باید اشهدت را بخوانی و با هزار ترس و دلهره وارد این محور شوی، اما اگر راه جایگزینی باشد، ترجیح بر عبور نکردن از این محور است تا از جاده مرگ جان سالم به در ببری!
کد خبر: ۱۰۸۷۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷ 16 January 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: چند هفته‌ای است کمربندی شیراز در تاریکی به سر می‌برد، جاده پرخطری که بارها و بارها راجع‌به ناایمن بودنش نوشته‌ایم اما هنوز از آمار فوتی‌های این جاده کم نشده است!

محور کمربندی شیراز که روزگاری رینگ بیرونی شهر را تشکیل می‌داد و رفته رفته با ساخته شدن شهرک‌های اطرافش تبدیل به محوری درون‌شهری شد به دلایل مختلف از جمله سرعت بالای خودروها، دسترسی‌های غیرمجاز، تعدد دوربرگردن‌ها، اسفالت نامناسب در برخی نقاط، کم‌نور بودن و ... محوری پرخطر تلقی می‌شود، به‌گونه‌ای که آمار تصادفات و مرگ و میر در این محور همواره رو به افزایش است.

یکی از مهم‌ترین دلایل ناایمن بودن این محور، اختلاف میان راهداری و شهرداری در پذیرفتن مسئولیت کمربندی است که سالهاست مورد مناقشه است.

بررسی کوتاهی از روند ساماندهی کمربندی شیراز نشان می‌دهد که این محور جهت ساماندهی بارها میان این دو دستگاه تقسیم وظیفه شده است.

از دستور تقسیم‌بندی ۵۰، ۵۰ توسط دادستان مرکز فارس و ابلاغ تفاهم‌نامه ۶۰ به ۴۰ از سوی استاندار فارس گرفته تا نپذیرفتن تفاهم‌نامه توسط اعضای شورا و همچنین اتمام حجت استاندار برای واگذاری قطعی بخشی از کمربندی به شهرداری شیراز و بخشی به راهداری فارس!

حال باوجود گذشته هفت ماه از آخرین اولتیماتوم اقای استاندار در بحث ساماندهی کمربندی، هنوز هم شاهد اتفاقات ناگواری هستیم و تصادفات منجر به فوتی که همواره در این محور رخ می‌دهد و خبر جان‌گدازش در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

 

برخورد خودرو با عابران پیاده، برخورد رانتدگان با تیرهای چراغ برق و دسترسی‌های غیرمجاز مهم‌ترین عامل تصادفات در این محور است که باید برای آن چاره‌ای اساسی اندیشید.

حدود یک ماهی است که کمربندی شیراز در برخی نقاط دچار تاریکی مطلق شده است، به‌گونه‌ای که باید اشهدت را بخوانی و گاهی به ناچار وارد این محور پرخطر که از آن به جاده مرگ تعبیر می‌شود بشوی. محوری که معلوم نیست سالم از آن خارج می‌شوی یا خیر!

حالا اتفاقی که در این شب‌ها مزید بر علت شده، خاموشی این محور و تشبیه آن به تونل مرگ است، چراکه از پل امام حسن تا ورودی شهرک صتعتی در چندین نقطه خاموشی حاکم است، همچنین از میانرود تا شهرک رضوان نیز که تاریکی مطلق داریم.

علت این تاریکی طولانی مدت را از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس جویا شدیم.

سرقت کابل‌های برق دلیل تاریکی‌های اخیر کمربندی است

رئیس اداره ایمنی و حریم راهداری فارس سرقت کابل‌های برق را دلیل این خاموشی‌ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه باز هم برای چندمین بار شاهد سرقت کابل‌های برق در کمربندی شیراز هستیم، عاملی که منجر به خاموشی این محور و افزایش آمار تصادفات می‌شود.

یزدانی با اشاره به اینکه راهداری شهرستان شیراز وظیفه رسیدگی به این مهم را دارد، گفت: نیروهای ما پس از کسب اطلاع از این سرقت در حال نصب کابل‌های هوایی برای رفع مشکل هستند.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود، اینکه این سرقت‌ها، حتی سرقت دوربین‌های مدارس بسته و ... مسبوق به سابقه است؛ لذا نباید به دنبال راهکاری برای رفع دائمی این معظل بود؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار