نماینده مردم کازرون و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی : به نظر من در رأس نظام باید صحبت شود، جناح‌های سیاسی باهم صحبت کنند و اشتباهات گذشته را جبران کنند، مردم گناهی ندارند که به افرادی که شورای نگهبان تایید کرده رأی دادند. شورای محترم نگهبان باید با مردم صحبت کند و بگوید چطور این افراد را صالح تشخیص داده است. چطور صالح تشخیص دادند که این صالحین به جان هم افتادند و مردم را با هم درگیر کردند. طرفداران یا آن‌هایی که به افراد تایید شده توسط شورای نگهبان رأی دادند که مشکلی با نظام نداشتند، چرا این‌ها را به این سمت بردند و این نارضایتی را ایجاد کردند که برخی به نقطه‌ای رسیدند و انتخابات تحریم کردند.
کد خبر: ۱۰۹۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰ 14 February 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: فریدون عباسی نماینده مردم کازرون و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلام در پاسخ به سوالی دباره «طرح چندباره بحث سفر گروسی به ایران که پیش‌تر از سوی خود او مطرح شده و اینکه نگاه ما نسبت به همکاری با آژانس چیست و چگونه باید باشد؟»، گفت: مناسبات جهانی‌ای که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته بود به هم خورده است،‌ سال‌هاست که غربی‌ها تصمیم می‌گیرند به سردستگی آمریکا و وقتی هم بین‌شان یک اجماعی وجود ندارد، آمریکا و انگلیس با هم اقدام می‌کنند و آن مقاصدی که دارند را تلاش می‌کنند پیش ببرند، جنگ افغانستان و حمله به عراق جزو چنین اقداماتی بود.

وی ادامه داد: اکنون که مناسبات جهانی به هم خورده، مناسبات جدید دارد شکل می‌گیرد برای مثال فشارهایی که به چین وارد می‌شود، اقداماتی که چین به عنوان یک قدرت اقتصادی در واکنش به آن انجام می‌دهد، حمله روسیه به اوکراین و قبل از آن ضمیمه کردن کریمه به خاک خودش این‌ها همه مقدماتی بود که می‌توانست به ما هشدار دهد که در بحث موضوع هسته‌ای عجله نکنیم. یعنی سعی کنیم درک کنیم چه تحولاتی در دنیا در حال انجام است و با درک این تحولات به سمت مذاکره برویم و نمی‌بایست ما به برجام آنطور تن می‌دادیم.

عضو کمیسیون انرژی در ادامه اظهار داشت: خب ما برجام را پذیرفتیم و یک کاری بود که بالاخره تصمیم گرفته شد، مخالفت‌ها هم به موقع انجام شد؛ اما در ادامه دیدیم که از میان اعضای برجام یک طرف یعنی طرف غربی به تعهدات خود عمل نکرد و بعد هم آن عامل اصلی که آمریکا بود یک طرفه خارج شد.

عباسی خاطرنشان کرد: در نتیجه ما باید دیدگاه خود را عوض کنیم و دنبال اینکه آقای گروسی بیاید یا نیاید نباشیم، مدیرکل آژانس فقط می‌تواند یک پیام‌هایی را بیاورد و ببرد، او هم نماینده غربی‌هاست در این قضیه. پس ما باید چه کار کنیم؟ ما باید راهبرد خود را در این زمینه مشخص کنیم که ما یک نقش آفرینی اساسی در مناسبات جهانی هستیم، قدر منزلت خود را بدانیم و از موضع اقتدار مذاکره کنیم. یعنی باب مذاکره را نمی‌بندیم، مذاکره می‌کنیم چون می‌خواهیم مساله‌مان را با دنیا از موضع قدرت حل کنیم.

وی ادامه داد: قدرت ما هم در علم و فناوری است و آن‌ها نیاز دارند که بیایند با ما حرف بزنند و تهدید کنند. ببینید در این حرف می‌خواهند تهدید کنند که مثلا همه گزینه‌ها روی میز است، سال‌هاست همه گزینه‌ها روی میز بوده است. اگر هم آقای گروسی می‌خواهد بیاید اینجا باید قبلش اعلام کند که می‌خواهد بیاید چه بگوید و راجع به چه چیزی می خواهد صحبت کند و بعد هم تضمین بدهد که نتایجی که اینجا گرفته می.شود را درست ارائه کند.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در واکنش به این مساله که «برخی کارشناسان معتقدند که ما قادر هستیم مسائل و ابهامات به وجود آمده میان خودمان و آژانس را از مسیرهای فنی و حقوقی و بدون نیاز به مذاکره با غرب حل کنیم»، تصریح کرد: راهی وجود ندارد، به نظر من این راهی که شما اشاره کردید وجود ندارد، ما جز با اقتدار و با خنثی کردن تحریم‌ها به نتیجه نمی‌رسیم، یعنی الان سال‌هاست که مسیرهای تنش‌زدایی و راه‌های پیشنهادی افرادی که دنبال تنش‌زدایی هستند را رفتیم و نتیجه نگرفتیم. علت هم این است که در جهان معادله قدرت حاکم است، اگر شما قدرت نظامی و پشتوانه مردمی داشتید و اقتصاد هم به راه بود، آن وقت می‌توانید در دنیا عرض اندام کنید.

وی افزود: لذا شما ببینید طرف‌های مقابل ما کدام قسمت‌های ما را هدف قرار می‌دهند؟ اقتصاد و معیشت را، چون وقتی اقتصاد ما را هدف قرار می‌دهند و تحریم اعمال می‌کنند معیشت مردم سخت می‌شود و به این روش سرمایه اجتماعی را از ما می‌گیرند و قدرت دفاعی ما را کاهش می‌دهند.

عباسی خاطرنشان کرد: این شرایطی است که به ما اعمال می‌کنند و ما باید ضد این اقدام کنیم، یعنی اولا قدرت دفاعی‌مان را حفظ کنیم که در کوتاه‌مدت کسی سودای حمله به ما نداشته باشد، از سوی دیگر وضع معیشت مردم را و بعد عدم وجود تبعیض را رعایت کنیم که وقتی سختی وجود دارد، تبعیض نباید باشد. اگر این را رعایت کنیم سرمایه اجتماعی‌مان حفظ می‌شود و آن وقت نتیجه‌ گرفتن در مذاکرات قابل دست یافتن می‌شود.

نماینده مردم کازرون در مجلس در پاسخ به این سوال که «ما همواره در مواجهه با دشمنان مشارکت بالا در انتخابات را سلاحی در مقابل دشمنی‌ها محسوب می‌کردیم، اما در دو انتخابات اخیر به دلایل مختلف و متعدد این مشارکت کاهش پیدا کرده است. امروز ما چه راهکاری داریم که همدلی و مشارکت را افزایش دهیم و بار دیگر حمایت مردم را داشته باشیم؟»، گفت: ما باید این بی اعتمادی که مردم دچارش شدند را از بین ببریم، چطور؟ اینکه نقش خواص را به خصوص خواص سیاسی را در نظر بگیریم. ما می‌بینیم مشارکت بالایی در سال ۸۸ داشتیم که بی‌سابقه بود اما ببینید چطور این شادی را به کام مردم و نظام تلخ کردند؛ جناح‌های سیاسی که نمی‌خواستند قاعده انتخابات را بپذیرند، آن‌ها باید برگردند.

وی ادامه داد: به نظر من در رأس نظام باید صحبت شود، جناح‌های سیاسی باهم صحبت کنند و اشتباهات گذشته را جبران کنند، مردم گناهی ندارند که به افرادی که شورای نگهبان تایید کرده رأی دادند. شورای محترم نگهبان باید با مردم صحبت کند و بگوید چطور این افراد را صالح تشخیص داده است. چطور صالح تشخیص دادند که این صالحین به جان هم افتادند و مردم را با هم درگیر کردند. طرفداران یا آن‌هایی که به افراد تایید شده توسط شورای نگهبان رأی دادند که مشکلی با نظام نداشتند، چرا این‌ها را به این سمت بردند و این نارضایتی را ایجاد کردند که برخی به نقطه‌ای رسیدند و انتخابات تحریم کردند.

عباسی خاطرنشان کرد: به نظر فرمان عفوی که رهبری به متهمان و مجرمین دادند یعنی راه باز است، به نظر من فرصت خوبی است برای اینکه ما باهم بنشینیم، مشکلات مان را خودمان حل کنیم. یعنی ارزش استقلال و آزادی را که انقلاب اسلامی به ما داده بدانیم، این دو محور ارزشی را حفظ کنیم و مرکز تصمیم گیری را در داخل کشور حفظ کنیم یعنی استقلال داشته باشیم و آزادی از چنگال استکبار را برای خود ملاک قرار دهیم.

وی اظهار داشت: هر دوی این‌ها یعنی استقلال و آزاد دو مساله‌ای هستند که همه جناح‌های سیاسی جامعه و اشخاصی که هویت دارند این‌ها را مهم می‌دانند و در اولویت قرار می‌دهند. باید بتوانیم بار دیگر حول محور توحید، استقلال و آزادی دورهم جمع شویم و اقتدارمان را در انتخابات بعدی به دنیا نشان دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار