مدیر باغ وحش شیراز با اشاره به اینکه زمانی که مسئولان توانایی حمایت کوچک از یک باغ وحش را ندارند چطور موضع گیری های اشتباه می کنند، می گوید: متاسفانه مسئولان در سال های گذشته هیچ حمایتی از باغ وحش شیراز نداشته اند.
کد خبر: ۱۰۸۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ 29 January 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: برای باغ وحش شیراز که امروز بار سنگین بخش خصوصی را به تنهایی یدک می کشد تا بتواند از پس دخل و خرج خودش برآید و به دلیل فاصله زیاد با شیراز و قرار گرفتن در یک فرعی خاکی، چندان بازدیدکننده‌ای در طول سال ندارد، مشکلات چندین برابر است .

در بیشتر نقاط دنیا کارکرد باغ وحش‌ها برای حفاظت از گونه‌های جانوری، تشکیل کلونی‌های زادآوری، آموزش و حفظ گونه‌های در معرض خطر انقراض تعریف می‌شود .

حتی در بعضی موارد باغ وحش‌ها با پیوند خوردن با مراکز دانشگاهی، ارزنده ترین پروژه‌های تحقیقاتی زیست محیطی و حیات وحش را دنبال می‌کنند اما در کشور ما و در شرایطی که نه چرخ گردشگری درست می‌چرخد و نه حتی وعده های مسئولان به سرانجام می رسد، معلوم نیست چه زمانی این باغ وحش ها سرپناهی با آسیب‌های کمتر برای ساکنان زبان بسته آن تبدیل خواهد شد.

مدیر باغ وحش شیراز با بیان اینکه تمام باغ وحش ها جهت جذب بیننده و بازدید مردم دارای یک سری اهداف هستند، می گوید: با توجه به اینکه باغ وحش ها در تمام دنیا از طریق نهاد های دولتی مانند شهرداری، استانداری و ... حمایت می شوند که متاسفانه باغ وحش ها در ایران به دلیل اینکه شخصی است توسط هیچ نهاد و ارگانی حمایت نمی شوند.

حسین علی قهرمانی با بیان اینکه قطعا و وجود باغ وحش ها باعث جذب گردشگران و توریست های زیادی می شود، می افزاید: ارتباط انسان با طبیعت و حیوانات از دیگر مزایا بسیار مهم باغ وحش است و در تمام دنیا صاحبان باغ وحش و مردم با شیر ها و حیواناتی که در آن مکان به دنیا آمده اند و متولد شده اند عکس می گیرند.

 

عکس با بچه شیر برای توجه مسئولان بود

وی با اشاره به اینکه بغل گرفتن بچه شیر توسط من با هدف جذب بیننده و جلب توجه ویژه مسئولان به مشکلات باغ وحش است، می افزاید: با وجود اینکه باغ وحش شیراز بیش از 60 سال سابقه دارد اما هیچکدام از نهاد ها مشکل جاده ورودی باغ وحش را حل نکرده اند و به این موضوع بسیار مهم توجهی ندارند.

قهرمانی با بیان اینکه متاسفانه جاده ورودی باغ وحش شیراز مخاطره آمیز است و در ورودی این مسیری کانال بزرگی حفر شده است که مشکلات متعددی را برای ما مواجه کرده است، بیان می کند: عریض تر شدن مسیر ورودی باغ وحش و .... از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد.

مدیر باغ وحش شیراز با اشاره به اینکه تمام اهداف و عملکرد باغ وحش شیراز عام المنفعه است، می گوید: مسئولان باغ وحش شیراز تمام تلاششان را برای ملی کردن باغ وحش شیراز انجام داده اند.

قهرمانی با بیان اینکه اینکه در جنوب کشور تنها یک باغ وحش در شیراز وجود دارد، می افزاید: بی شک در این شرایط وجود باغ وحش می تواند از استرس و آشفتگی های مردم بکاهد.

مدیر باغ وحش شیراز بیان می کند: صحبت های مسئولان محیط زیست تنها در حد نظر قابل احترام است فردی که به حیوان غذا می دهد و آن را نوازش می کند قطعا حیوان آزاری نمی کند.

 

مسئولان محیط زیست با دلیل علمی و منطقی انتقاد کنند

قهرمانی با بیان اینکه مسئولان محیط زیست باید با دلیل علمی و منطقی اقدام به انتقاد کنند، می افزاید: قطعا موضوعات نظریه های شخصی و با غرض ورزی انجام می شود و مردم همواره خواستار گرفتن عکس با حیوانات هستند و باغ وحش ها باید شرایط را برای دوست بودن مردم با طبیعت ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم در باغ وحش شهرهایی مانند مشهد باید برای گرفتن عکس با پلنگ پول پرداخت کنند، خاطر نشان می کند: متاسفانه بعضی از افراد با هدف مطرح شدن اقدام به موضعه گیری می کنند.

مدیر باغ وحش شیراز با بیان اینکه قطعا نوازش و غذا دادن به حیوان به هیچ وجه به معنای حیوان آزاری نیست، خاطر نشان می کند: بعضی از افراد از استان ها و شهرهایی مانند اصفهان جهت گرفتن یک عکس با شیر به باغ وحش شیراز می آیند.

 

مسئولان توانایی حمایت کوچک از یک باغ وحش را ندارند

قهرمانی با اشاره به اینکه زمانی که مسئولان توانایی حمایت کوچک از یک باغ وحش را ندارند چطور موضع گیری های اشتباه می کنند، می گوید: متاسفانه مسئولان در سال های گذشته هیچ حمایتی از باغ وحش شیراز نداشته اند.

وی با اشاره به اینکه حیواناتی که در باغ وحش متولد می شوند با دیگر حیوانات در بیرون مبادله می شوند، می گوید: متاسفانه مسئولان محیط زیست هیچ ارتباطی با دیگر کشورها جهت زاد و ولد حیوانات ندارند.

مدیر باغ وحش شیراز با بیان اینکه گرفتن عکس با حیوانات با هدف مهربانی مردم با حیوانات انجام می شود، می گوید: مسئولان باید انتقاداتشان را با پایه و اساس منطقی عنوان کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار