بعد از یک روز خسته‌کننده که ساعت‌های طولانی سر پا بوده‌اید یا زیاد راه رفته‌اید، حمام پا واقعاً می‌چسبد. شاید زندگی پُرمشغله نگذارد به این موضوع فکر کنید ولی توصیه می‌کنیم حتماً چند دقیقه در پایان روز بعد از چندین ساعت تحمل کفش و خستگی پاها وقت بگذارید و با حمام پا، خستگی درکنید و به آرامش مطلوبی برسید. در این مطلب به شما می‌گوییم حمام پا با چه گیاهانی بهترین نتیجه را می‌دهد و به شما احساس خوبی می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۸۶۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸ 09 January 2023

با اینکه پاهای ما یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدنمان هستند؛ اما اغلب آنها را فراموش می‌کنیم و اهمیتی به آنها نمی‌دهیم. پاهای ما در تمام طول روز ما را این‌طرف و آن طرف می‌برند و وزن ما را تحمل می‌کنند و ضمناً ساعت‌های طولانی در کفش محبوس‌اند. پس واقعاً لازم است به آنها توجه کنیم و هرازگاهی خستگی‌شان را در کنیم.

اصلی‌ترین مشکلات و عوارضی که برای پاها روی می‌دهند شامل گردش خون ضعیف، تورم و پینه و میخچه می‌شوند، اما ازآنجایی‌که پاها همیشه پوشیده و مخفی‌اند اغلب توجه کافی به آنها نداریم.
داشتن پاهای خسته وقتی که بعد از یک روز سخت‌کاری به خانه برمی‌گردیم موقعیتی است که همهٔ ما آن را تجربه می‌کنیم. خوشبختانه حمام پا با گیاهانی که معرفی می‌کنیم می‌تواند احساس خستگی و ناراحتی پاها را کاهش داده و در شما احساس بهتری ایجاد نماید.

نعنا فلفلی
نعنا فلفلی گیاهی است که در همهٔ عطاری‌ها وجود دارد و دارای خاصیت آرامش‌بخش و جانبخشی است. حمام پایی که با نعنا فلفلی تهیه می‌کنید می‌تواند خارش پا را تسکین دهد و التهاب و تحریکات پوست را آرام کند. ضمناً بوی خوش این گیاه می‌تواند بوی ناخوشایند پاها را که ناشی از استفاده از کفش و جوراب در طول روز است از بین ببرد. شما به ۴ لیتر آب، یک‌دوم فنجان برگ تازه نعنا فلفلی و ۳ قاشق غذاخوری شکر نیاز دارید.
ابتدا آب را داغ کنید اما نجوشانید و در تشت یا کاسه‌ای بزرگ که بتوانید پاهایتان را در آن بگذارید بریزید. سپس نعنافلفلی و شکر را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. هروقت آب به دمای مناسب و قابل‌تحملی رسید پاهایتان را در آن قرار دهید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. سپس پاهایتان را با حوله‌ای تمیز خشک کنید.
همیشه نسبت به حساسیت‌های پوستی آگاه باشید؛ چون برخی افراد ممکن است به یک سری از گیاهان و مواد حساسیت داشته باشند. پس حتماً اول مقدار کمی از مواد را روی پوست خود تست کنید


مریم‌گلی
حمام پا تهیه شده با مریم‌گلی برای تسکین پادرد ناشی از کفش تنگ و ناراحت، ساعت‌ها سر پا ایستادن و زیاد راه‌رفتن بسیار مفید است. چهار لیتر آب و یک‌مشت برگ گیاه مریم‌گلی برای این حمام پا کافی است.
ابتدا آب گرم را در کاسه‌ای بزرگ بریزید و سپس برگ‌های مریم‌گلی را به آن اضافه کرده و مخلوط نمایید. پاهایتان را به مدت ۲۰ دقیقه در آن بگذارید و سپس با حوله‌ای تمیز خشک کنید و جوراب بپوشید.

بابونه
گل‌های بابونه خواص زیادی دارند و علاوه بر مصرف خوراکی، مصرف موضعی آنها نیز توصیه می‌شود. از بابونه برای ماساژ افرادی که بیماری مزمن دارند جهت تسکین خستگی استفاده می‌شود. شما می‌توانید با حمام پا تهیه شده با بابونه پاهایتان را استراحت خوبی بدهید. شما به یک قاشق گل بابونه (۱۰ گرم) و چهار لیتر آب نیاز دارید.
ابتدا باید عصارهٔ بابونه را تهیه کنید؛ برای این کار یک فنجان آب و بابونه را ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس آن را در کاسهٔ بزرگی که چهار لیتر آب گرم در آن ریخته‌اید بریزید. حالا پاهایتان را یک ربع در آن قرار داده و با حرکات دورانی ماساژ دهید. در پایان پاها را خوب خشک کنید و جوراب بپوشید.

ترکیب گیاهی برای حمام پا
نعنا فلفلی، بابونه و مریم‌گلی در ترکیب با هم نیز اثری فوق‌العاده دارند و برای پاهای خسته بسیار آرامش‌بخش‌اند.

مریم‌گلی، دارواش، ولیک و رزماری
به‌محض اینکه به خانه رسیدید، برای آماده‌کردن حمام پا اقدام کنید و تردید و کارهای دیگر را کنار بگذارید. می‌توانید حین تماشای تلویزیون، کتاب خواند یا گپ‌زدن با خانواده از حمام پا نیز استفاده کنید. رزماری اثرات ضدمیکروبی دارد، بنابراین بوی پا را خوب از بین می‌برد.
برای این حمام پا به مریم‌گلی، دارواش، رزماری، ولیک و دو لیتر آب نیاز دارید.
در ظرف بزرگی آب و تمام گیاهان را بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه بجوشد و نیم ساعت روی حرارت ملایم بماند. سپس آن را در کاسه‌ای بزرگ بریزید و هروقت دمای آن مناسب شد پاها را در آن قرار دهید. ۱۵ دقیقه بعد پاها را درآورده و خشک کنید.

ولیک، بومادران، شبدر شیرین و شاه بلوط هندی
این هم یک انتخاب دیگر برای حمام پا که خستگی پاها را خوب در می‌کند. گیاهان موردنظر را از عطاری تهیه کرده و از حمام پا تهیه شده با آنها لذت ببرید.
در ظرفی بزرگ دو لیتر آب و تمام گیاهان را بریزید و به جوش بیاورید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد. سپس آن را در کاسه‌ای بزرگ بریزید و هروقت به دمای مناسبی رسید پاها را در آن قرار دهید. بعد از ۱۵ دقیقه پاها را درآورده و خشک کنید و جوراب بپوشید.

حمام پا برای لایه‌برداری پوست
گذاشتن پاها در آب پوست را نرم می‌کند و اغلب لایه‌برداری را راحت‌تر می‌کند و می‌توانید سلول‌های مرده پوست را با سنگ‌پا یا اسکراب جدا کنید. یک فنجان سرکه سیب، نصف فنجان نمک دریا، نمک اپسوم یا شکر و یک روغن حامل مثل روغن جوجوبا چیزهایی است که برای این حمام پا نیاز دارید. سرکه سیب را با آب مخلوط کنید، به مقدار مساوی نمک و روغن را به آن اضافه کرده و پاها را در آن قرار دهید. بعد از ده دقیقه با سنگ‌پا یا لیف زبر کف پاها را بسابید.

حمام ضدقارچ پا
مطالعات نشان داده‌اند جوش شیرین یک ضدقارچ است. روغن درخت چای نیز جلوی رشد قارچ‌ها را می‌گیرد. هرچند این مواد درمان قارچ نیستند اما می‌توانند جلوی رشد بیشتر قارچ‌ها را بگیرند. شما به ۴ قطره روغن درخت چای، ۲ قطره اسانس روغنی لیمو، یک قاشق روغن حامل مثل روغن جوجوبا و یک‌چهارم فنجان جوش شیرین نیاز دارید.
همهٔ مواد را در کاسه‌ای از آب ولرم بریزید و مخلوط کنید و پاها را ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید. سپس با حوله‌ای خشک کرده و جوراب بپوشید.

چند نکته‌ی مهم
همیشه نسبت به حساسیت‌های پوستی آگاه باشید؛ چون برخی افراد ممکن است به یک سری از گیاهان و مواد حساسیت داشته باشند. پس حتماً اول مقدار کمی از مواد را روی پوست خود تست کنید.
قبل از اینکه پاها را در آب بگذارید، از دمای مناسب آن مطمئن شوید.
اگر خراشیدگی یا زخم بازی روی پوست دارید بهتر است از حمام پا استفاده نکنید.
برای لایه‌برداری پوست و حذف سلول‌های مرده با ملایمت این کار را انجام دهید.

برچسب ها: آرامش ، آرامش پا ، حمام پا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار