استاندار فارس در خصوص شهر شیراز هیچ گونه الحاقی وجود ندارد و به صراحت می گویم در شیراز هیچ باغ شهری به شهر ملحق نمی شود.
کد خبر: ۱۰۹۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴ 22 February 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: موضوع باغشهرها، مسئله‌ای قدیمی و دنباله دار است. طرحی که بنای اولیه آن گرچه مطلوب بود، اما از همان ابتدا به دلیل درگیر بودن با دو مولفه مهم، یکی مبحث خرید و فروش زمین و دیگری نشانه گیری مناطق خوش آب و هوای شهرها، واضح و قابل پیش بینی بود که به سرعت از هدف بنیانی خود منحرف شده و طعمه لذیذی برای سوداگران خواهد بود.

با وجود هشدارهای فراوان، باغ شهرها بنا شد و اکنون حدود ۱۵ سال از روزی که معاون عمرانی وزیر وقت کشور رسماً اعلام شکل گیری باغشهرها را که عبارت بود از: واگذاری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مرغوب‌ترین منابع طبیعی کشور برای خانه سازی، اعلام کرد، می گذرد و با وجود آنکه در سالهای بعد، شورای عالی معماری و شهرسازی کاربری باغ شهری را غیرمجاز اعلام کرد، اما همچنان با حضور سوداگران و دلالان زمین ادامه یافت و تا همین لحظه نیز ادامه دارد.

باغ شهرها یکی از مسائل پرچالش مدیران کشوری و استانی

تداوم این روند، باغ شهرها را به یکی از مسائل پرچالش مدیران کشوری و استانی تبدیل کرد و یافتن راه حل برای این مشکل که با پررنگ شدن بحران آب بیشتر خود را نشان داده است، در دستور کار قرار گرفت.

مسئله ای که مدیران و مسئولان استان فارس تصمیم گرفته اند با ساده ترین روش یعنی الحاق به شهر و دور زدن قانون عدم تفکیک اراضی کشاورزی و باغات آن را خاتمه دهند.

این تصمیم در شرایطی گرفته شده است که مسئولان استان با جدیت تمام نسبت به الحاق روستاهای حاشیه شیراز به آن موضع گرفته و مخالفت می کنند.

 

در همه شهرها بجز شیراز باغ شهرها به شهر مجاور الحاق می‌شوند

استاندار فارس در گفتگو با خبرگزاری فارس در توضیح احتمال الحاق باغ شهرها به شهر، گفت: ۲۵۰ هزار باغ شهر در استان فارس وجود دارد و بخش زیادی از مردم درگیر این موضوع هستند لذا تخریبشان نه امکان پذیر است، نه عاقلانه.

محمد هادی ایمانیه، افزود: ما در طی جلسات متعدد و کار کارشناسی که 6 ماه طول کشید، باغشهری ها را به سه گروه تقسیم کردیم و دو گروه که از قبل مجوز گرفته بوند یا برای یک بنای ساختمانی حدود ۷۰ متری مجوز داشتند، تحت عنوان شهرک گردشگری الحاقی به شهر یا روستایی که در مجاور آن قرار دارند پذیرفته می شوند.

وی ادامه داد: این باغ شهرها باید حقوق دولت را پرداخت کنند و بعد از آن می توانند از آب و برق استفاده کنند، به این شکل در واقع قانونی می شوند.

استاندار فارس تصریح کرد: شرط کرده ایم که آب مورد نیاز این قطعات از پساب شهر جانبی آنها تأمین شود نه از طریق چاه های غیرمجازی که قبلا حفر کرده اند.

در خصوص شهر شیراز هیچ گونه الحاقی وجود ندارد و در شیراز هیچ باغ شهری به شهر ملحق نمی شود

ایمانیه تأکید کرد: در خصوص شهر شیراز هیچ گونه الحاقی وجود ندارد و به صراحت می گویم در شیراز هیچ باغ شهری به شهر ملحق نمی شود.

این مسئله شامل سایر شهرهای استان از جمله شهر صدرا است و همچنین شهرستان هایی مانند جهرم، فسا، داراب و کازرون که در مجاورت آنها باغ شهرها شکل گرفته اند.

باغ‌ها، شهر را گسترش نمی‌دهند

استاندار فارس در پاسخ به این پرسش که آیا اتصال باغ شهرها به شهر در تعارض با مخالفت با الحاق روستاها به شهر نیست؟ گفت: در این اقدام یکسری باغات به شهر متصل می شوند واحد‌های مسکونی احداث شده در آنها به شکلی نیست که ما شهر را گسترش داده باشیم.

نماینده عالی دولت در فارس در پایان تأکید کرد: این موضوع همچنان یک طرح است و مصوبه قطعی نیامده، شورای برنامه ریزی استان با حضور مسئولین قوه قضاییه باید تاییدیه این موضوع را بدهند.

 

دنبال راهکاری برای تعیین تکلیف باغ شهرهای استان هستیم

همچنین مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در این باره به خبرگزاری فارس گفت: ما دنبال راه کاری برای تعیین تکلیف باغ شهرهای استان هستیم یک کمیته فنی تشکیل شده و یک شیوه نامه در حال تدوین است که بشود برخی باغ شهرها که مشکلات کمتری دارند، مثلا مشکل منابع آب ندارند، مشکل مالکیت ندارند، مشکل زیست محیطی ندارند و... سامان دهی کرد.

امیرحسین جمشیدی گفت: ما با یک تعداد زیادی از زمین های تبدیل شده به باغ شهر روبرو هستیم که از جنبه های مختلف مشکل دارند، یکی از لحاظ حقوقی مشکل دارد، یکی از لحاظ زیست محیطی، دیگری از نظر قوانین جهاد کشاورزی، یا یکی از لحاظ قوانین شهرداری و...

او افزود: اینکه بخواهیم همه را به یک شیوه حل کنیم، یا اصلا بخواهیم مشکل همه را حل کنیم امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: یک پیشنهادات اولیه ای ارائه شده و چون ما با یک پدیده شکل گرفته روبرو هستیم دنبال راهکار برای برخی مجموعه های باغشهری هستیم. ولی اینکه بخواهیم همه مجموعه های باغ شهری را تعیین تکلیف و تثبیت کنیم به جد تکذیب می کنم.

بنیان اولیه باغ شهر بر فاصله گرفتن از فضای شهری بود که اکنون به موضوعی فراموش شده تبدیل شده است

به گزارش فارس، بنیان اولیه باغ شهر بر فاصله گرفتن از فضای شهری بود که اکنون به موضوعی فراموش شده تبدیل شده است. از سوی دیگر موافقت با الحاق ویلاباغ ها در حقیقت اعطای ارزش افزوده به املاک افرادی است که سالهاست با تخلف آن را بنا نموده و اداره کرده اند.

موضوع این است که چگونه الحاق به شهر برای ویلاهای لوکس شدنی است اما برای روستاهای مجاور شیراز که بخش زیادی از سریز جمعیتی آن را در این روستاها ساکنند و به خدمات بیشتر نیازمندند، امکان پذیر نیست؟!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار