یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه در کم‌ترین فاصله با زمین به‌حدود ۳۵۶ هزار کیلومتری از کره خاکی می‌رسد و در دورترین نقطه نسبت به زمین، حداکثر بیش از ۴۰۶ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۸۶۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷ 08 January 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: اسرا باقریه اظهار کرد: یکشنبه _هجدهم دی_ ماه به اوج زمینی (Apogee) می‌رسد و در این زمان ۴۰۶ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. درواقع ماه به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد.

فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. ماه در کم‌ترین فاصله با زمین به حدود ۳۵۶ هزار کیلومتری از کره خاکی ما می‌رسد و در دورترین نقطه نسبت به زمین، حداکثر بیش از ۴۰۶ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت، به همین دلیل در اعلام فواصل اجرام آسمانی معمولاً میانگین فاصله مد نظر قرار می‌گیرد که برای ماه ۳۸۵ هزار کیلومتر است.

وی افزود: اندازه زاویه‌ای ماه نیز بین ۲۹.۴ تا ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند. اگرچه تشخیص این مسئله در عمل و با چشم دشوار است، زیرا فازهای ماه همزمان تغییر می‌کنند. ماه ۱۶ روزه در این شب ۹۶ درصد روشنایی دارد و ساعت ۱۸:۲۸ در صورت فلکی سرطان طلوع می‌کند.

مقارنه ماه و خوشه ستاره‌ای کندوی عسل M44
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: یکشنبه _هجدهم دی_ می‌توانیم شاهد مقارنه ۳.۵ درجه‌ای ماه و خوشه ستاره‌ای کندوی عسل باشیم.

خوشه کندوی عسل یا M44 در صورت فلکی سرطان قرار دارد و به عنوان خوشه‌ای باز که حدود ۱۵ سال نوری وسعت دارد، دارای حداقل هزار ستاره است. M44 در فاصله ۶۰۰ سال نوری از ما قرار گرفته است و یکی از نزدیک‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای به منظومه شمسی است.

وی ادامه داد: اگرچه ستاره‌های این خوشه جوان هستند، ولی با حدود ۶۰۰ میلیون سال سن، در مقایسه با خورشید ما که ۴.۵ میلیارد سال سن دارد بسیار جوان هستند. ماه ۱۶ روزه با ۹۶ درصد روشنایی حدود ساعت ۱۸:۵۳ در وضعیت مقارنه با این خوشه ستاره‌ای قرار می‌گیرد.

قدر ماه منفی ۱۲.۳ و خوشه کندوی عسل ۳.۱ است که برای رصد این پدیده به ابزار اپتیکی نیازمند هستید. اجرام تا زمان طلوع خورشید قابل رصد هستند. طلوع خورشید ساعت ۶:۴۳ و ماه ۱۸:۲۸ است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار