دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به هر میزان روابط ایران و چین در حوزه‌های مختلف انرژی پایدار بماند، تحریم‌های غرب به ویژه آمریکا بر ایران بی‌اثر خواهد شد تا آنها نتوانند به اقتصاد کشور آسیب وارد کنند.
کد خبر: ۱۰۹۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ 18 February 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: حسین حسین‌زاده درباره سفر سه روزه رئیس‌جمهور به کشور چین گفت: سفر آیت‌الله رئیسی به پکن نشان‌دهنده درایت دولت سیزدهم است و از آنجا که تراز تجاری جمهوری اسلامی با این کشور در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده، این سفر می‌تواند سبب افزایش مراودات تجاری دو کشور شود.

وی افزود: ایران با چین در قالب قرارداد جامع همکاری‌های ۲۵ ساله، در خصوص توسعه شبکه جاده ابریشم در پروژه کمربند - راه و بخش انرژی مذاکرات مهمی داشته است که پیگیری و به سرانجام رساندن آن نقش مؤثری در ارتقای سطح تجاری دو کشور خواهد داشت.

نماینده مردم لارستان در مجلس با بیان اینکه چین در حوزه سیاست خارجی منافع ملی و اقتصادی خود را در مدنظر قرار می‌دهد، یادآور شد: چین اکنون با کشورهای عربی در حدود ۲۵۰میلیارد دلار مراودات تجاری دارد که این رقم با ایران حدود ۱۲ میلیارد دلار است.

حسین‌زاده ادامه داد: چنین شرایطی می‌طلبد که مسئولان کشور با بهبود دیپلماسی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و به ویژه انرژی، از ظرفیت کشور چین استفاده کنند و سفر آیت‌الله رئیسی نیز با همین هدف انجام شده است.

دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیپلماسی ایران با چین در حوزه انرژی گفت: قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مهمی در حوزه انرژی در این سفر بین طرفین رد و بدل شد و چینی‌ها در غرب کشور به ویژه در مرز ایران و عراق کمک‌های شایانی برای توسعه میادین مهم نفتی و گازی انجام داده است.

وی یادآور شد: به هر میزان روابط ایران و چین در حوزه‌های مختلف انرژی پایدار بماند، تحریم‌های غرب به ویژه آمریکا بر ایران بی‌اثر خواهد شد تا آنها نتوانند به اقتصاد کشور آسیب وارد کنند.

حسین‌زاده درباره اینکه سفر آیت‌الله رئیسی به چین تا چه میزان می‌تواند در اجرای جزییات قرارداد ۲۵ ساله بین دو کشور مؤثر واقع شود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی به‌رغم اینکه دومین کشور دارنده منابع گازی است اما در بخش انرژی مشکلاتی دارد؛ چرا که به‌عنوان نمونه چین ذغال سنگ را تبدیل به قطران، در ادامه متانول و در نهایت به گاز تبدیل کرده و به پتروشیمی‌ها خود تحویل می‌دهد و از منافع اقتصادی آن بهره‌مند می‌شود ولی در ایران گاز را به پتروشیمی‌ها مستقیم تحویل می‌دهیم اما آنها همیشه ابراز نارضایتی دارند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بهینه‌سازی انرژی و بهره‌برداری از چاه‌های نفت کشور نیاز به کمک و دانش جدیدی از جمله چین دارد. البته ایران از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندی‌های خوب آنها برخوردار است ولی در حوزه سرمایه‌گذاری استفاده ویژه از ظرفیت شرکت‌های چینی ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار