رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز گریزی هم به مقدمات احداث خط 4مترو این کلانشهر زد که قرار است از میدان احسان تا کوی زهرا و بلوار راضی ادامه پیدا کند که به گفته وی اگر مطالعات حمل و نقل فاز اول به تصویب ضابطه 777 وزرات کشور برسد تا سال 1409 امکان بهره‌برداری از آن خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۹۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ 31 January 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: این روزها و سال‌ها با هجمه‌های سنگین دشمنان و آغاز جنگ‌های ترکیبی و رسانه‌ای ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب بیشتر می‌شود و هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله می‌گیریم اهمیت بررسی و بیان این موضوع و پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف بیشتر می‌شود

در چنین شرایط حساسی اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی به‌ عنوان یک وظیفه هم بر عهده مسئولان و مدیران و هم جز وظایف رسانه‌هاست.

از همین رو این پایگاه خبری در نظر دارد در ایام‌الله دهه فجر به بررسی و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف در کلان‌شهر شیراز بپردازد و در گفتگو با اقشار متعدد جامعه این پیشرفت‌ها را نمایان و بازگو کند.

در اولین گام به سراغ یکی از بزرگ‌ترین طرح‌ها و برنامه‌های کلانشهر شیراز یعنی راه‌اندازی مترو می‌رویم که پس از تهران و مشهد شیراز را در رده سوم قرار داده است.

با توجه به مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور و تصمیمات اخذ شده در رابطه با کلان شهر شیراز، شش خط متروئی برای سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری شیراز پیش بینی شده است که در مهرماه ۱۳۹۳، فاز یک خط یک متروی شیراز به طول ۱۱ کیلومتر و هشت ایستگاه به بهره برداری رسید تا شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)، سومین کلانشهر دارای سیستم حمل ونقل ریلی درون شهری پس از تهران و مشهد باشد.

خط یک مترو شیراز شامل ۲۰ ایستگاه می‌باشد که در حال حاضر با بیش از ۱۶ ساعت در روز در حال خدمت رسانی به شهروندان عزیز است.

علی اکبر سلطانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار این رسانه به بررسی وضعیت مترو در کلانشهر شیراز پرداخت و از افتتاح خط 2 مترو از میدان قهرمانان شهرک میانرود تا میدان آزادی شیراز خبر داد.

وی در این خصوص گفت: در شهر شیراز از دیرباز تعداد خطوط قطار شهری مشخص بوده، اما این خطوط با توجه به ضرورت اینکه باید مطالعات حمل و نقل و ضابطه ۷۷۷ به تصویب وزارت کشور برسد تا کنون به صورت نهایی نشده بود و در حال حاضر در طرح جامع حمل و نقل نهایی شده است.

سلطانی ادامه داد: مجموعه خطوطی که مشخص شده بحث اجرای خط ۲ مترو شیراز است که از حد فاصله میدان قهرمانان تا میدان آزادی و سپس حد فاصل آزادی تا ابتدای فضیلت ادامه دارد که توسعه و کلنگ زنی آن در سال دوم شورای ششم در دستور کار قرار گرفته و مقرر گردید قرارگاه خاتم الانبیا ظرف مدت ۳۰ ماه از دی‌ماه۱۴۰۰ حدود ۵ و ۲ دهم مسافت این تونل را حفاری انجام دهد و ۳ ایستگاه را جهت بهره‌برداری تکمیل کند که امکان اجرای عملیات ریلی در طول این مسیر فراهم شود، که امیدواریم در ادامه مسیر موفق شویم در دوره‌های بعدی شورا و شهرداری شیراز این اتفاق رخ دهد تا خدمات به سمت شرق شیراز حرکت کند.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه خط ۳ مترو که در امتداد خط یک قرار دارد یکی از خطوط پرظرفیت می باشد، اظهار کرد: اگر ما بخواهیم به دنبال حل مشکل ترافیک در قسمت‌های شمال و شمال غرب شیراز و به ‌خصوص مدیریت ترافیک در بلوار میرزای شیرازی، جمعیت گلستان، صدرا و گویم باشیم که در حال حاضر یک مسیر تردد بیشتر وجود ندارد، می‌بایست در کوتاه مدت در پی اجرای خط «بی، آر، تی» و در بلند مدت اجرای خط 3 مترو باشیم، چرا که در زمان های مختلف شاهد ترافیک بسیار سنگین در طول شبانه روز در این مسیرها هستیم.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز در ادامه عنوان کرد: این خط در دوره گذشته شورا کلنگ زنی شده و قرار بوده که تونل هم اجرا شود، اما ما متاسفانه در سال ۱۴۰۰ تنها ۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سه ایستگاه گلستان هم به صورت ناقص اجرا شده است. به همین خاطر در ادامه مسیر در حوضه مترو قراردادی منعقد کرده‌ایم با شرکت شمس عمران که امیدواریم این ظرفیت را در کنار قرارگاه خاتم الانبیا به شیراز اضافه کنیم که با «تی بی امی» که وارد شهر شیراز می کند بتوانیم مسیر ۱۰ کیلومتری این تونل را ظرف ۳۰ ماه انجام دهیم و همزمان دو ایستگاه قطار شهری هم به شرکت شمس عمران سپرده‌ایم که بر اساس قرارداد این ایستگاه ها هم باید ظرف ۲۴ ماه سازه آن تکمیل گردد.

وی اضافه کرد: بعد از اجرای تونل، عملیات فونداسیون، ریل گذاری و عملیات تکمیلی می‌بایست در سنوات بعد دنبال شود که بر اساس مطالعات طرح حمل و نقل آخرین وضعیت پیشنهادی طرح مطالعه باید در ضابطه ۷۷۷ مورد تصویب قرار گیرد تا خط ۱ و ۳ مترو با یکدیگر ادغام شوند تا مسافران بتوانند به راحتی از مسیر ایستگاه راه آهن شیراز به شرقی‌ترین نقطه این کلانشهر حرکت کنند.

سلطانی در ادامه در خصوص خط ۲ مترو عنوان کرد: در دوره گذشته شورا تست گرم این خط انجام شد که از حد فاصل میدان قهرمانان تا ایستگاه امیرکبیر بود و مابقی ایستگاه به مرحله تکمیل نرسیده بود در این دوره با پیگیری‌هایی که انجام و با توجه به اعتبارات دولتی که وارد شهر شیراز شد بحث سازه، فونداسیون و تاسیسات این مسیر تا ۸۰ درصد انجام گردید و در حال حاضر یک رم قطار در این مسیر قرار دارد که به مدت سه ماه جهت بازدید و استفاده ارگانی قرار می گیرد تا گروه‌های هدف از این خط استفاده کرده و اشکال و ایرادات مسیر برطرف شود و در دهه فجر شاهد افتتاح این خط خواهیم بود که مسافرگیری صورت خواهد گرفت و به مدت سه ماه به صورت هدفمند گروه‌های مختلف مردمی از این خط استفاده می کنند و پس از این مدت با اضافه کردن ساعات مشخص پیک ترافیکی این خط به بهره برداری عمومی برای مردم می‌رسد و بعد از طی مرحله دوم با اضافه کردن ۳ رم قطار امید است مسیر با موفقیت به سرانجام برسد.

اضافه شدن 13 رم قطار به خطوط ریلی شیراز

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز همچنین تصریح کرد: یکی از مباحثی که در حال حاضر دنبال می‌کنیم، این است که تعدادی رم قطار که در سنوات گذشته از وزارت کشور توسط شهرداری شیراز تهیه شده را به خطوط ریلی اضافه کرده و از دیگر شهرها پیشی بگیریم، پس ضرورت دارد که این خطوط را هرچه سریعتر افتتاح کنیم تا بتوانیم مطالبات خود را از وزارت خانه در سطح کشور و جدی‌تر دنبال کنیم.

وی ادامه داد: در نظر داریم در این دوره ۱۳ رم قطار تهیه کنیم که تعدادی از آنها در دستور وزارت کشور قرار گرفته و مابقی با تامین اعتبار و مشارکت مردم از محل‌های مختلف خریداری شده و به خطوط ریلی اضافه خواهد شد و بعد از آن دسترسی خط ۱ و ۲ به صورت همزمان در ایستگاه میدان امام حسین فراهم خواهد شد تا مردم بتوانند یک ایستگاه تبادلی را شاهد باشند و دسترسی از جنوب به به شرق و غرب امکان پذیر باشد.
سلطانی اشاره ای هم به هزینه‌های سنگین احداث مترو کرد و گفت:عملیات عمرانی هر کیلومتر مترو حدود هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد که این عدد وقتی می‌تواند محقق شود که مشارکت مردم در پرداخت عوارض‌ها و هزینه‌های مربوطه شهرداری به موقع و به درستی صورت گیرد.

خط 4 مترو تا 1409 به بهره‌برداری خواهد رسید

این عضو شورای شهر شیراز در پایان گریزی هم به مقدمات احداث خط 4مترو این کلانشهر زد که قرار است از میدان احسان تا کوی زهرا و بلوار رازی ادامه پیدا کند که به گفته وی اگر مطالعات حمل و نقل فاز اول به تصویب ضابطه 777 وزرات کشور برسد تا سال 1409 امکان بهره‌برداری از آن خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار