خوشرو گفت: در سال جاری، ۲۱ مورد مسموميت با گاز مونوكسيد كربن در جهرم ثبت شده است.
کد خبر: ۱۰۸۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱ 08 January 2023

تابناک فارس به نقل از شبستان: محمد رضا خوشرو امروز یکشنبه (۱۸ دی) با اشاره به مسموميت های ناشی از گاز مونو كسيد كربن در جهرم گفت: در سال جاری، ۲۱ مورد مسموميت با گاز مونوكسيد كربن ثبت شده كه ۱۶ مورد به دليل حال وخيم روانه بيمارستان شده و تحت مراقبت های درمانی قرار گرفتند.

 

رئيس مركز فوريت های پزشكی جهرم با بیان اینکه در سال گذشته نيز در جهرم، ۲۹ مورد مسموميت با گاز مونوكسيد كربن در سامانه سازمان اورژانس ۱۱۵، به ثبت رسيده است، افزود: خوشبختانه در سال جاری و سال ۱۴۰۰ موارد فوتی ناشی از مسموميت وجود نداشته است.

 

وی با بيان اين مطلب كه نصب نادرست دودكش بخاری گازی و روشن كردن آتش در چادر به ترتيب از عوامل اصلی اين مسمويت ها در سال جاری و گذشته بوده است، گفت: باوجود هشدارهای داده شده، اغلب موارد گزارش شده مسموميت در روستا ها و حومه شهرستان به خاطر روشن كردن آتش در چادر بوده و بيشتر مسموميت ها در شهر به دليل نصب نادرست دودكش بخاری گازی گزارش شده است.

 

به گفته خوشرو، مونوکسید کربن از سوختن ناقص مواد دارای کربن حاصل می شود و زمانی که اکسیژن کافی در محیط وجود نداشته باشد سوختن کامل انجام نشده و به جای دی اکسید کربن، مونو اکسید کربن تولید می شود.

 

وی با اشاره به خطرناک بودن گاز مونوكسيد كربن و عواقب ناشی از تنفس آن گفت: مونو كسيد كربن بدون هیچگونه رنگ و بو و مزه ای بی نهایت سمی است؛ این گاز در خون انسان با هموگلوبین ترکیب می شود و جلوی انتقال اکسیژن به وسیله هموگلوبین را می گیرد و غلظتی در حدود ppm ۶۶۷ در خون می تواند با ۵۰ درصد از هموگلوبین خون ترکیب شده و تشنج، کما و حتی مرگ را در پی داشته باشد.

 

رئيس مركز فوريت های پزشكی جهرم بيان كرد: از آنجایی‌ که نشانه‌های مسمومیت با این گاز بسیار شبیه سرماخوردگی است، بسیاری آن را جدی نمی‌گیرند تا به مرحله بحرانی برسد، از نخستین نشانه‌های مسمومیت با این گاز، ایجاد حالت ضعف و سستی در بدن و در ادامه سردرد، درد شکمی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، خميازه کشيدن بيش از حد، ایجاد حالت دوبینی و تنفس های سریع و کوتاه است و اگر افراد کماکان در این محیط آلوده باقی بمانند در حالت تشنج، بیهوشی و حتی کما قرار گرفته و در نهایت مرگ پدیدار می‌شود.

 

وی بيان كرد: هشدارها در مورد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را بايد جدی گرفت چرا که ساده انگاری در این امر حوادث تلخ و ناگواری رو به دنبال خواهد داشت. وجود دریچه یا محلی برای ورود و خروج هوا در کاهش این مسمومیت بسیار تاثیرگذار است.

 

به گفته خوشرو، استاندارد بودن طول دودكش و داشتن كلاهك مخصوص ( كلاهك بايد ۱۵ متر بالاتر از سطح پشت بام باشد)، استفاده نكردن از شعله هاي اجاق گاز جهت گرم نگه داشتن خانه، خودداري از قرار دادن لوله خروجي بخاري داخل ظرف آب، بسته نبودن تمامي روزنه هاي جريان هوا به ويژه اتاق خواب، آبي بودن رنگ شعله بخاري و وسايل پخت و پز، نصب نكردن آبگرمكن در حمام، كنترل مسير دودكش از نظر نشت گاز هاي سمي، دقت و توجه به داغ بودن لوله دودكش از راهكار هاي مهم در پيشگيري از مسموميت با مونوكسيدكربن است.

 

برچسب ها: گازگرفتگی ، جهرم ، مسمویت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار