CLA (لینولئیک اسید مزدوج) و BCCA (اسیدهای آمینه شاخه‌دار) مکمل‌های معروف در حوزه‌ی ورزشکاری و بدنسازی هستند که در این مطلب تصمیم داریم آن‌ها را بیشتر معرفی کنیم. با ما همراه باشید...
کد خبر: ۱۰۸۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳ 09 January 2023

اگر تا به حال برای کاهش وزن یا عضله‌سازی تلاش کرده باشید، پس احتمالا اسم CLA یا اسید لینولئیک کنژوگه یا مزدوج را شنیده‌اید. زیرا متداول‌ترین مکمل کاهش وزن موجود در بازار است که هم چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد و هم به عضله‌سازی کمک می‌کند.
CLA یک اسید چرب امگا ۶ است که به طور طبیعی در محصولات لبنی و گوشت گوساله، خصوصا آنهایی که رژیم غذایی سبز دارند پیدا می‌شود. به دلیل تغییرات در دامداری و رژیم غذایی دام‌ها، میزان CLA موجود در گوشت گوساله و محصولات لبنی به مقدار زیادی افت کرده است. به همین دلیل دانشمندان راه‌هایی پیدا کرده‌اند تا از دیگر منابع تحت شرایط آزمایشگاهی، CLA‌ بسازند، مثلا از روغن آفتابگردان.
CLA مکملی معروف در حوزه‌ی ورزشکاری و بدنسازی است و می‌تواند چربی‌سوزی را بیشتر کرده، به عضله‌سازی کمک کند و انرژی و استقامت را افزایش دهد.
در بیشتر موارد مکمل‌های BCCA بی‌ضرر بوده و خوب تحمل می‌شوند اما ممکن است چند عارضه جانبی وجود داشته باشد. علاوه بر افرادی که مشکلات کلیوی دارند، کسانی که دیابت نوع دوم دارند نیز باید پیش از مصرف این مکمل با پزشک مشورت کنند


فواید CLA برای سلامتی
با یک سرچ ساده و سریع در گوگل می‌توانید اطلاعات بسیار زیادی در مورد این مکمل و فواید آن به دست آورید. قابل توجه‌ترین فایده‌ی CLA، کاهش وزن، کنترل قند خون و سلامت سیستم ایمنی بدن است.
مکمل CLA از طریق چند مکانیسم متفاوت به کاهش وزن و عضله‌سازی کمک می‌کند؛ افزایش چربی‌سوزی همزمان با محدود کردن چربی که بدن می‌تواند ذخیره کند.
مشکل اینجاست که بسیاری از تحقیقات انجام شده با هم تناقضاتی دارند.
مروری بر مطالعات نتیجه گرفته است که مصرف CLA با دوز ۳.۲ گرم در روز چربی‌سوزی اندکی دارد.

عوارض جانبی احتمالی CLA
مکمل CLA‌ به طور کلی اگر توسط پزشک تجویز شود بی‌ضرر تلقی می‌شود. برخی افراد ممکن است دچار عوارض جانبی شوند که معمولا خفیف است، مانند ناراحتی معده، اسهال، تهوع، خستگی، سردرد و کمردرد.
همچنین CLA ممکن است لخته شدن خون را به تاخیر بیندازد. مصرف مکمل CLA‌همراه با داروهای رقیق کننده‌ی خون یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌تواند این اثر را تشدید کند و منجر به کبودی و خونریزی شود.

تداخلات دارویی احتمالی با CLA
. ایبوپروفن
. ناپروکسن
. آسپیرین
. وارفارین
.هپارین
. دیکلوفناک

BCAA چیست؟
BCCA ها سه تا از هشت اسید آمینه ضروری‌اند که متشکل از والین، لوسین و ایزولوسین می‌باشند و به اسیدآمینه‌های شاخه‌دار معروف‌اند. این سه BCAA بسیار معروف‌ بوده و برای سلامتی بسیار اهمیت دارند زیرا یک‌سوم از پروتئین عضله را تشکیل می‌دهند و می‌تواند توسط عضلات به طور مستقیم مورد استفاه قرار بگیرند و گلوتامین و آلانین تبدیل شوند. گلوتامین و آلانین، دو آمینواسید مهم دیگرند که طی ورزش هوازی به مقدار زیاد ترشح می‌شوند. بنابراین عجیب نیست افرادی که سبک زندگی سالم و فعالی دارند از این مکمل استفاده کنند.

لوسین، ایزولوسین و والین
لوسین، ایزولوسین و والین آمینواسیدهایی هستند که در غذاهای پروتئین‌دار وجود دارند. همچنین این سه آمینواسید در پروتئین وی و دیگر مکمل‌های پروتئین به وفور وجود دارد. غنی‌ترین منبع BCCA غذاهای حیوانی است. هر کسی که رژیم غذایی گیاهی دارد ممکن است برای جبران این آمینواسیدهای ضرروی سراغ مکمل BCCA‌ برود.
مسیرهای رشد سلولی که توسط BCCA ها شروع می‌شوند نه تنها باعث رشد عضله می‌شوند بلکه ممکن است سبب رشد سلول‌های سرطانی نیز بشوند. ضمنا هر کسی که مشکلات کلیوی دارد باید در مورد مصرف این مکمل با پزشک مشورت کند.

فواید احتمالی مکمل BCCA
در یک کلمه، رشد عضله. به‌ویژه لوسین دارای نقش منحصربه‌فردی در تقویت پروتئین‌سازی عضله است.

عوارض کوتاه مدت BCCA
BCCA ها در بافت عضله فراوانند پس منطقی به نظر می‌رسد فعالیت عضلانی بیشتر، نیاز به مصرف BCAA‌ را افزایش دهد؛ اما شرایط دیگر، آمینواسیدهای متفاوت دیگر فواید بیشتری خواهند داشت.
در بیشتر موارد مکمل‌های BCCA بی‌ضرر بوده و خوب تحمل می‌شوند اما ممکن است چند عارضه جانبی وجود داشته باشد. علاوه بر افرادی که مشکلات کلیوی دارند، کسانی که دیابت نوع دوم دارند نیز باید پیش از مصرف این مکمل با پزشک مشورت کنند.

عوارض جانبی BCCA – ریسک سرطان در طولانی مدت؟
آیا مصرف مکمل BCCA ریسک سرطان را افزایش می‌دهد. هیچ جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد اما اخیرا برخی از پژوهش‌ها در مورد سرطان و طول عمر نشان داده‌اند محدود کردن مصرف آمینواسیدها به عنوان ابزاری برای به تاخیرانداختن فرایند پیری و کاهش ریسک سرطان می‌تواند مطرح شود.

برچسب ها: مکمل ، مکمل ورزشی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار