وقتی بیمار هستید، چه سرماخوردگی و چه تب، غذای سالم دقیقاً همان چیزی است که بدنتان برای قوی ماندن نیاز دارد تا با مهاجمان خود بجنگد.
کد خبر: ۱۰۸۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵ 28 January 2023

اول مایعات
این توصیه را صددرصد شنیده‌اید که وقتی سرماخورده‌اید یا آنفلوانزا دارید باید مایعات بیشتری مصرف کنید. بدن شما باید هیدراته بماند. بدن در زمان بیماری به مایعات بیشتر از هر چیز دیگری نیاز دارد، پس آن را با آب یا نوشیدنی‌های الکترولیت‌دار هیدراته نگه دارید. دم‌نوش و آب گوشت و آب مرغ هم گزینه‌های بسیار خوبی‌اند. فقط حواستان باشد که نوشیدنی‌های کافئین‌دار ننوشید و سراغ نوشیدنی‌های قندی هم نروید؛ چون بدنتان را دهیدراته می‌کنند.

بهترین غذاها برای جنگ با آنفلوانزا
وقتی بیمار هستید بدنتان بیشتر از هر زمان دیگری به غذاهای مغذی نیاز دارد. سیستم ایمنی شما، دفاع شما در برابر مهاجمانی مانند آنفلوانزاست، پس بدنتان را خوب مجهز کنید. وقتی آنفلوانزا دارید باید هر چیزی را که بدنتان می‌طلبد بخورید. تب و بدن درد انرژی زیادی از بدنتان می‌گیرد و در این زمان است که سوپ و عصاره گوشت و مرغ و مایعات داغ کمک زیادی به بدنتان می‌کند.

سوپ مرغ
می‌توانید با سینه مرغ و سبزیجات تازه، سوپ مرغ آبکی درست کنید و بدنتان را تقویت نمایید. دال عدس و هویج و جو هم می‌توانید به سوپتان اضافه کنید. این سوپ مقوی و داغ، گلودردتان را به‌خوبی تسکین می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد مواد موجود در سوپ مرغ در مجموع می‌توانند التهاب را تسکین داده و واکنش سیستم ایمنی را قوی‌تر نمایند.

نوشیدنی سرد!
مایعات گرم معمولاً بهتر از مایعات سرد گلو را نرم می‌کنند؛ اما اگر احساس می‌کنید با مایعات سرد بهتر می‌تواند التهاب بافت حلقتان را تسکین دهید، نوشیدنی سرد هم انتخاب خوبی است. نوشیدنی‌تان طبیعی و بدون قند افزوده باشد.

میوه‌ها و سبزیجات ویتامین C دار
ویتامین C یک تقویت‌کنندهٔ عالی برای سیستم ایمنی است و می‌تواند علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش دهد. مواد غذایی که ویتامین C فراوانی دارند:
همیشه مصرف میوه و سبزی به‌صورت کامل، بهترین روش مصرف آنهاست اما گاهی وقتی ناخوش هستید نمی‌توانید غذای زیادی را آن‌هم به‌صورت کامل بخورید. پس می‌توانید آب‌میوه یا سبزیجات را راحت‌تر بنوشید

. مرکبات
. بروکلی
. کلم فندقی
. طالبی
. کیوی
. فلفل‌دلمه‌ای
. سیب‌زمینی
. توت‌فرنگی
. گوجه‌فرنگی

سبزیجات برگدار
شاید وقتی سرماخورده‌اید به سالاد فکر هم نکنید؛ اما سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم کیل و کلم‌برگ سرشار از ویتامین C و آهن‌اند که با التهاب می‌جنگند و کمک می‌کند حالتان زودتر خوب شود.
اگر تمایلی به سالاد ندارید می‌توانید این سبزیجات برگدار را به سوپ مرغ یا آب گوشت اضافه کنید تا به‌صورت غذایی که در زمان سرماخوردگی و آنفلوانزا بیشتر باب میلتان است مصرفشان کنید.

آب‌میوه یا سبزیجات
همیشه مصرف میوه و سبزی به‌صورت کامل، بهترین روش مصرف آنهاست اما گاهی وقتی ناخوش هستید نمی‌توانید غذای زیادی را آن‌هم به‌صورت کامل بخورید. پس می‌توانید آب‌میوه یا سبزیجات را راحت‌تر بنوشید.

چای گیاهی
چای داغ می‌تواند گلودرد را تسکین دهد و ضمناً بخاری که از آن بلند می‌شود گرفتگی بینی‌تان را نیز کمتر می‌کند. به چای یا دم‌نوشتان کمی عسل هم اضافه کنید؛ چون سرفه‌های شبانه‌تان را نیز تسکین داده و به خواب بهترتان کمک می‌کند.

سیر
مطالعات نشان می‌دهد خوردن سیر به‌صورت خام تقویت‌کنندهٔ سیستم ایمنی است. سیر خام فواید خیلی بیشتری نسبت به سیر پخته یا مکمل سیر دارد. حتی می‌توانید در چای داغتان سیر بیندازید و کمی عسل اضافه کنید تا بوی تند سیر را پوشش دهد.

ادویه‌های تسکین‌دهنده
زنجبیل، فلفل کاین و زردچوبه ادویه‌های بسیار عالی با فواید زیاد برای سلامتی‌اند که سیستم ایمنی‌تان را تقویت می‌کنند. می‌توانید از آنها در چای و سوپ استفاده کنید.

انار شیرین
انار سرشار از آنتی‌اکسیدان و فیبر و ویتامین C و ویتامین E است و تحقیقات نشان می‌دهد خاصیت ضدویروسی و ضدمیکروبی دارد.

عسل
عسل یک راهکار سادهٔ خانگی برای تسکین گلودرد است، خصوصاً اگر آنفلوانزا دارید. عسل در مبارزه با عفونت‌های تنفسی نقش مهمی دارد. حتی عسل می‌تواند در درمان علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا از داروهای معمولی نیز مؤثرتر باشد. مطالعات نیز نشان داده‌اند عسل بهتر از داروهایی مانند آنتی‌هیستامین و شربت سرفه می‌تواند عمل کند. عسل با پوششی که در گلو ایجاد می‌کند تحریکات آن را کاهش می‌دهد.

سراغ غذاهایی بروید که راحت‌اند و حس خوبی به شما می‌دهند
وقتی به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده‌اید احتمالاً نمی‌توانید زیاد غذا بخورید، پس سراغ غذاهایی بروید که در این زمان احساس می‌کنید احساس خوبی به شما می‌دهند و به آنها کشش دارید. اغلب در این شرایط حس چشایی و بویایی تغییر می‌کند و ممکن است غذاها مزهٔ خوبی برایتان نداشته باشند. سعی کنید همان غذاهایی را بخورید که وقتی بچه بودید و مریض می‌شدید، مادرتان برای شما آماده می‌کرد؛ کته و سیب‌زمینی، پاچه، سوپ مرغ و هویج یا هر چیز دیگری که همان روزهای خوب گذشته را برایتان تداعی می‌کند.

آیا رژیم غذایی BRAT در زمان آنفلوانزا برایتان مناسب است؟
شاید یادتان باشد در گذشته مادرتان به شما توصیه می‌کرد وقتی مریض هستید موز و سیب و نان تست و برنج بخورید؛ چون غذاهایی ساده و سبک‌اند که معده می‌تواند به‌راحتی آنها را تحمل کند.
این غذاهای سبُک گوارش راحتی برای بدن دارند و اغلب زمانی توصیه می‌شوند که فرد حالش خوب نیست، اما در واقع این ناخوشی مرتبط با آنفلوانزای معده است (نه آنفلوانزایی که معمولاً می‌شناسیم).
رژیم غذایی BRAT غذاهایی را در برنمی‌گیرد که ویتامین و مواد مغذی زیادی داشته باشند. اما اگر به سمت این غذاها تمایل دارید خوردنشان هیچ ایرادی ندارد، به‌هرحال قرار است هر غذای سالمی که میلتان می‌کشد بخورید!

برچسب ها: بیماری ، تب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار