یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره گریزپای تیر ساعت ۵:۰۶ طلوع و ۱۵:۳۸ غروب می‌کند و تا زمان طلوع خورشید که این سیاره به ۱۸ درجه‌ای بالای افق می‌رسد، فرصت دارید که کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی را با چشم غیرمسلح یا با ابزار رصد کنید.
کد خبر: ۱۰۸۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸ 23 January 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی اظهار کرد: سیاره عطارد _سه‌شنبه، چهارم بهمن‌ماه_ به فاز نیمه‌روشن می‌رسد و با قدر منفی ۰.۱ درخشان خواهد بود. مدار عطارد به دور خورشید نسبت به مدار زمین به دور خورشید نزدیک‌تر است، بدین معنا که همیشه این سیاره در نزدیکی خورشید به نظر می‌رسد و در بسیاری از مواقع در درخشش خورشید، غیرقابل‌رصد می‌شود.

وی افزود: پس بهترین زمان برای رصد این سیاره زمانی است که به بیشترین جدایی از خورشید می‌رسد، که در این موقعیت فقط چند هفته قابل‌مشاهده است. این پدیده تقریباً هر سه تا چهار ماه یک‌بار تکرار می‌شود. فازهای عطارد بسته به موقعیت آن نسبت به زمین متفاوت است. برای مثال، هنگامی که از میان زمین و خورشید می‌گذرد، طرفی که به سمت زمین است، مانند ماه نو کاملاً بدون نور است؛ برعکس، زمانی که در مدار خود در مقابل زمین قرار دارد و تقریباً از پشت خورشید می‌گذرد، مانند ماهِ کامل، کاملاً روشن به نظر می‌رسد؛ هرچند در این زمان در فاصله‌ای بسیار دور از زمین قرار دارد و بنابراین در واقع ضعیف‌تر از زمان‌های دیگر است.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: زمانی که عطارد نیمه‌روشن است _که «فاز نیم‌تاب عطارد» نامیده می‌شود_ در دورترین فاصله از خورشید و در بیشترین کشیدگی قرار دارد. زمان‌های دقیق این دو رویداد ممکن است چند روز با هم فاصله داشته باشد، زیرا مدار عطارد کاملاً با مدار دایره‌البروج منطبق نیست. سیاره گریزپای تیر یا عطارد ساعت ۵:۰۶ طلوع و ۱۵:۳۸ غروب می‌کند و تا زمان طلوع خورشید که این سیاره به ۱۸ درجه‌ای بالای افق می‌رسد، فرصت دارید که کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی را با چشم غیرمسلح یا با ابزار رصد کنید.

وی ادامه داد: در صورت استفاده از ابزار اپتیکی، در هنگام طلوع خورشید هرگز سعی نکنید دوربین دوچشمی یا تلسکوپ را به سمت این سیاره نشانه بگیرید. به دلیل نزدیکی به خورشید، انجام این کار ممکن است به نابینایی فوری و دائمی بینجامد.

برچسب ها: نجوم ، دیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار