۱۰ سال پیش قانونی مبنی بر ممنوعیت عرضه و استعمال قلیان به تصویب رسید اما بعد از گذشت سال‌ها‌ هنوز در بسیاری از اماکن عمومی استان فارس عرضه و استعمال گسترده آن به راحتی دیده می‌شود؛ اما نظارتی به منظور جلوگیری و برخورد با عرضه‌کنندگان از جانب هیچ ارگانی تاکنون انجام نشده است.
کد خبر: ۱۰۹۱۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳ 07 February 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: امروز استعمال قلیان به تفریحی محبوب تبدیل گشته و دامنگیر بسیاری از جوانان و پایه ثابت دورهمی های خانوادگی شده، عرضه گسترده قلیان در اماکن عمومی نیز شرایط را برای استعمال زیاد و آسیب های فراوان فراهم کرده و چرخ عرضه کنندگان را حسابی به گردش درآورده است.

فراوانی عرضه با روش ها و طعم های مختلف باعث شده تا در استعمال آن دیگر سن، پیر، جوان، زن و مرد تفاوتی نداشته باشد‌ و به راحتی در اماکن عمومی و پارک ها دیده می‌شود و متاسفانه استقبال کنندگان زیادی نیز دارد.

یکی از مکان های پرطرفدار برای استعمال دروازه قرآن،‌ ورودی شمال شرق است، مدتی است بساط قلیان فروشان در زیر این دروازه حسابی داغ شده و پاتوق بسیاری از جوانان را تشکیل داده، جوانانی که اوغات فراقت خود را در این مکان به صرف استعمال قلیان سپری می‌کنند؛ قلیانی که می‌تواند مقدمه ای برای مصرف سایر مواد دخانی و مخدر باشد.

بازارگردانی قلیان فروشان دراین مکان تاریخی حسابی رونق گرفته و روز به روز بسط میابد، بوی ناخوشایند قلیان و سد معبر دستفروشان و عرضه کنندگان قلیان خوشایند مسافران و گردشگران نیست و هیچ تناسبی با تاریخ و تمدن فرهنگی شیراز و ورودی شهر ندارد.

این درصورتی است که مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز،مسعود قنبریان، ۱۱ آذر ۱۳۹۷ گفته بود: مطابق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، عرضه و مصرف هرگونه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است و با متخلفان برخورد قضایی می شود، همچنین مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مانند رستوران ها، باید همه مفاد آیین نامه اجرایی قانون ماده ۱۳ مواد خوردنی، آشامیدنی مثل بهداشت فردی، لوازم و ابزار کار و شرایط ساختمانی را رعایت کنند .

اکبر رئیسی مدیر اجرایی و هماهنگی امور مناطق شهرداری شیراز نیز در این باره گفته بود: عرضه قلیان در بوستان های شیراز ممنوع است و با عرضه کنندگان قلیان در این گونه اماکن برخورد جدی می شود، او همچنین خاطر نشان کرده بود: هماهنگی های لازم با دستگاه قضایی و نیروی انتظامی صورت گرفته و طرح برخورد با عرضه کنندگان قلیان با جدیت دنبال خواهد شد، همچنین نایب رییس اتحادیه سالن های غذاخوری و پذیرایی شیراز نیز ضمن اشاره به ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی گفته بود: بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۰ هیات وزیران، درحال حاضر فقط قهوه خانه ها مجاز به عرضه قلیان هستند.

با وجود گذشت ۱۰ سال از تصویب این قانون، همچنان در بسیاری از اماکن عمومی از جمله دروازه قرآن شیراز به صورت گسترده قلیان عرضه می‌شود و هیچگونه اقدام نظارتی به منظور جلوگیری و برخورد با این افراد تاکنون انجام نشده است.

به منظور پیگیری با اداره اماکن ارتباط گرفتیم، اما مسئولیتی مبنی بر نظارت و جلوگیری از عرضه قلیان پذیرفته نشد،بنابراین به سراغ شهرداری رفتیم و این موضوع را پیگیری کردیم اما باز هم مسؤولیتی پذیرفته نشد و همچنین پاسخی از کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز تاکنون دریافت نکرده ایم.

حال مسؤولیت نظارت بر رعایت نکردن به این قانون در اماکن عمومی برعهده چه ارگانی است؟وضعیت ورودی شهر شیراز ‌چه میشود؟ چه کسی متولی این عرضه و استعمالات است؟ چگونه باید از این اتفاقات جلوگیری کرد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار