ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در بافت تاریخی با بیان اینکه بافت تاریخی هویت اسلامی، ایرانی و شیرازی است و باید آن را احیا کنیم، افزود: وضعیت فعلی که در این بافت وجود دارد نگران‌کننده است.
کد خبر: ۱۰۹۴۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷ 27 February 2023

تابناک فارس به نقل از ایکنا: مهدی نصیری، ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در بافت تاریخی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص بافت تاریخی گفت: هنوز برای بین‌الحرمین شیراز طرحی در دست نداریم و آن چیزی که ما شنیدیم و من هم در حد ناظر بافت در جریان آن هستم، بحث احیای بافت است اما سؤال این است که چرا برخی موافق احیای این بافت نیستند.

وی با تأکید بر اینکه احیای بافت با تخریب دو بحث متفاوت است، افزود: وقتی می‌گوییم تخریب یعنی خراب کردن، تعریض و ساختن یک چیز مدرن به جای آن اما با این مسئله مخالف هستیم زیرا به دنبال احیای بافت تاریخی هستیم.

نصیری با بیان اینکه بافت تاریخی هویت اسلامی، ایرانی و شیرازی است و باید آن را احیا کنیم، افزود: وضعیت فعلی که در این بافت وجود دارد نگران‌کننده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: اگر بخواهیم بافت را دقیقاً با همین شکل فعلی نگه داریم یعنی عدم نورپردازی، کف‌سازی و دیوارنگاری مسلماً بعد از یک مدت خود بافت تخریب خواهد شد و مردمی که در آنجا سکونت دارند، دیگر اقبالی به حضور در این منطقه نخواهند داشت اما هرجا که کف‌سازی و نورپردازی انجام دادیم مردم بیشتر علاقه‌مند شدند که منازل خود را ترمیم کرده و در بافت بمانند و جابه‌جا نشوند.

مخالف تخریب بافت تاریخی هستیم

وی یادآور شد: در بافت تاریخی شیراز برخی از خانه‌ها به مرور زمان و با باران مخروبه شده‌اند و تبدیل به مکانی برای تجمع معتادان و محل زباله‌دانی شده‌اند و این باعث می‌شود که مردم منطقه اقبالی به حضور در آن نداشته باشند. سؤال اینجاست کسانی که می‌گویند بافت تاریخی را احیا نکنید و ساماندهی نکنید و این اتفاقات نیفتد و برای این کار هم تبلیغ می‌کنند که احیای بافت، تخریب است،‌ دنبال چه چیزی هستند.

نصیری با تأکید بر اینکه ما با تخریب مخالف هستیم و قرار نیست تخریبی در هیچ نقطه‌ای از این بافت یا بین‌‌الحرمین رخ دهد، گفت: چیزی که برخی‌ها اصرار دارند و برعکس آن را تبلیغ می‌کنند، حقیقت ندارد.

ناظر شورای اسلامی شهر شیراز بر بافت تاریخی شیراز با بیان اینکه در این بافت یکسری مسیرهای گردشگری نظیر عرفان و فلسفی تعریف شده است، گفت: مسیر عرفان از دروازه قرآن آغاز شده و تا قبرستان تاریخی وادی‌السلام ادامه دارد اما نکته اینجاست که این مسیرهای گردشگری به معنای تخریب نیستند و قرار است برای این مسیرها هزینه شده و احیا شوند تا وقتی گردشگری به شیراز می‌آید بتواند از چند مسیر گردشگری بازدید کنند.

ضرورت ثبت بافت تاریخی شیراز

نصیری ادامه داد:‌ یکی از مسیرهای گردشگری، مسیر فلسفی است که شامل مدرسه خان که محل تدریس ملاصدرا بوده است یا مدرسه علمیه منصوریه که محل دفن چند فیلسوف بزرگ دنیاست، می‌باشد که هر گردشگری می‌تواند از این مسیرها بازدید کند. باز هم تأکید می‌کنیم که مسیر گردشگری به معنی تخریب چیزی نیست بلکه بناست این مسیرها احیا شوند و احیا شدن به معنی تخریب خانه‌های تاریخی نیست بلکه به معنای تعیین خانه‌های تاریخی، دیوارنگاری، نورپردازی و کف‌سازی است اما دغدغه و چالش اصلی این است که هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود ندارد و ما تلاش بسیاری انجام می‌دهیم تا بتوانیم جلسات مشترکی بین دستگاه‌های مرتبط برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه برای این کار جلسات مشترکی در سطح شیراز پیگیری کرده و برای خارج از شیراز با کمک نماینده‌های مجلس پیگیری می‌کنیم، تا دستگاه‌های مختلف کنار هم قرار گیرند، گفت: بزرگترین چالش موجود ثبت بافت تاریخی شیراز است که هنوز ثبت نشده است.

ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در پایان تأکید کرد: اگر دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری مشترک داشته باشند می‌توان بافت تاریخی را ثبت ملی و بعد ثبت جهانی کرد و آن هنگام است که می‌توانیم بگوییم بافت تاریخی داریم اما صرف اینکه بافت را دست نخورده باقی بگذاریم به مرور زمان از بین خواهد رفت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار