سیل شایع‌ترین بلایای طبیعی در همه قاره‌ها بوده و میزان مرگ ناشی از سیل بیشترین میزان را در بین بلایای طبیعی به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۰۸۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ 17 January 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: عضو هیات علمی گروه سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:طبیعت در طول تاریخ چهره خشن خود را با پدیده‌های ویرانگر مثل سیل، آتشفشان، طوفان، گردباد، زمین لرزه، زمین لغزه و پدیده‌هایی از این دست، نشان داده است. این بلایا و خطرات، بخشی از زندگی انسان بوده و همواره انسان را تهدید می‌کند.
دکتر میلاد احمدی مرزاله، افزود:شواهد نشان می‌دهد که در بین این بلایای طبیعی خسارات جانی و مالی ناشی از سیلاب بیش از سایر سوانح طبیعی و از طرفی وقوع این پدیده به طور مرتب در حال افزایش و خسارات ناشی از آن با همه مراقبت‌هایی که انجام می‌گیرد، بیشتر می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت:سیل شایع‌ترین بلایای طبیعی در همه قاره‌ها بوده و میزان مرگ ناشی از سیل بیشترین میزان را در بین بلایای طبیعی به خود اختصاص داده است.
به گفته وی طبق مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر، سیل خسارت فراوانی بر روی اقتصاد کشور‌های آسیایی، افزایش مهاجرت، افزایش گرسنگی، کاهش رشد اقتصادی، افزایش هزینه‌های سلامتی و افزایش بیماری‌های روانی شده است.
دکتر میلاد احمدی مرزاله ادامه داد:بلایای طبیعی مانند سیل می‌تواند آلودگی میکروبی آب‌های سطحی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. همچنین شوری و آلودگی آب از دیگر پیامد‌های این بلایا محسوب می‌شود.

توصیه‌های لازم در مواجهه با سیل:

نخستین توصیه در مواجهه با سیلاب، توجه به هشدار‌های سازمان هواشناسی و دستورالعمل‌های منطقه‌ای است. بر اساس تجربیات، بهتر است در هنگام شروع سیل تمام افراد در منزل خود بمانند و بیرون نروند، زیرا خطر بیرون رفتن بیشتر از ماندن در منزل است. البته این در صورتی است که افراد نسبت به استحکام ساختمانی که در آن زندگی می‌کنند یقین حاصل کرده باشند.

توصیه می‌شود قبل از وقوع سیل به اندازه کافی غذا، آب و لوازم ضروری بهداشتی در منازل خود نگهداری کرده و برای گذران زندگی از طبقات بالای ساختمان‌ها استفاده کنیم.

در صورتی که ساکنان مناطق سیل خیز، وقوع سیل را پیش بینی نکرده یا سرعت بالا آمدن آب به قدری است که فرصت جمع آوری و حمل اشیاء گرانبهاء وجود ندارد؛ باید این اشیا را به سطوح فوقانی مثل طاقچه‌ها انتقال داد.

در صورتی که سیل و طوفان بسیار شدید باشد یا احتمال تخریب سقف وجود دارد، توصیه می‌شود از رفتن به قسمت‌های میانی پشت بام و نیز پشت بام‌های شیب دار خودداری شود.

ذکر این نکته را نباید از خاطر برد که سیل می‌تواند زیرسازی ساختمان‌ها را ضعیف کرده و ساختمان‌های تضعیف شده را بسیار زود ویران کند، به همین دلیل همواره تاکید می‌شود ساکنان این مناطق از استحکام منزل خود یقین داشته باشند.

همواره تاکید می‌شود تمامی افراد ساکن در مناطق سیل خیز، در هنگام ورود آب به خانه، به سطح آب در محیط اطراف خود توجه داشته باشند تا بتوانند تخمینی از بالا آمدن سطح آب و میزان پیشرفت سیل داشته باشند.

نکته دیگر اینکه تا زمانی که از سلامت منابع آب یا آب لوله کشی اطمینان نداریم، از آب ذخیره شده استفاده نکنیم.

اگر قصد خروج موقت از منزل را داریم، توصیه می‌شود به میزان کافی آب، مواد خوراکی و وسایل ضروری و در کنار آن پوشاک و البسه کافی همراه خود داشته باشیم؛ چرا که هر لحظه امکان دارد در هنگام بروز سیل تا چند روز مجبور به بیرون ماندن از خانه و زندگی در محیط باز باشیم

افرادی که در هنگام بروز سیل بیرون از منزل هستند باید هنگام عبور از میان آب، بسیار مراقب باشند؛ چرا که حتی ارتفاع ۱۵ سانتیمتری آب با جریان شدید کافی است تعادل انسان را بر هم زند؛ بنابراین می‌توان در صورت امکان، از یک تکه چوب برای تخمین مسیر پیرامون خود و سطح زیر آب استفاده شود.

تاکید می‌شود از تردد در نزدیک سد‌ها و آب بند‌ها به طور جدی خودداری شود.

باید تماس خود را با آب باقیمانده از سیل به کمترین میزان ممکن رساند، زیرا احتمال آلودگی شدید آب‌های روان ناشی از سیل زیاد است و سهل انگاری در این زمینه می‌تواند عواقب بسیار بدی را به دنبال داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار