رئیس محیط زیست کازرون نیز علت اصلی خشک شدن تالاب پریشان را مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی ناپایدار و بی ضابطه عنوان کرد.
کد خبر: ۱۰۹۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹ 15 February 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مجتبی ذوالجودی معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب پریشان در کازرون و تالاب مهارلو در نزدیکی کلان شهر شیراز بازدید کرد.

او ابتدا از تالاب پریشان بازدید و در طول بازدید، مشکلات تالاب را به صورت تخصصی بررسی کرد.

ذوالجودی، در این بازدید، این تالاب را یکی از زیباترین تالاب‌های کشور برشمرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهرستان کازرون، احیای این تالاب را عملیاتی عنوان کرد و قول هرگونه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای تالاب را به مردم کازرون داد.

او افزود: این تالاب با وسعت حدود ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار نیاز به برنامه دقیق وزارت نیرو در بحث جلوگیری از برداشت‌های بی رویه دارد و تخصیص حقابه تالاب پریشان از سد نرگسی را یکی از راهکار‌ها در احیای تالاب دانست.

ذوالجودی با بیان اینکه جهاد کشاورزی نیز طرح اصلاح الگوی کشت و مدیریت کشت پایدار را در برنامه خود قرار دهد، ادامه داد: بدون تردید با همدلی مردم محلی و مسئولان این تالاب احیا می‌شود.

کاظمینی، مدیرعامل تشکل سیزده فروردین نیز درباره علت خشکیدگی تالاب گفت: علت اصلی برداشت بی رویه آب از حوضه تالاب برای کشاورزی ناپایدار است.

حیدری مدیرعامل تشکل میراث پریشان نیز با توجه به مطالعه دانشگاه تهران در همین زمینه موضوع بحرانی بودن وضعیت تالاب پریشان و تبدیل شدن این تالاب به کانون ریزگرد در منطقه اظهار کرد: بستر تالاب حاوی مقادیر زیادی گوگرد است و اگر به فکر تالاب نباشیم بی شک مردم حاشیه تالاب قادر به ادامه زندگی در اطراف آن نخواهند بود.

تخریب تالاب پریشان به علت تخصیص ندادن بودجه است
خداپرست رئیس محیط زیست کازرون نیز علت اصلی خشک شدن تالاب پریشان را مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی ناپایدار و بی ضابطه عنوان کرد.

او ادامه داد: تالاب پریشان جزو نخستین تالاب‌های کشور است که دارای برنامه مدیریت برای احیا است، ولی به علت تخصیص ندادن بودجه لازم روز به روز به تخریب آن اضافه می‌شود.

خداپرست بیان کرد: همچنین این تالاب نخستین تالابی است که سند تک برگ آن به نام دولت صادر شده است و اگر سازمان حفاظت محیط زیست انرژی خود را بر روی این تالاب بگذارد، بی شک شاهد رو به احیا رفتن آن خواهیم بود.

ذوالجودی معاون محیط زیست دریایی سازمان همچنین از مسیر رودخانه چنارراهدار بازدید کرد و در رابطه با ورود فاضلاب به رودخانه چنارراهدار و تالاب مهارلو بحث و تبادل نظر شد که با توجه به اقداماتی که در زمینه برخورد با واحد‌های فاضلابزا در مسیر رودخانه چنارراهدار صورت گرفته، ادامه اقدامات مثبت و جدیت در جلوگیری از آلودگی تالاب مهارلو به عنوان اولویت اصلی حفاظت از این تالاب را خواستار شد.

در ادامه، این مقام مسئول از تالاب مهارلو بازدید کرد و در جریان نحوه حفاظت از تنوع زیستی تالاب قرار گرفت. او همچنین با محیط بانان مستقر در تالاب مهارلو دیدار کرد و توصیه‌های لازم را یادآور شد.

بیش از ۷۰ درصد از دریاچه مهارلو آبگیری شده است
کامران اسلاملو رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز، در حاشیه این بازدید اظظهار کرد: با توجه به بارش نزولات آسمانی بیش از ۷۰ درصد از دریاچه مهارلو آبگیری شده و پرندگان زیادی برای زمستان گذرانی به دریاچه مهارلو مهاجرت کرده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار