مدیرکل روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی : برای طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) سه خط پیشنهاد شده است یکی از جانب مشاور طرح، دیگری از آستان مقدس و سوم طرحی که پژوهشگاه میراث فرهنگی ارائه داده است که در آن قرار نیست هیچ خانه‌ای خراب شود.
کد خبر: ۱۰۹۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴ 19 February 2023

تابناک فارس به نقل از ایکنا: حسن میثمی، مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه سفر به شیراز و بازدید از بافت تاریخی در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به مطالب مطرح شده در خصوص تخریب بافت تاریخی به دلیل طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) گفت: اصلاً خط تخریب نداریم.

وی افزود: برای طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) سه خط پیشنهاد شده است یکی از جانب مشاور طرح، دیگری از آستان مقدس و سوم طرحی که پژوهشگاه میراث فرهنگی ارائه داده است که در آن قرار نیست هیچ خانه‌ای خراب شود.

میثمی اظهار کرد: در مصوبه کمیسیون ماده ۵ هم تصریح شده است که کاربری خانه‌های بافت تاریخی نباید تغییر کرد و همچنین هیچ خانه واجد ارزش نباید تخریب شود و حتی برای خانه‌های فاقد ارزش هم باید استعلام از میراث فرهنگی دریافت شود.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به اینکه دلیل اصلی این مباحث مطرح شده در فضای مجازی چیست؟ گفت: چیزی که بیشتر مشاهده می‌کنیم ناهماهنگی بین نهادهاست که ممکن است یک نهاد دوست داشته باشد کار را زودتر پیش ببرد. از سال ۹۶ تاکنون هیچ‌گونه تخریبی در بافت تاریخی شیراز نداشتیم و تنها یک منزل تاریخی است که جداره آن بر اثر باد و باران تخریب شده است و میراث فرهنگی هم اجازه مرمت ندارد چون این خانه مالک شخصی دارد.

میثمی تأکید کرد: این اتفاقات و مباحثی که درباره بافت تاریخی مطرح می‌شود، بیشتر یک کار رسانه‌ای است وگرنه در میدان آن چیزی که تاکنون تحقیق کرده‌ام و گزارشی هم برای وزیر ارسال کردم این است که هیچ تخریبی در این بافت صورت نگرفته است و اصلاً ما هم ایستاده‌ایم که این اتفاق نیفتد.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: میراث فرهنگی برای حفظ بافت تاریخی شیراز خود را محق می‌داند که بخواهد موارد مطرح شده را پیگیری و شفاف‌سازی کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا طرح توسعه حرم از ۵۷ هکتار به ۳۶۰ هکتار گسترش یافته است، گفت: چنین چیزی نیست؛ کل مساحت بافت تاریخی ۳۶۰ هکتار است اما طرح توسعه حرم که مصوب شده و پژوهشگاه هم آن را ارائه داده است، ۵۷ هکتار است که در آن هیچ تخریبی وجود ندارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار