اگر لاغر هستید و می‌خواهید کمی وزنتان را بالا ببرید می‌توانید با کمک طب سنتی تا حدودی به نتیجه‌ی دلخواهتان برسید. بدین منظور باید حواستان به مواد غذایی چاق کننده، حمام مناسب، روغن مالی، بودرمانی و ... باشد.
کد خبر: ۱۰۹۰۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴ 31 January 2023

از دیدگاه طب سنتی هر وقت بدن به لاغری گرایش پیدا کند یا به حد افراط چاق شود استعداد بیماری‌های شدیدی را پیدا می‌کند؛ بنابراین باید از آن جلوگیری کرد.
در واقع افراد لاغر بیش از سایر افراد به بیماری‌های عفونی و تب‌دار مبتلا می‌شوند و ناراحتی‌هایی مثل غم و غصه، بیداری و تحرک زیاد نیز در این افراد بیشتر دیده می‌شود. معمولاً این افراد اگر زیاد غذا هم بخورند، خیلی چاق نمی‌شوند. غذا باید در بدن بنشیند و بدن غذا را بپذیرد تا جذب شود.

دلایل لاغری از دیدگاه طب سنتی
لاغری بدن به چند علت عمده مانند ضعف بدن، کیفیت پایین و کم بودن خون در بدن و خشکی مزاج افراد است. عدم کیفیت خون در بدن موجب کاهش عضله و گوشت در بدن می‌شود.
از دیگر دلایل لاغری در طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* کاهش خوردن غذا
* مصرف مداوم غذاهایی که فاسد شده یا میلی به خوردن آن نیست
* سوء مزاج
* انسداد در کبد و عروق روده
* ورم طحال که باعث ضعیف شدن کبد می‌شود
* انگل‌های روده‌ای
* ورزش زیاد از حد و با سرعت زیاد

روش‌های مختلف درمانی در طب سنتی برای افزایش وزن افراد لاغر
اولین و مهمترین درمان لاغری، برطرف کردن علتی است که باعث لاغری شده است.

مواد غذایی چاق‌کننده؛ مناسب برای لاغرها
* مصرف آبگوشت، حلوا با آرد گندم یا برنج و بادام، شیر برنج، شیر بادام، کله پاچه گوسفند، انواع حلیم‌ها در صورت داشتن معده خوب و هضم مناسب می‌تواند در چاق شدن مناسب افراد لاغر مفید باشد.
* مصرف عسل بعد از غذا به چاق شدن افراد کمک می‌کند.
* افراد لاغر اگر به مدت 2 ماه از انجیر خیسانده در عرق انیسون به صورت ناشتا استفاده کنند، چاق می‌شوند چرا که انجیر و انیسون مجاری جذب غذا را باز کرده و موجب تقویت بدن می‌شود؛ 10 عدد انجیر برای افراد بزرگسال و 5 عدد انجیر برای کودکان کافی است.
مصرف آبگوشت، حلوا با آرد گندم یا برنج و بادام، شیر برنج، شیر بادام، کله پاچه گوسفند، انواع حلیم‌ها در صورت داشتن معده خوب و هضم مناسب می‌تواند در چاق شدن مناسب افراد لاغر مفید باشد

* مصرف کنجد با شکر، گوشت بلدرچین، کبک، کاهو، برنج و نان و غذاهایی که موجب افزایش غلظت و رطوبت در بدن می‌شود و همچنین مصرف انار شیرین بعد از غذا برای چاق شدن افراد مناسب است.
* یکی دیگر از دستورات غذایی این است که باقلای خرد شده و مغز تخم کدوی شیرین را نرم کوبیده و با آب انار شیرین و روغن بادام مخلوط شود.
* همچنین می‌توان مقداری نخود را در شیر خیساند تا شیر را جذب کند و سپس این مقدار خشک شود و مقدار 80 گرم آن با برنج، جو، گندم و نان خشک هر کدام 40 گرم، مخلوط شده و در شیر مانند حریره تهیه شود.
* مصرف مغز بادام شیرین و فندق برای افزایش وزن توصیه می‌شود.
* می‌توان مصرف پرندگان چاق کننده مثل مرغابی و کبک را نیز در هفته افزایش داد.
* افرادی که لاغر هستند و از لاغری رنج می‌برند می‌توانند از آب و عسل و کمی لیموترش استفاده کنند.
* مصرف انجیر خشک خیسانده در عسل و عرق انیسون یا دم کرده انیسون خود راهی برای چاق شدن افراد لاغر است. انیسون بذری است مثل رازیانه که همراه با انجیر، مجاری غذا را در بافت‌ها باز می‌کند و باعث جذب غذا به سمت مجاری می‌شود. انجیر گرم و تر است و رطوبت آن به اندازه است مخصوصاً خیسانده آن باعث تقویت مغز، قلب و کلیه می‌شود و باعث وضعیت بهتری برای بدن افراد لاغر می‌شود.
* کسانی که به مصرف برنج عادت دارند بهتر است که آن را با مصلحاتش بخورند. مثلاً مصلح برنج زیره، زرشک و زعفران است.
* خوردن سرخ کردنی‌ها به دلیل حرارت و خشکی که ایجاد می‌کند می‌تواند باعث تشنگی شود.
* استفاده از خاگینه با شیره انگور غذایی مقوی بوده و از ضعف پیشگیری می‌کند.
* مصرف شیر برنج به عنوان وعده صبحانه نه تنها برای چاق شدن مفید است بلکه به تقویت بدن نیز کمک می‌کند؛ چرا که موجب تولید خون باکیفیت در بدن می‌شود. شیربرنج برای افراد دارای طبع سرد و خشک و کسانی که غلبه خلط سودا در بدن دارند، مناسب است خصوصاً برای افراد لاغر، کودکان و پیران مفید است. در منابع طب سنتی آمده است که زیاد خوردن شیربرنج موجب افزایش طول عمر می‌شود.
* بادام درختی با مویز میل کنید.
* نخودچی با کشمش بخورید.
* شاه‌بلوط با شیر میل کنید.
* ارده + شیره انگور + کمی آبغوره میل کنید.
* انجیر با زیتون میل کنید.
* شب‌ها پنیر با گردو میل کنید.
* در سالادتان کمی یونجه یا دارواش بریزید.
* گز با پسته میل کنید.
* دیزی آبگوشت با نخود فراوان میل کنید.
* حلیم با کنجد فراوان و کمی دارچین میل کنید.
* فرنی را با پودر سنجد مخلوط و میل کنید.

بیشتر بخوانید:
تأثیر مزاج بر چاقی و لاغری
افزایش وزن در افراد لاغر با طب سنتی

حمام در افراد لاغر
افرادی که لاغر هستند، با آب‌های گرم و معدنی استحمام کنند چرا که آب گرم معتدل مواد ضروری را به سمت عضلات پیش می‌برد.
استحمام با آب خیلی گرم بدن را تحلیل برده و لاغر می‌کند ولی استحمام با آب نیم گرم بدن را چاق می‌کند. همچنین بعد از حمام استفاده از روغن‌های مرطوب کننده روی پوست توصیه می‌شود. البته نه به مقدار زیاد چون افراط در مصرف آن بافت سطحی بدن را شل می‌کند. حداقل هر سه ماه یک بار نوره یا واجبی کشیده شود.

روغن‌مالی در افراد لاغر
روغن مالی با روغن‌هایی که دارای طبیعتی مرطوب هستند مانند بنفشه بعد از استحمام می‌تواند موجب چاق شدن افراد لاغر شود. همچنین بعد از استحمام کل بدنتان را با روغن زیتون مالش دهید.

ورزش در افراد لاغر
ورزش سخت بدن را لاغر و ورزش ملایم و نرم صبحگاهی بدن را چاق می‌کند و مصرف غذا بعد از این ورزش موجب می‌شود غذا به سمت بافت‌های بدن جذب شود.

بودرمانی در افراد لاغر
به خودتان عطر بزنید. استشمام بوهای خوش موجب از بین رفتن ضعف بدن می‌شود. بوی خوش موجب تقویت قلب شده در نتیجه خون خوب در بدن به جریان می‌افتد و ضعف بدن از بین می‌رود.

در نهایت این که
لباس و پوشاک کتان بپوشید. لباس نرم پوشیدن، حفظ آرامش، بوییدن عطرهای خوشبو، دوری از غم و غصه و داشتن نشاط و خوشی از دیگر توصیه‌هایی است که برای چاق شدن به آن می‌توان اشاره کرد.

انتقادی از برخی عطاری‌ها
برخی داروهای چاقی در عطاری‌ها حاوی کورتون است که موجب افزایش آب در بدن شده و فرد را به بیماری سوق می‌دهد که این مسائل موجب عدم اعتماد مردم به طب سنتی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار