میگرن یک بیماری نورولوژیکی است که فراتر از یک سردرد بوده و علائمی مانند تهوع، سرگیجه، خستگی و افزایش حساسیت به نور، صدا یا بوها دارد.
کد خبر: ۱۰۸۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳ 14 January 2023

اولین قدم این است که سردرد و علائمی که دارید به‌خوبی بررسی شده و تشخیص داده شود که میگرن دارید. وقتی مشخص شد که سر دردتان ناشی از میگرن است می‌توانید قدم‌های بعدی را برای تسکین بردارید.


منیزیم و میگرن
مصرف روزانه مکمل منیزیم در دوزهای ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم در روز می‌تواند به پیشگیری از سر دردهای میگرنی کمک کند. این مکمل شاید بتواند جلوی حساسیت شدید به نور و صدا و آئورا را که نوعی اختلال حسی و ادراکی است بگیرد.
اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید روزانه بیشتر از ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف نکنید. اسهال و گرفتگی شکم از متداول‌ترین عوارض جانبی مصرف مکمل منیزیم‌اند.

ویتامین B2
مطالعه‌ای نشان داده مصرف ۴۰۰ میلی‌گرم ویتامین B2 در روز از تکرار و شدت سر دردهای میگرنی کم کرده و در مقایسه با سدیم والپروات عوارض بسیار کمتری هم دارد. برای درک چگونگی اثرگذاری ویتامین B2 بر میگرن به مطالعات بیشتری نیاز است و باید مشخص شود آیا در مورد همهٔ افراد جواب می‌دهد یا نه.

کافئین
بعضی پژوهش‌ها دریافته‌اند کافئین می‌تواند به تسکین علائم میگرن کمک کند؛ اما مطالعهٔ دیگری در سال ۲۰۱۹ نشان داد مصرف طولانی‌مدت کافئین ظاهراً باعث افزایش احتمال میگرن می‌شود. توصیه می‌شود در روز بیشتر از ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف نکنید.
گرمای زیاد می‌تواند باعث میگرن شود، بنابراین اگر دچار حمله میگرن شدید یا احساس کرده‌اید حمله‌ای در راه است، دمای محیط خود را کمی کاهش دهید


کمپرس سرد یا گرم
استفاده از گرما یا سرما می‌تواند به تسکین علائم میگرن کمک کند. کمپرس با یخ روی گردن در همان شروع سردرد می‌تواند به میزان چشمگیری درد را کاهش دهد. گذاشتن پد گرمایی روی سروگردن نیز می‌تواند عضلات را شُل کرده و تنش و گرفتگی میگرن را تسکین دهد.

یوگا
تمرین یوگا نیز می‌تواند از تکرار دفعات میگرن، طول مدت و شدت آن کم کند.

پرهیز از نور زیاد
ازآنجایی‌که میگرن، حساسیت به نور و صدا را افزایش می‌دهد توصیه شده است در یک اتاق ساکت و تاریک استراحت کنید و اگر می‌توانید بخوابید.

ورزش منظم
ورزش منظم می‌تواند به کاهش ریسک میگرن کمک کند؛ چون اضطراب و افسردگی و چاقی را کاهش می‌دهد. با پزشک مشورت کنید تا ببینید ورزش مناسب شما چیست.

خواب بیشتر
خوب خوابیدن برای کسی که میگرن دارد بسیار لازم است، زیرا کمبود خواب می‌تواند عامل حملهٔ میگرن باشد. خواب باکیفیت نتیجهٔ این است که هر شب سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید و صبح هم سر ساعت از خواب بیدار شوید و اتاق‌خوابتان ساکت و راحت باشد.

روغن نعنا فلفلی
مطالعه‌ای دریافته منتول موجود در نعنا فلفلی یک درمان مؤثر و بی‌ضرر برای میگرن بدون آئوراست. به‌محض اینکه اولین علامت میگرن شروع شد روغن نعنافلفلی را به پیشانی و شقیقه‌ها بزنید.

ملاتونین
ملاتونین هورمونی است که به تنظیم ساعت درونی بدن کمک می‌کند و شب‌ها باعث می‌شود احساس خستگی و خواب‌آلودگی کنید و طی روز هشیار و بیدار باشید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که میگرن دارند به طور معمول ملاتونین بدنشان کم است. دانشمندان می‌گویند مصرف مکمل ملاتونین (۳ میلی‌گرم در روز) می‌تواند برای تسکین علائم میگرن مفید باشد.

کوآنزیم Q10
مصرف منظم کوآنزیم Q10 می‌تواند جلوی حملات میگرن را بگیرد. یافته‌ها نشان داده‌اند این آنتی‌اکسیدان شدت و تکرار میگرن را کاهش می‌دهد.

هیدراسیون بدن
دهیدراسیون (کم‌آبی بدن) یکی از علت‌های شایع سردرد است و گفته می‌شود می‌تواند عامل حملات میگرن باشد. در تمام طول روز آب نوشیدنی در دسترس داشته باشید و سعی کنید هر روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌توانند درد و علائم میگرن را کاهش دهند. ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپیرین معمولاً در این موارد استفاده می‌شوند.

پایین آوردن دمای محیط و خنک نگه‌داشتن بدن
گرمای زیاد می‌تواند باعث میگرن شود، بنابراین اگر دچار حمله میگرن شدید یا احساس کرده‌اید حمله‌ای در راه است، دمای محیط خود را کمی کاهش دهید.

ماساژ
ماساژ تنش عضلات را کم می‌کند و گاهی برای تسکین سردرد مفید است. شقیقه‌ها، پوست سر، گردن و شانه‌ها را به‌آرامی با نوک انگشتان ماساژ دهید و گردنتان را به‌آرامی بکشید.

یک توصیه
در یک دفتر یادداشت هرآنچه که به میگرنتان مربوط می‌شود یادداشت کنید تا متوجه شوید چه چیزی باعث حمله میگرنتان می‌شود؛ تاریخ و ساعت سر دردهایتان، در حال انجام چه کاری بودید، علائمی که دارید، چه چیزهایی خورده‌اید و شب قبل چطور خوابیده بودید.

عواملی که معمولاً باعث میگرن می‌شوند:
. قاعدگی
. بارداری
. یائسگی
. الکل
. کافئین زیاد
. استرس
. نورهای درخشان
. صداهای بلند
. بوهای تند
. کم‌خوابی
. جت لگ (پرواززدگی)
. فعالیت شدید ورزشی
. فعالیت جنسی
. تغییرات آب‌وهوا
. برخی از داروها مثل قرص‌های جلوگیری از بارداری، نیتروگلیسیرین و گشادکننده‌های عروق
. گرسنگی
. غذاهای شور و فراوری شده
. پنیر کهنه
. افزودنی‌های خوراکی مثل آسپارتام

برچسب ها: میگرن ، سردرد میگرنی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار