عضو کمیسیون امور داخلی کشور در این باره که گفته می شود اصرار مجلس به شفاف شدن هیات عالی نظارت مجمع به معنای اجرایی نشدن طرح است، گفت: چرا نباید هیات عالی نظارت شفاف شود، باید از آنها سوال شود چرا مخالفت می کنند مگر چه اتفاقی در هیات عالی نظارت می افتد که نباید شفاف شود ما فقط در موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان خواهان شفافیت هستیم.
کد خبر: ۱۰۹۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵ 15 February 2023

تابناک فارس به نقل از خانه ملت: جلال رشیدی کوچی با اشاره به وعده نمایندگان مجلس یازدهم برای شفافیت در قوه مقننه، گفت: بسیاری از نمایندگان این دوره مجلس، با شعار شفافیت کاندیدا شدند و در نهایت به طرح شفافیت قوای سه گانه رسیدیم که با همت نمایندگان تصویب شد.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در روند بررسی این طرح به یکی از مواد آن ایرادی گرفته شده است که مربوط به شفاف شدن «هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام» می شد. در این ماده تاکید شده بود که در موارد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان، مذاکرات مجمع و هیات عالی شفاف به مردم اعلام شود که با آن مخالفت شده است؛ به هرحال در باقی موارد اشکالات رفع شده است و امیدواریم پیش از بررسی لایحه بودجه سال 1402 در صحن علنی بتوانیم طرح شفافیت قوای سه گانه را نهایی کنیم.

وی در این باره که گفته می شود اصرار مجلس به شفاف شدن هیات عالی نظارت مجمع به معنای اجرایی نشدن طرح است، گفت: چرا نباید هیات عالی نظارت شفاف شود، باید از آنها سوال شود چرا مخالفت می کنند مگر چه اتفاقی در هیات عالی نظارت می افتد که نباید شفاف شود ما فقط در موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان خواهان شفافیت هستیم.

این نماینده مجلس با بیان مثالی، اهمیت شفافیت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت را عنوان کرد: در موضوع واردات خودرو، تصور می‌کردیم مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت کرده است اما مشخص شد هیات عالی نظارت مجمع مخالف بوده، چه اشکالی دارد مردم این رای را بدانند.

رشیدی کوچی تاکید کرد: به جای اینکه اصرار اشتباه آنها را مذمت کنیم چرا به مجلس ایراد می گیریم این در حالی است که باید از مجلس حمایت شود و بگویند مجلس حرف درستی می زند. همه به شفافیت اعتقاد داریم پس چرا نباید هیات عالی نظارت شفاف عمل کند، نه اینکه بگوییم چون زورمان به آنها نمی رسد، شفافیت این هیات را کنار بگذاریم و باقی موارد را تصویب کنیم.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: در این طرح شفافیت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دیده شده است و همه نسبت به شفافیت تمکین کرده اند و باید بر این امر تمرکز کنیم. نظر مجمع این است که شفافیت در هیات عالی نظارت اتفاق بیافتد ولی هیات عالی نظارت استقلالی دارد و زیربار نمی رود./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار