معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با ارایه توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از سرطان روده بزرگ در فارس، هشدار داد: آمار ابتلای افراد به سرطان روده بزرگ رو به افزایش است.
کد خبر: ۱۰۸۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 26 January 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر سید وحید حسینی، بهمن در جلسه کمیته دانشگاهی بیماری‌های غیرواگیر با محوریت غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ با تاکید بر ضرورت غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ در استان فارس، افزود: اغلب مبتلایان به بیماری سرطان، در صورت تشخیص به موقع با انجام غربالگری، دیگر به سرطان بدخیم مبتلا نمی‌شوند.

حسینی با اعلام اینکه طبق آخرین آمارهای ثبت شده جهانی، تعداد بیماران زیر ۴۰ سال مبتلا به سرطان روده بزرگ و مراجعه کننده به بیمارستان ها طی دو سال گذشته دو برابر شده است، گفت: در آخرین راهنمای بالینی در این حوزه توصیه شده که افراد ۴۰ سال به بالا نیاز به غربالگری سرطان روده بزرگ دارند.

مسئول ارشد حوزه سلامت فارس با تاکید بر فرهنگ سازی در راستای پیشگیری از سرطان با انجام غربالگری، به مردم توصیه کرد تا برای کاهش هزینه‌های درمانی سرسام‌آور بیماری های غیرواگیر، به مراکز درمانی مراجعه کرده و با انجام غربالگری و تشخیص زودهنگام، از وضعیت جسمانی خود آگاه شوند.

تشکیل کمیته علمی تخصصی غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ در استان فارس، توجه ویژه به اقدامات پیشگیرانه پیش از درمان و نیز اقدامات پژوهش محور در راستای پیشگیری و غربالگری سرطان روده بزرگ و رصد، شناسایی، پیگیری و رسیدگی گروه های پُرخطر در این حوزه از دیگر تاکیدات رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست بود.

همچنین رئیس دانشگاه در این نشست روند انجام غربالگری سرطان روده بزرگ در افراد ۵۰ تا ۶۹ سال، وضعیت موجود کلینیک های NCD در قطب های درمانی استان و وضعیت حضور متخصصان در مراکز درمانی شهرستان های استان فارس را مورد بررسی قرار داد.

افزایش آمار ابتلای افراد به سرطان روده بزرگ در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با ارایه توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از سرطان روده بزرگ در فارس، هشدار داد: آمار ابتلای افراد به سرطان روده بزرگ رو به افزایش است.

دکتر عباس رضاییان‌زاده با اشاره به اجرای برنامه ملی سرطان در استان فارس با هدف پیشگیری، تشخیص زودهنگام و کاهش بروز سرطان، گفت: بهورزان در سراسر استان در این زمینه آموزش کامل دیده اند و اقدامات سطح یک دستورالعمل ابلاغی از سوی ستاد ملی سرطان در استان فارس انجام شده است.

او با بیان اینکه اقدامات اولیه این حوزه به ترتیب ابتدا از سوی مراقبان سلامت، سپس پزشک عمومی و در نهایت ویزیت پزشک فوق تخصص انجام می شود، پیشنهاداتی برای اجرای برنامه به صورت سطح بندی خدمات در قطب های درمان استان ارائه کرد.

اساتید گروه گوارش دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست در راستای پیشگیری، تقویت زیرساخت‌ها و تبیین و تعریف وظایف مرتبط با غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ در استان فارس، مطالبی عنوان کردند.

برچسب ها: سرطان ، روده بزرگ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار