ساخت کارخانه تولید آهن اسفنجی به روش گرم با اعتبار ارزی ۶۰ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ۲۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در ۳۵ کیلومتری جاده آباده‌طشک به نی ریز کلید خورد.
کد خبر: ۱۰۸۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹ 14 January 2023

تابناک فارس به نقل از هورگان: ساخت کارخانه تولید آهن اسفنجی به روش گرم با اعتبار ارزی ۶۰ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ۲۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در ۳۵ کیلومتری جاده آباده‌طشک به نی ریز کلید خورد.

این واحد صنعتی برای ۲۳۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد کرد و با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن آهن اسفنجی در مدت ۲ سال به بهره برداری خواهد رسید.

دستگاههای اجرایی ذی‌ربط: مجوز نداده‌ایم
سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت در آئین کلنگ‌زنی یک کارخانه تولید آهن اسفنجی با بیان اینکه امید است طرح در مدت زمان تعیین شده به بهره‌برداری برسد، اظهار داشت: وضعیت ایران در جهان در حوزه فولاد بهبود یافته و ایران رتبه هفتم دنیا برای تولید فولاد را کسب کرده است، این در حالی است که پیش‌تر ایران رتبه ۱۰ جهانی را داشته است.

وی در خصوص تأمین نیرو‌های انسانی بومی در این طرح اقتصادی متذکر شد و گفت: یکی از موضوعاتی که مورد توجه وزارت صمت است استفاده از نیرو‌های انسانی بومی در طرح‌های اقتصادی است از این رو انتظار می‌رود که در این طرح اقتصادی نیز از نیرو‌های بومی استفاده شود.

فرهاد طهماسبی نماینده مردم نی‌ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه شهرستان بختگان شاهد یک رویدادی است که می‌تواند فارس را در آینده تبدیل به قطب صنعتی کند، افزود: ایجاد فضا‌های عادلانه در تمامی شهرستان‌های کشور از جمله رویداد‌هایی است که می‌تواند منجر به توسعه یافتگی در شهرستان‌ها شود.

وی تأکید کرد: امید است زنجیره فولاد در این شهرستان تکمیل شود. آب مورد نیاز این طرح بزرگ صنعتی از خلیج فارس تأمین خواهد شد و آبی از منابع زیر زمینی شهرستان برای این صنعت اختصاص نخواهد یافت.

طهماسبی یادآور شد: ایجاد شرکت تعاونی فراگیر بختگان از جمله خواسته‌های مردمی است از این رو امید می‌رود وزارت صمت با این مطالبه مردمی نیز موافقت کرد تا شرایط توسعه یافتگی شهرستان سرعت بیشتری داشته باشد.

در این مراسم جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی حضور داشتند تا عملیات احداث کارخانه فولاد آهن اسفنجی رهام پارس بختگان کلنگ‌زنی شود.

این کارخانه نخستین کارخانه صنعتی بزرگ شهرستان بختگان است.

طرح‌های توسعه این کارخانه شامل واحد‌های فولاد سازی، گندله‌سازی، تولید لوله‌های بدون درز و نورد در فاز‌های بعدی این واحد بزرگ صنعتی احداث خواهد شد.

پاسخ نماینده به مخالفان پروژه
در حاشیه کلنگ‌زنی فولاد بختگان برخی رسانه‌ها و فعالان محیط زیستی اعلام کردند که دستگاه‌های ذی‌ربط مخالف احداث این پروژه هستند.

گویا آب منطقه‌ای اعلام نموده که آبی به این پروژه اختصاص نمی‌دهد و منابع طبیعی هم با احداث این پروژه در آن منطقه مخالفت کرده است.

برای رفع شبهات مطرح شده با نماینده مجلس گفتگو کردیم. او در ابتدا گفت: به نظر شما وقتی وزیر صمت برای کلنگ‌زنی یک پروژه با این عظمت به شهرستان می‌آید آیا بدون موافقت‌های اولیه اقدام به کلنگ‌زنی می‌کند؟

فرهاد طهماسبی با بیان اینکه بیشتر جریان مخالف مربوط به دیگر کارخانه‌های فولادی‌ها در دیگر استان‌ها است گفت: آن‌ها برای فشار به فارس در جهت خودداری از توسعه فولاد در این استان هر اقدامی را انجام می‌دهند کما اینکه شرکت گوهر فرزانگان خرامه با این مشکل روبرو و با آن دست و پنجه نرم می‌کند و حالا هم مسئله فولاد «رهام پارس» را پیش کشیده‌اند.

فولادآرتافیل در شهرستان اردبیل و رهام پارس درشهرستان بختگان حدوداً در یک تاریخ در سال ۱۴۰۰ توافقات اجرا انجام شد و در استان اردبیل یک ماه بعد عملیات ساخت شروع شد، اما دراستان فارس دو سال برای آن دوندگی کرده‌ایم تا مجوز‌های این واحد فولادی را گرفتیم.

پاسخ نماینده به مخالفان پروژه
وی گفت: برای گرفتن مجوز‌های لازم با توجه به حساسیت دریاچه بختگان، زمان گرفتن استعلا‌م‌ها بسیار طولانی شد. متأسفانه در فارس سرمایه‌گذار با مشکل روبرو است، در حالی که در برخی از استان‌ها یک هفته‌ای تمام مجوز‌ها صادر می‌شود، اما در استان فارس مسئولان فکر می‌کنند قهرمانی در آن است که برای سرمایه‌گذار سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی کنند.

قرار بود در فروردین یا اردیبهشت امسال کلنگ‌زنی انجام شود، اما باز مسئولان اعلام کردند که مطالعات زیست محیطی آن تمام نشده و باید صبر کنیم.

برای تأمین آب هم اقدامات جدی و اساسی کردیم و اگر می‌خواستیم از خط انتقال آب لامرد استفاده کنیم به نظرم در افق ۲۰ ساله شهرستان هم این اتفاق رخ نمی‌داد؛ بنابراین تفاهم‌نامه دیگری امضاء کردیم و از آب خلیج فارس انشعابی را برای حوزه انتخابیه یعنی شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان گرفتیم و خوشبختانه همین خط انتقال کمک بسیار مثبتی به فولاد غدیر، دیگر واحد صنعتی فعال در حوزه انتخابیه، کرد.

اگر به خاطر داشته باشید تفاهم‌نامه‌هایی انجام شده بود که فولاد غدیر از آب سد چشمه عاشق استفاده کند و با وجود اینکه سد چشمه عاشق حقابه صنعتی داشت توانستیم به واسطه همین خط انتقال آب، سهم صنایع را حذف و در حال حاضر آب سد چشمه عاشق برای بخش کشاورزی و شرب می‌باشد.

از نماینده در رابطه با زمان انتقال این خط لوله پرسیدیم و او گفت: عملیات اجرایی آن بهمن و اسفند امسال آغاز می‌شود و پیش‌بینی‌ها آن است که عملیات انتقال این خط لوله از سیرجان به قطرویه بین ۷ ماه تا یک سال به طول بیانجامد و بعد از آن نیز انتقال آب به فولاد بختگان.

نماینده مجلس با بیان اینکه آب منطقه‌ای در یک موافقتنامه‌ی مشروط اعلام کرده است که در صورت تأمین آب از خط انتقال خلیج فارس با این طرح موافق است گفت: محیط‌زیست نیز با بررسی‌های انجام شده موافقت خود را اعلام کرده و منابع طبیعی پس از مخالفت‌هایی که انجام داد، پرونده به کمیسیون رفع موانع تولید به استانداری انتقال داده شد و در آنجا موافقتنامه و صورتجلسه آن آماده و انتقال سند در حال انجام است.

خوشبختانه سرمایه‌گذاری قوی پای کار است و ما کارخانه را با مقیاس استانی دیده‌ایم و به همین دلیل نام آن را «رهام پارس» گذاشته‌ایم.

طهماسبی داده داد: بنده از گذشته در هر مسئولیتی بودم دوستدار و حامی محیط‌زیست بوده و هستم و معتقدم باید در کنار رعایت حال محیط‌زیست مجدانه به فکر جوانان جویای کار استان و حوزه انتخابیه باشیم که به دلیل محرومیت منطقه و نبود اشتغال به استان‌های همجوارکوچ کرده‌اند.

او در پایان گفت: جا دارد از همه مسئولان و دست‌اندرکاران به ویژه از استاندار پرتلاش و دلسوز فارس در این رابطه تشکر کنم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار