موضوع کارگران کارخانه قند گویا دغدغه هیچ کدام از مسئولین نیست‌، مدیران اقتصادی استان برای مطالبات کارگران این کارخانه حرفی برای گفتن ندارند و تنها آنها را در این شرایط سخت اقتصادی به آرامش دعوت می کنند بدون اینکه آینده ای برای پرداخت مطالباتشان ترسیم کنند.
کد خبر: ۱۰۸۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳ 15 January 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: بیش از یک سال جلسه برای کارخانه قند ممسنی راه به جایی نبرد و سرانجام با پیشنهاد استان و تایید وزارت صنعت، این کارخانه برای احیا به هیئت حمایت از صنایع کشور سپرده خواهد شد.

انتظارها برای احیای تنها واحد صنعتی شهرستان‌های نورآباد ممسنی و رستم همچنان با وجود گذشت بیش از یکسال از بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از آن بی نتیجه مانده است.

قند ممسنی یکی از چهار کارخانه با سابقه استان است که علیرغم تکمیل بودن خط تولید و همچنین داشتن بازار فروش، همچنان خاموش مانده است و بخش دولتی و خصوصی هر کدام دیگری را در این رکود مقصر می دانند.

دوره تعمیرات اساسی و به روز رسانی تجهیزات کارخانه تقریبا ۹ ماه طول کشید و پایان آن با شروع فصل تابستان همزمان شد.

با آغاز فصل گرم، مالک کارخانه با استناد به دلیل آب بر بودن محصول و پایین بود سطح آب روخانه فهلیان که حقابه کارخانه از آن تأمین می‌شود، راه اندازی کارخانه را به اواخر شهریور ماه موکول کردند.

در پایان تابستان در حالی که انتظار آغاز فعالیت کارخانه می رفت، مالکان اعلام کردند نقدینگی لازم برای خرید شکر خام را ندارند و طبق قولی که دولت در سال گذشته، در نشست با معاون اجرایی رییس جمهور داده است، خواستار اعطای تسهیلات برای تهیه خوراک کار خانه شدند.

در ادامه نماینده مالک در گفتگو با مدیران استان مبلغ شوکه کننده ۵۰۰ میلیارد تومان را به عنوان تسهیلات طلب کرد که بالا بودن این رقم برای مسئولان استانی غیرقابل پذیرش بود، به خصوص آنکه مدیران استان فارس با توجه به خلف وعده های مکرر مالکان، اعتمادی به آنان نداشتند و بدین ترتیب بار دیگر راه اندازی کارخانه به بن بست رسید و مجدد اتهام زنی دو بخش دولتی و خصوصی به یکدیگر مبنی بر عدم همکاری بر احیای کارخانه آغاز شد‌.

از شکر خام خبری نیست

سرانجام با تصمیم استاندار فارس، مقرر شد بدون دادن وجه نقد به مالک، سازمان غله استان شکر خام را از بازرگانی دولتی تهیه کرده و در اختیار کارخانه قرار دهد‌.

این بار مدیران غله استان در پیگری این ماموریت با مانع بزرگی به نام بدهی کارخانه به بازرگانی دولتی روبرو شدند.

ماجرا از این قرار بود که در زمان مالکیت سابق، مقداری شکر خام به عنوان خوراک در اختیار کارخانه قرار گرفته اما با اعتراضات کارگری، با حکم قضایی ضبط شده و برای پرداخت بخشی از دیون کارخانه‌ فروخته شد.

این بدهی به بازرگانی دولتی تعیین تکلیف نشده و با گذشت زمان مبلغ آن به شکل قابل توجهی افزایش یافته و به ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده، است‌.

با ظهور این مانع جدید مجدد بخش دولتی و خصوصی یکدیگر را به عدم همکاری متهم کرده و هر کدام منتظر اقدام دیگری است‌.

از یک طرف مالک کارخانه قول داده است برای ضمانت سند گرو بگذارد و همچنان همه منتظرند، از طرف دیگر بانک ملی خاصر به دادن تسهیلات نیست و مدعی است مالک اعتبار کافی ندارد.

به این ترتیب همچنان این مسیر تودرتو که هربار باز شدن یک در، انبوهی از موانع خودنمایی می کند ادامه دارد.

تداوم معطلی تجهیزات فاز چغندری در گمرک شهریار

فاز دوم کارخانه که به تولید قند از چغندر اختصاص دارد نیز سردرگمی خاص خود را دارد.

مالک کارخانه اقدام به خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز این بخش از خارج از کشور نموده و سرانجام پس از گذشت چندین ماه این تجهیزات به گمرک شهریار وارد شده است.

موضوع ترخیص این دستگاه ها از گمرک نیز مسئله دیگری است که بیش از سه ماه است میان دو دستگاه سازمان صمت و اداره گمرک جریان دارد.

گمرک مدعی است کارشناسان این اداره دانش فنی لازم برای شناسایی و بررسی کامل این ماشین آلات را ندارد و خواستار اعزام کارشناس از سوی سازمان صمت شده، اما سازمان صمت حاضر به پذیرش مسئولیت این بررسی کارشناسی و ترخیص آن نیست.

مطالبات کارگران در برنامه‌ریزی ها فراموش شد

در میان این کشمکش های دولتی و خصوصی مطالبات کارگران فراموش شده است.

موضوع کارگران کارخانه قند گویا دغدغه هیچ کدام از مسئولین نیست‌، مدیران اقتصادی استان برای مطالبات کارگران این کارخانه حرفی برای گفتن ندارند و تنها آنها را در این شرایط سخت اقتصادی به آرامش دعوت می کنند بدون اینکه آینده ای برای پرداخت مطالباتشان ترسیم کنند.

در حالی که به گفته کارگران چگونه ارزش یک کارخانه با گذشت زمان چندین برابر شده اما ارزش دستمزد پرداخت نشده آنان تغییری نکرده است؟

و اساسا چرا در برنامه ریزی ها مطالبات کارگران این منطقه محروم جایی ندارد؟

زمان در حال گذر است و به زودی فصل سرد سال که زمان طلایی استحصال محصول آب‌بر قند است، به پایان می رسد و آنچه مشخص است برای این کشمکش ها پایانی وجود ندارد‌.

ورود هیئت حمایت

حمیدرضا ایزدی، رییس سازمان صمت استان فارس در گفتگو با خبرگزاری فارس در خصوص تصمیم نهایی برای تعیین تکلیف کارخانه قند ممسنی از ورود هیئت حمایت از صنایع ایران به موضوع خبر داد و گفت: پیش از سفر وزیر صنعت به استان، نجفی و رعیت از هیئت حمایت از صنایع کشور به شیراز آمده و ضمن گفتگو در خصوص چهار کارخانه از جمله روغن نباتی نرگس، قند ممسنی، بیسکوییت تینا و یک کارخانه دیگر در شهرستان اقلید که هیچ وقت به بهره برداری نرسیده بود، پیشنهاد شد این واحد ها تحت حمایت هیئت قرار گیرند که در این باره موافقت شد.

ایزدی ادامه داد: چند روز بعد از این جلسه وزیر صنعت به استان آمد و استاندار نامه درخواست زیرپوشش هیئت حمایت قرار گرفتن چهار کارخانه را نوشته و به وی داد. وزیر صنعت نیز اعلام کرد بعد از بررسی موضوع را به هیئت حمایت ارجاع خواهد داد.

رئیس سازمان صمت استان فارس خاطرنشان کرد: پس از بررسی، بجز کارخانه اقلید که مورد موافقت قرار نگرفت، سه کارخانه دیگر با موافقت وزیر به هیئت حمایت ارجاع شد و ما منتظر جلسه هیئت حمایت و تصویب نهایی هستیم.

ایزدی گفت: در طول حضور هیئت حمایت ، از هیئت مدیره سلب اختیار شده و امکان دخالت در کارخانه را ندارند.

وی افزود: هیئت حمایت طبق قانون به برداشتن موانع و رفع مشکلات کارخانه اقدام کرده را روی ریل حرکت قرار می دهد و بعد از احیای کارخانه، آن به هیئت مدیره تحویل می دهد.

ایزدی کار هیئت حمایت در قرار داد این کارخانه ها بر روی ریل حرکت را از نظر فنی آسان دانست و گفت: خط تولید در این کارخانه کامل است، قند ممسنی تعمیر وبه روز رسانی شده، روغن نباتی فعال است. کارخانه بیسکوییت تینا نیز خط تولیدش کامل است. در این شرایط امکان فعال سازی آنها سخت نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار