سفر به شیراز با امتحان کردن غذای محلی این دیار هیجان‌انگیز می‌شود، از این رو با ما همراه باشید تا از محبوب‌ترین آش و آبگوشت‌های محلی شیراز بیشتر بدانیم.
کد خبر: ۱۰۸۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵ 07 January 2023

 در میان غذاهای محلی شیراز، کلم پلو شیرازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ اما غذاهای شیرازی، تنوع گسترده‌ای دارند و تجربه متفاوت و دلچسبی در خاطر باقی می‌گذارند. اغلب افراد، شیراز را به‌عنوان شهر عشق و پایتخت شعر و ادب ایران می‌شناسند. شهری که با جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری کشور شناخته می‌شود؛ با این حال و در کنار همه قابلیت‌های گردشگری این شهر زیبا و رویایی و جاهای دیدنی شیراز، از غذاهای سنتی و خوشمزه آن نمی‌توان غافل شد. چون دیگر نقاط کشور، غذاهای محلی شیراز را نیز تنوع بی‌نظیری از انواع پلوها، خورشت‌ها، ‌آش‌ها و دیگر خوراک‌های خوشمزه تشکیل می‌دهد. هرچند کلم پلو شیرازی جایگاه ویژه‌ای در میان غذاهای سنتی این شهر دارد؛ اما دیگر غذاهای محلی شیراز نیز با عطر و طعم دلنشین خود، تجربه‌ای متفاوت و به‌یادماندنی در خاطر گردشگران این شهر به‌جای می‌گذارند.

آش و غذای آبکی و محلی شیراز

اشکنه

اشکنه شیرازی را می‌توان در زمره غذاهای اصیل استان فارس به حساب آورد که معمولا در وعده شام مصرف می‌شود. غذای اشکنه یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایران است که در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می‌شود، اما مواد اولیه و روش تهیه آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

محبوب‌ترین آش و آبگوشت‌های محلی شیراز

در اشکنه شیرازی از سبزی شنبلیله، نعناع خشک، تخم مرغ، نمک و زردچوبه استفاده شده که ترکیب این مواد با هم بسیار فوق‌العاده خواهد شد. اشکنه شیرازی در لیست غذاهای سنتی شیراز از جمله سبک‌ترین غذاها است، بنابراین هضم آن آسان بوده و بسیار سریع آماده می‌شود. بد نیست بدانید که نام دیگر این غذا آب پیازک است.


آش سبزی شیرازی

آش سبزی شیرازی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی شیراز به شمار می‌رود که در فهرست آثار ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده است. این آش سنتی شیرازی، مانند حلیم برای صبحانه سرو می‌شود یا ان را در ایام خاصی چون ماه رمضان، تاسوعا و عاشورا، به‌عنوان نذری طبخ می‌کنند.

گوشت، برنج، نخود، عدس، لوبیا سفید یا قرمز، پیاز و سبزی‌های معطری مانند تره، ترخون و شوید، مواد اصلی آش سبزی شیرازی را تشکیل می‌دهد. رمز و راز خوشمزگی و کیفیت این آش را در کشدار بودن آن می‌دانند و برای این منظور، در مدت زمان طولانی و به‌طور مرتب آن را هم می‌زنند تا به پخت مطلوب برسد و به اصطلاح جا بیفتد.

هرچند به باور بسیاری از افراد، گوشت گردن گوسفند، ماده اولیه اصلی و مهم آش سبزی شیرازی به حساب می‌آید و طعم و مزه و کشدار بودن آش نیز مرهون این گوشت ریش ریش شده است؛ اما این آش خوشمزه را می‌توان بدون دخالت گوشت نیز تهیه کرد و از طعم و مزه و خواص آن لذت برد.

محبوب‌ترین آش و آبگوشت‌های محلی شیراز

 

آش انار


آش انار که اغلب به مناسبت شب یلدا در نقاط مختلف کشور تهیه می‌شود، از دیگر آش‌های سنتی و خوشمزه شیراز به حساب می‌آید. در حالی که در برخی از شهرها از حبوبات یا بلغور برای تهیه آش انار استفاده می‌کنند؛ شیرازی‌ها با ترکیب برنج و لپه، این آش فصلی خوش رنگ و لعاب را آماده می‌سازند.

گوشت قلقلی (کوفته ریزه) نیز در دستور پخت آش انار شیرازی به چشم می‌خورد که قابل حذف است. سبزی آش (تره ، گشنیز ، جعفری ، اسفناج)، آب انار و رب انار، دیگر مواد اولیه این آش پاییزی خوشمزه را تشکیل می‌دهد.

در نهایت، با پیازداغ فراوان، نعنا داغ و دانه‌های سرخ انار، این آش را تزیین و سرو می‌کنند. نکته مهم این است که رب و آب انار را باید در مراحل آخر پخت افزود تا مانع از پخت کامل حبوبات نشود. برخی از افراد، کمی گلپر نیز به این آش می‌افزایند تا عطر و طعم خاص‌تری داشته باشند.

محبوب‌ترین آش و آبگوشت‌های محلی شیراز


یخنی نخود

اگر اهل دیزی و آبگوشت هستید، حتما از یخنی نخود که یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز به شمار می‌رود، خوشتان می‌آید. یخنی نخود در واقع همان آبگوشت بوده و مواد اصلی آن را گوشت، نخود، سیب زمینی، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه تشکیل می‌دهد.

طعم یخنی نخود بسیار لذیذ بوده و با نان داغ، سبزی خوردن و ترشی سرو می‌شود. جالب است بدانید که یخنی در فرهنگ لغت به معنای پخته شده است. در صورتی که تمایل دارید خاطره‌ای لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی در سفر به شیراز برایتان رقم بخورد، حتما یخنی نخود را امتحان کنید.

محبوب‌ترین آش و آبگوشت‌های محلی شیراز

 

یخنی عدس و کلم

شیرازی‌ها در غذاهای سنتی خود از کلم قمری استفاده‌های گوناگونی می‌کنند که یخنی عدس و کلم یکی از این موارد است. این غذای لذیذ شیرازی از ترکیب کلم قمری، گوشت، عدس، پیاز، لیمو عمانی و ادویه آماده می‌شود. گوشت این غذا نیز ترجیحا باید چرب باشد. چنانچه از نام این غذا بر می‌آید، آب یخنی را به‌صورت جداگانه و مخلفات کوبیده آن را در کنار آب سرو می‌کنند.

یخنی عدس کلم اصل شیرازی | سرآشپز پاپیون

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار