رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس در مورد راه‌اندازی درمانگاه تخصصی سرطان، گفت: اکنون با یک سرمایه‌گذار و مجموعه‌ای که دانش فنی ما را تقویت کند، هماهنگ شده‌ایم و به‌زودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.
کد خبر: ۱۰۸۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 26 January 2023

 اتابناک فارس به نقل از تسنیم: میرحسین استقلال در نشست خبری، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در بیش از چهار دهه دستاورد‌های ارزشمند و رویش‌های بلند و اثرگذاری داشته است و جهاد دانشگاهی که با تدبیر حضرت امام (ره) تشکیل و تاسیس شد، یکی از همین رویش‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در استان فارس هم عملکرد و فعالیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف داشته است، به وجود سه گروه پژوهشی تخصصی و 5 مرکز خدمات تخصصی اشاره کرد و گفت: هم اکنون این نهاد در 17 نقطه استان آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت را با تمرکز بر مهارت‌آموزی، مهارت‌افزایی و اشتغال‌زایی به همه هم استانی‌ها ارائه می‌دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس با بیان اینکه در صدد راه‌اندازی درمانگاه تخصصی در حوزه سرطان هستیم، ابراز امیدواری کرد: با حمایت مسئولان شاهد به نتیجه رسیدن اقدامات انجام شده باشیم.

وی گفت: چندین مگا پروژه در جهاد دانشگاهی تعریف شده که اجرایی شدن آن‌ها به هوشمندساری شهر‌ها کمک کرده و موجب ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه می‌شود.

استقلال پیشبرد کامل اهداف این نهاد را منوط به همراهی و همکاری سایر مسئولان و دستگاه‌های سیاست‌گذار و اجرایی دانست و افزود: جهاد دانشگاهی این ظرفیت را دارد که در حوزه‌های مختلف نظیر پژوهش‌های کاربردی و بهبود حکمرانی، نقشی اثرگذار داشته باشد، اما به نظر می‌رسد که تاکنون جایگاه تاثیرگذار این نهاد در فارس به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته و فضا برای حضور و فعالیت بهتر و بیشتر باز نشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس در مورد چگونگی حمایت جهاد دانشگاهی از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: جهاد دانشگاهی فارس دارای 5 ساختار در حوزه اشتغال و کارآفرینی، شامل شعبه تجاری سازی فناوری و اشتغال، شعبه پارک صنایع نرم و خلاق فرهنگی، مرکز نوآوری و شکوفایی تحت عنوان «منش» و مرکز مشاوره است که هر یک از آن‌ها متناسب با وظایف خود، افراد و شرکت‌های علاقه‌مند را از طراحی ایده تا تبدیل ایده به محصول و جذب سرمایه‌گذار و ... راهنمایی و همراهی می‌کنند.

وی در مورد درمانگاه تخصصی سرطان هم گفت: اکنون با یک سرمایه‌گذار و مجموعه‌ای که دانش فنی ما را تقویت کند، هماهنگ شده‌ایم و به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود، البته در سطح جهاد دانشگاهی کشور شبکه تشخیص و درمان سرطان تعریف و اعضای آن هم مشخص شده است و تلاش ما استفاده از ظرفیت موجود برای تحقق این هم در شیراز خواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس همچنین در پاسخ به اینکه علی‌رغم تلاش‌ها و برنامه‌ها، تاکنون ارتباط بین صنعت و دانشگاه ارتقا نیافته است، افزود: در کشور دیدگاهی وجود دارد و آن این است که وقتی صنعتی ایجاد شده به یک ثبات می‌رسد، دیگر علاقه‌ای به تغییر در ساختار نیست، یعنی تا یک صنعت با مشکلی مواجه نشود، به دنبال راهکار نیست، از دیگر سو، بازار مدام دستخوش تغییر بوده و برای داشتن ارتباط با جهان نمی‌توان از این تغییرات پرهیز داشت.

استقلال با یادآوری اینکه همخوان نبودن تحصیلات آکادمیک با نیاز موجود صنایع هم یک سوی این ماجراست، لزوم بومی‌سازی دانش فنی در دانشگاه‌ها، توجه بیشتر به دانشگاه‌های نسل جدید و متناسب‌سازی رشته‌های تحصیلی با نیاز‌های روز را از الزاماتی دانست که باید برای رسیدن به سطح مطلوب ارتباط صنعت و دانشگاه، دنبال و محقق شود.

وی در خصوص ایجاد مرکز نگهداری نمونه‌های خون بندناف در فارس نیز گفت: خون بند ناف با هدف استفاده در پیوند اعضا ذخیره می‌شود، بنابراین نگهداری آن باید مطابق با استاندارد‌ها و پروتکل‌هایی سختگیرانه انجام شود که این از عهده رویان بر می‌آید؛ از طرفی هدف از این اقدام بیش از آنکه انتفاع مالی باشد، نگاهی انسانی در مسیر سلامت است.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینکه داشتن مرکز نگهداری و ارائه آماری از ذخیره خون بندناف در استان، نمی‌تواند یک امتیاز باشد، گفت: به نظر می‌رسد که باید بیشتر به دنبال آگاهی بخشی پیرامون اهمیت ذخیره خون بندناف برای خانواده‌ها و اثرگذاری این اقدام در نجات جان بیماران باشیم.

استقلال همچنین با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی دارای ساختاری قدیمی و محکم است، یکی از مهم‌ترین اقدامات و حمایت‌ها را معطوف به فعالیت‌های رسانه‌ای و گسترش آن دانست و گفت: توجه به رسانه و اطلاع‌رسانی را در راستای جهاد تبیین، با قوت دنبال می‌کنیم.

وی در بخش دیگری به تشریح برنامه‌های ایام دهه فجر جهاد دانشگاهی فارس پرداخت و گفت: این برنامه‌ها برای سه گروه از مخاطبان شامل مردم، دانشجویان و کارکنان جهاد دانشگاهی تعریف شده است که اجرایی خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس تصریح کرد: پیش‌بینی برگزاری مسابقات و رویداد‌های فرهنگی، ورزشی و هنری و گردشگری ویژه کارکنان این نهاد و در بخش عمومی، ارائه خدمات رایگان مراقبتی سلامت و اعمال تخفیف 22 درصدی ویژه دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در ایام دهه فجر انجام خواهند شد.

استقلال همچنین از تولید پادکست، محتوا‌های دیجیتال و فرهنگی و هنری با موضوع جهاد تبیین در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: در بخش دانشجویی نیز برگزاری نمایشگاه و مسابقات مجازی و برنامه‌های ورزشی و فرهنگی مد نظر قرار دارد.

وی یکی از اقدامات مد نظر برای ایام‌الله دهه فجر امسال از سوی این نهاد را فعال کردن بخش «مادر و کودک» در مرکز مشاوره تخصصی، اعلام و اضافه کرد: این بخش امکان ارائه مشاوره توسط متخصصان به متقاضیان را فراهم خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار