سینوزیت و سرماخوردگی معمولی شباهت‌هایی زیادی دارند و سینوزیت اغلب ناشی از سرماخوردگی‌هایی است که کاملا خوب نشده‌اند؛ اما یکی از بزرگ‌ترین دلایل اینکه افراد این دو را اشتباه می‌گیرند تشابهات زیاد سینوزیت و سرماخوردگی است.
کد خبر: ۱۰۸۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸ 11 January 2023

گرفتگی بینی، سردرد و سرفه؛ شک ندارید که دچار سینوزیت شده‌اید، یا شاید هم فقط یک سرماخوردگی ساده باشد! علائم این دو عارضه با شباهت‌های زیادی که دارند به راحتی هرکسی را به اشتباه می‌اندازند اما درمان موثر هر کدام بستگی به تشخیص درست سینوزیت از سرماخوردگی دارد.


سینوزیت چیست؟

سینوزیت یا عفونت سینوس‌ها به التهاب بافت مخاطی حفره‌های سینوس‌ها گفته می‌شود. سینوس‌های سالم اجازه می‌دهند هوا در راه‌های هوایی بینی جریان داشته باشد و موکوسی ترشح می‌کنند که داخل بینی‌تان را مرطوب نگه می‌دارند و در نتیجه جلوی ورود آلرژن‌ها و گرد و خاک را می‌گیرند؛ اما وقتی سینوس‌ها مسدود می‌شوند، پُر از مایعاتی می‌شوند که باعث عفونت خواهد شد زیرا این مایعات نمی‌توانند به درستی تخلیه شوند. ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌تواند سینوزیت ایجاد کنند اما سرماخوردگی معمولی نیز در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به سینوزیت شود.
سرماخوردگی معمولی به دلیل اینکه ناشی از ویروس است، با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شود. برخی از داروها و درمان‌ها می‌توانند شدت علائم را کم کنند اما معمولا استراحت بهترین راه شکست دادن ویروس سرماخوردگی است. سینوزیت معمولا ناشی از یک عفونت باکتریایی است، هرچند که پای یک ویروس یا دیگر علت‌ها نیز ممکن است در میان باشد


علائم اصلی سینوزیت:
. آبریزش بینی همراه با ترشحات زرد یا سبزرنگ
. گرفتگی بینی
. احساس درد یا فشار در صورت
. سرفه یا احتقان
. از دست دادن حس بویایی
دیگر علائم احتمالی سینوزیت هرچند شایع نیستند اما می‌توانند رخ دهند. این علائم شامل تب، خستگی، دندان‌درد و بوی بد دهان می‌شوند.

سرماخوردگی معمولی چیست؟
عامل سرماخوردگی ویروس‌ها و در اغلب موارد رینوویروس‌ها هستند. این ویروس‌ها بینی و دهان و حلق و ریه‌ها را آلوده کرده و موجب انواع علائم تنفسی می‌شوند. در برخی از افراد، سرماخوردگی می‌تواند پیشرفت کرده و به دیگر عوارض تبدیل شود، مثلا سینوزیت، برونشیت یا پنومونی.

علائم اصلی سرماخوردگی:
. آبریزش بینی با ترشحات روشن
. سردرد
. سرفه
. گلودرد
. عطسه
. بدن درد
بیشتر افراد در عرض یک هفته خوب می‌شوند؛ اما کسانی که آسم، بیماری‌های تنفسی یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر احتمال دارد دچار عوارض جدی‌تر شوند.

سینوزیت و سرماخوردگی چه شباهت‌هایی دارند؟
سینوزیت و سرماخوردگی معمولی شباهت‌هایی زیادی دارند و سینوزیت اغلب ناشی از سرماخوردگی‌هایی است که کاملا خوب نشده‌اند؛ اما یکی از بزرگ‌ترین دلایل اینکه افراد این دو را اشتباه می‌گیرند تشابهات زیاد سینوزیت و سرماخوردگی است.
هم در سینوزیت و هم در سرماخوردگی آبریزش بینی وجود دارد و احتمال وجود سرفه در هر دو مورد هم زیاد است. هر چند در سینوزیت درد صورت وجود دارد اما معمولا به راحتی با سردرد اشتباه گرفته می‌شود.

سینوزیت و سرماخوردگی چه تفاوت‌هایی دارند؟
هر چند سینوزیت و سرماخوردگی شبیه هستند اما معیارهایی وجود دارند که کمکتان می‌کنند تفاوت این دو را تشخیص دهید.
یکی از بزرگ‌ترین سیگنال‌ها، طول مدت بیماری‌تان است، یعنی اینکه چند وقت است که بیمار هستید. سرماخوردگی معمولی می‌تواند یک هفته یا بیشتر طول بکشد. در سرماخوردگی علائم ناگهان ظاهر می‌شوند، بعد از یکی دو روز شدت می‌گیرند و سپس دوباره کم‌کم ناپدید می‌شوند؛ اما در سینوزیت، مدت بیماری طولانی‌تر است. بنابراین اگر آبریزیش بینی دارید یا احساس فشار در سینوس‌ها می‌کنید و تقریبا بیشتر از یک هفته است که علامت دارید، پس به احتمال خیلی زیاد دچار سینوزیت هستید.
یک شاخص مهم دیگر نوع ترشحاتی است که دارید. وقتی فین می‌کنید به رنگ ترشحات دقت کنید. موکوس شفاف معمولا به سرماخوردگی مربوط است در حالی که موکوس زرد یا سبزرنگ معمولا نشانه‌ی سینوزیت است.
مورد بعدی بوی بد دهان است. باکتری‌هایی که عامل سینوزیت هستند می‌توانند موجب تجمع میکروب‌ها و قارچ‌هایی نیز شوند که دهان را بدبو می‌کنند. اگر احساس می‌کنید نفستان بو می‌دهد یا همراه با علامت‌هایی دیگر است پس به احتمال زیاد سینوزیت دارید.
سرماخوردگی معمولی به دلیل اینکه ناشی از ویروس است، با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شود. برخی از داروها و درمان‌ها می‌توانند شدت علائم را کم کنند اما معمولا استراحت بهترین راه شکست دادن ویروس سرماخوردگی است. سینوزیت معمولا ناشی از یک عفونت باکتریایی است، هرچند که پای یک ویروس یا دیگر علت‌ها نیز ممکن است در میان باشد.

به پزشک مراجعه کنید
چه دچار سرماخوردگی شده باشید و چه سینوزیت، علائم می‌توانند ناخوشایند و آزاردهنده باشند. ضمنا هر چه زودتر تشخیص درست داده شود، زودتر هم خوب می‌شوید. پس توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص درست، درمان مناسب تجویز شود.

برچسب ها: سرماخوردگی ، سینوزیت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار