یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سه شنبه -هجدهم بهمن‌ماه- یگانه قمر زمین، سپیده‌دم در آسمان در کنار ستاره قلب‌الاسد قرار می‌گیرد که در این موقعیت فاصله زاویه‌ای این دو جرم در آسمان به ۳.۸ درجه می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۹۱۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳ 07 February 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: حرکت ماه در مدارش به دور زمین، سه‌شنبه -هجدهم بهمن‌ماه- ساعت ۱۲:۲۹ به دورترین نقطه خود از خورشید، نقطه اوج مداری در فاصله (0.9880 AU) واحد نجومی می‌رسد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تقریباً ماه در فاز کامل یا نزدیک به آن است. فاصله بین زمین و ماه 0.0027 AU (۴۰۳ هزار کیلومتر) و فاصله زمین و خورشید ۰.۹۸۶۲ واحد نجومی خواهد بود.

وی افزود: ماه ۱۶ روزه با ۹۵ درصد روشنایی ساعت ۱۸:۱۰ طلوع و ساعت ۷:۴۳ روز بعد غروب می‌کند. ساعت طلوع و غروب خورشید به ترتیب ۶:۳۴ و ۱۷:۳۷ است. این موقعیت معمولاً همزمان با ماه کامل اتفاق می‌افتد که خورشید و ماه در آسمان در دو سمت مخالف نسبت به زمین قرار می‌گیرند. بنابراین حدوداً همزمان با غروب خورشید از سمت افق غربی می‌توانیم شاهد طلوع ماه از سمت افق شرقی باشیم.

ستاره قلب‌الاسد در کنار ماه
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سه شنبه -هجدهم بهمن‌ماه- یگانه قمر زمین، سپیده‌دم در آسمان در کنار ستاره قلب‌الاسد قرار می‌گیرد که در این موقعیت فاصله زاویه‌ای این دو جرم در آسمان به ۳.۸ درجه می‌رسد. ستاره آلفا شیر از ساعت ۱۸:۳۱ و ماه از ساعت ۱۸:۱۳ در آسمان قابل رصد بوده و حدود ساعت ۳:۳۵ به کمترین فاصله از دید ما می‌رسند. قدر ماه ۱۶ روزه منفی ۱۲.۳ و ستاره قلب‌الاسد ۱.۳۶ است.

وی ادامه داد: قلب‌الاسد، آلفا و پرنورترین ستاره صورت فلکی اسد است که در قسمت سر شیر قرار گرفته است. فاصله این ستاره تا زمین ۷۰ سال نوری است و یک ستاره پر نور به رنگ آبی سفید است. قلب‌الاسد ۱۴۰ برابر نورانی‌تر از خورشید است و قدر ظاهری آن در آسمان شب ۱.۴ است. دمای سطح قلب‌الاسد ۱۲ هزار و ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است که سه برابر از خورشید گرم‌تر است. قطر این ستاره چهار میلیون کیلومتر است که سه برابر قطر خورشید است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار