غذاهای محلی شیراز هوش از سر می‌برد، با ما همراه باشید و درباره ۵ تا از معروف‌ترین پلوهای شیرازی بیشتر بدانید.
کد خبر: ۱۰۸۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶ 07 January 2023

 سرویس گردشگری: یکی از مقاصد گردشگری مهم و پرطرفدار ایران که به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری زیاد، سالانه گردشگران و توریست‌های فراوانی را به سمت خود جذب می‌کند، شهر خوش‌ آوازه شیراز است. آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شیراز بسیار معروف هستند، اما نمی‌توان غذاهای سنتی آن را هم نادیده گرفت. رفتن به رستوران‌های محلی این شهر و خوردن غذاهای سنتی لذیذ آن، قطعا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برایتان رقم خواهد زد.

پلوهای خاص شیراز
کلم پلو

یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز که بسیار لذیذ بوده و طرفداران زیادی دارد، کلم پلو شیرازی است. محتویات این غذا شامل کلم قمری یا سنگی، پیاز، برنج، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، ادویه و سبزی‌های معطر همانند تره، ریحان، ترخون و شوید است.

برای تهیه کلم پلو، کلم قمری را خرد کرده و با پیاز تفت می‌دهند، سپس سبزی‌های معطر و ادویه را به آن اضافه می‌کنند. در ادامه پس از آبکش کردن برنج، مواد فوق را با برنج مخلوط می‌کنند.

در تابه دیگر گوشت چرخ شده را که از قبل با آرد نخودچی و ادویه ورز داده و قل‌قلی کرده‌اند با روغن و کمی آبلیمو سرخ کرده و در انتها به غذا اضافه می‌کنند.

۵ تا از معروف‌ترین پلوهای شیرازی

طعم کلم پلو شیرازی بسیار لذت‌بخش است و در زمره غذاهای باکیفیت و سالم قرار دارد. جالب است بدانید که این غذا علاوه بر شیراز در بسیاری از شهرهای ایران هم تهیه می‌شود، اما غذای اصیل شیرازی به شمار می‌رود. کلم پلو معمولا با ماست و سبزی خوردن محلی سرو می‌شود.

قنبر پلو

قنبر پلو را می‌توان در زمره غذاهای سنتی شیراز به حساب آورد که بیشتر در مجالس و مهمانی‌ها طبخ می‌شود. مواد اصلی این غذا شامل برنج، گوشت چرخ کرده، مغز گردو، پیاز، انار یا رب انار، آرد نخودچی، کشمش و ادویه هستند. برای تهیه این غذا باید مغز گردو، پیاز، رب انار و کشمش را با هم مخلوط کرده و با گوشت چرخ کرده هم کوفته قل‌قلی‌های ریز درست کنیم. سپس برنج را آبکش کرده و از مخلوط مواد و گوشت قل‌قلی ما بین آن بریزیم. طعم این غذا به دلیل وجود انار و کشمش ملس بوده و شیرین یا ترش کردن آن به ذائقه شما بستگی دارد.

بد نیست بدانید که به جای کشمش می‌توان از خرما یا شیره انگور هم برای شیرین کردن این غذا استفاده کرد. قنبر پلو شیراز بسیار خوشمزه بوده و صرف آن در کنار سالاد شیرازی قطعا آن را دلچسب‌تر خواهد کرد.

۵ تا از معروف‌ترین پلوهای شیرازی

 

شیرازی پلو

یکی از زیباترین و اشتهاآورترین غذاهای محلی شیراز را می‌توان شیرازی پلو معرفی کرد که علاوه بر طعم، از ظاهر بی‌نظیری هم برخوردار است.

شیرازی‌ها در این غذا از برنج، مرغ، بادمجان، ماست، زرشک، زعفران و ادویه استفاده کرده و در کنار آن سالاد شیرازی سرو می‌کنند.

شیرازی پلو پای ثابت سفره در مهمانی‌ها و جشن‌ها بوده و بسیار محبوب و پرطرفدار است. برای تزیین این غذای خوشمزه می‌توان علاوه بر زعفران و زرشک از خلال پسته و خلال پوست پرتقال یا نارنگی هم استفاده کرد. در سفر خود به شیراز حتما شیرازی پلو را امتحان کنید.

طرز تهیه شیرازی پلو مجلسی و خوشمزه با مرغ و بادمجان بدون فر

 

پلوهای خوشمزه و خوش عطر شیرازی

شکر پلو

شکر پلو شیرازی از دیگر غذاهای اصیل و سنتی این شهر به شمار می‌رود که غذایی مجلسی است و معمولا به‌عنوان نذری یا در مجالس مهمی چون عروسی یا مراسم عزاداری سرو می‌شود. این غذا چنانچه از نامش بر می‌آید، طعمی شیرین دارد و می‌توان گفت که تا حدودی، مشابه شیرین‌پلو یا مرصع‌پلو به نظر می‌آید؛ ازاین‌رو، چشیدن آن به افرادی توصیه می‌شود که عاشق غذاهای شیرین هستند.

۵ تا از معروف‌ترین پلوهای شیرازی

مخلوط برنج، شکر، خلال پوست نارنگی، نارنج یا پرتقال شیرین‌شده، خلال بادام و پسته، زعفران و گلاب در ترکیب با کره یا روغن حیوانی، یکی از غذاهای مجلسی متفاوت و خوشمزه شیرازی را پدید می‌آورد. غذایی که معمولا با گوشت یا مرغ، خورشت قیمه و سالاد شیرازی سرو می‌شود.

معمولا شکر را به‌همراه گلاب و زعفران، به‌شکل شهد درمی‌آورند و سپس با برنج مخلوط کرده و پس از دم‌کشیدن غذا، آن را با خلال پوست مرکبات شیرین‌شده و خلال بادام و خلال پسته تزیین می‌کنند. برخی از افراد نیز مرغ یا گوشت پخته شده را در میان برنج می‌گذارند تا با هم دم بکشد؛ اما به‌طور معمول، شیرازی‌ها ترجیح می‌دهند که شکر پلو را با خورشت قیمه سرو و میل کنند.

رب پلو

رب پلوی شیرازی، ترکیبی از رب انار، مغز گردو، کشمش پلویی و پیاز داغ، میان برنج آبکش شده است که برخی به آن گوشت مرغ پخته و ریش‌ریش‌شده را نیز اضافه می‌کنند. در برخی از دستورهای این غذای سنتی شیرازی، شیره انگور نیز به چشم می‌خورد.

۵ تا از معروف‌ترین پلوهای شیرازی

اصالت این غذا را به شهرستان زرقان نسبت می‌دهند؛ اما تقریبا در اکثر نقاط استان فارس تهیه می‌شود. عده‌ای رب پلو را به‌شکل جداگانه دم می‌کنند و مرغ یا گوشت را نیز در کنار برنج، به‌صورت جداگانه می‌گذارند و برخی نیز این غذا را کاملا به‌شکل گیاهی و بدون پروتئین حیوانی آماده می‌سازند.

طعم رب انار و میزان ترش یا شیرین بودن آن، مزه اصلی این غذای محلی شیراز را می‌سازد. به عبارت دیگر، اگر از رب انار شیرین استفاده کنید، پلوی شیرینی خواهید داشت و چنانچه رب انار ترش یا ملس باشد، به همان نسبت نیز طعم غذا تغییر خواهد کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار