین این شهر، پایش آب پساب تصفیه خانه شماره ۲ شهر شیراز، فاضلاب خام کنارگذر تصفیه خانه شماره ۲ شهر شیراز و محصولات کشاورزی که از آب فاضلاب خام و پساب کشت می‌شود به دلیل تاثیر غیرقابل انکار آن بر سلامت ساکنین، باید به صورت اصولی و مطابق با استاندارد‌های بین اللملی و ملی مورد ارزیابی قرار گیرد و بعد از ارزیابی‌های انجام شده نسبت به رفع آلودگی‌ها برنامه ریزی و اقدامات لازم انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار