بارش رحمت الهی موجب آبگیری سدها و تالاب‌های خشک و نیمه جان استان شده و جان تازه‌ای به این تالاب‌ها و ساکنان آن مناطق بخشیده است.
کد خبر: ۱۰۹۳۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱ 21 February 2023

تابناک فارس به نقل از تسنیم: چند سال خشکسالی پی در پی بسیاری از سدها، تالاب‌ها و رودخانه‌های فارس را کم آب و یا حتی خشک کرده بود؛ این وضعیت به گونه‌های گیاهی و جانوری هم صدمه بسیاری زد و خطری جدی برای آن‌ها محسوب می‌شد.

پاییز و زمستان امسال شاهد نزول رحمت الهی و بارندگی‌های شدید در استان فارس بودیم که موجب شد اغلب تالاب‌ها و دریاچه‌های استان پُر آب شوند و پس از سال‌ها خشکی و کم آبی جان تازه یابند و شور و شوق را دوباره به طبیعت بکر فارس بازگرداند.

براساس اعلام هواشناسی استان فارس میانگین بارش‌های اخیر در فارس 10 میلی متر گزارش شده و میانگین جمع بارندگی‌های سال زارعی فارس هم به 224 میلی متر رسیده است.

بر این اساس سپیدان با 549 میلی متر همچنان در صدر بارش‌های سال زراعی جاری که از مهر ماه 1401 آغاز می‌شود، نور آباد ممسنی با 490، قیرو کارزین با 456، فیروزآاباد با 406 و شیراز با 288 در رتبه‌های بعدی میزبان بارندگی سال زارعی قرار دارند.

امروز زندگی دوباره به تالاب‌های استان که برخی شهرت ملی و بین‌المللی دارند، بازگشته است. براساس اطلاعات محیط زیست استان فارس تالاب‌های استان از جمله مهارلو، بختگان و دریاچه‌ها به شکل چشمگیری آبگیری شده‌اند بطوریکه در این فصل سال سرما مردم برای تفریحات زمستانه به همراه خانواده‌ها در کنار این تالاب‌ها اوقات خود را سپری می‌کنند.

دریاچه‌های مهارلو، پریشان و بختگان در شهرستان‌های سروستان، کازرون و نی‌ریز استان فارس از جمله مناطقی است که به دنبال بارش‌های اخیر جان تازه گرفت و آوای دلنشین پرندگان مهاجر در آن به گوش می‌رسد.

سیاوش بدری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در گفت‌وگو با خبرنگار در شیراز درباره وضعیت کنونی آب سد‌های استان، می‌گوید: حجم آب موجود و قابل استفاده کل مخازن 9 سد در حال بهره‌برداری و آبگیری استان 2 هزار و 936 میلیون متر مکعب است.

وی با تاکید بر اینکه تامین آب آشامیدنی مردم از اولویت‌های آب منطقه‌ای است، افزود: تا 23 بهمن‌ماه 1401 مجموع آب قابل استفاده و مفید سد‌ها 984 میلیون مترمکعب است و حجم مرده این سد‌ها که جهت پایداری سد‌های موردنیاز، 492 میلیون مترمکعب است.

بدری با اشاره به حجم کل آب ذخیره شده پشت سد‌های استان فارس، بیان کرد: سد سلمان فارسی 970 میلیون مترمکعب، سد درودزن 993 میلیون مترمکعب، سد رودبال 82 میلیون مترمکعب، سد ملاصدرا 440 میلیون مترمکعب، سد تنگاب 130 میلیون مترمکعب، سد ایزد خواست 12 میلیون مترمکعب، سد چشمه عاشق 69 میلیون مترمکعب، سد سیوند 225 و سد خسویه 14.5 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده دارند.

به گزارش ، از جمله مواردی که به خشکسال‌های ممتد مناطق طبیعی و زیست محیطی فارس دامن می‌زند و آن را تشدید می‌کند و روند خشک شدن تالاب‌ها را نیز سریع می‌سازد حفر چاه‌های غیر مجاز و توسعه کشاورزی پیرامون تالاب‌ها است که 1700 حلقه چاه بدون پروانه در سال جاری پر و مسلوب المنفه شد که این روند در تعدادی از شهرستان‌ها از جمله مرودشت، پاسارگاد، استهبان، لارستان، کازرون و ... ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار