معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با بیان اینکه دستورالعمل جدید شورای اطلاع‌رسانی دولت آمده است، گفت: ما در بخش اطلاع‌رسانی ضعف داریم و با جلسات این شکلی هم ضعف ما برطرف نمی‌شود لذا از اصحاب رسانه سؤال می‌شود در عرصه اطلاع‌رسانی چه کنیم آن چیزی که حق مردم است، رابطه دو طرفه که حق مردم است، رابطه مردم و حاکمیت و انتظارات مردم از حاکمیت از این چیزی که اکنون است، بهتر شود.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹ 28 February 2023

تابناک فارس به نقل از ایکنا: اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در نشست «رسانه و امنیت» که با حضور اصحاب رسانه این استان در محل استانداری برگزار شد، گفت: سخنان و نظرات خبرنگاران و عکاسان بر تصمیمات مدیران تأثیر خواهد داشت، مخصوصاً در جایی که این سخنان استمرار دارد.

وی برپایی چنین جلساتی را فرصتی برای تأثیرگذاری نظرات و پیشنهادات و انتقادات اصحاب رسانه بر تصمیمات مسئولان دانست و افزود: اصحاب رسانه اعم از خبرنگاران و عکاسان در تأثیرگذاری خود در روند امور شک نکنند.

محبی‌پور پیشنهاد داد تا جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی اصحاب رسانه فارس روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در محل استانداری برگزار شود تا خبرنگاران بتوانند گردهم جمع شده و درباره مسائل مختلف هم‌اندیشی کنند و سپس افزود: در این جلسات سخنان و انتقادات و پیشنهادات را می‌توان بیان کرد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان فارس با تأکید بر اهمیت نقد رسانه‌ها در جامعه گفت: اگر نقد از رسانه‌های ایرانی شنیده شود، بسیار بهتر از این است که از رسانه‌های بیگانه شنیده شود زیرا یک ایرانی در هر شرایطی تعصب وطن‌دوستی خود را دارد و حتی اگر اشتباه کند، یک هم‌وطن و فرزند خودمان است و اشکالی ندارد.

وی تأکید کرد: به سهم خویش تاکنون تلاش کرده‌ام از شکایت کردن و برخورد با رسانه‌ها و به اصطلاح‌ یقه‌گیری خبرنگاران در استان جلوگیری کنم به طوری که در طول هفته شاید با بیش از ۱۰ مورد چنین موارد مواجه شده و از این قضایا جلوگیری می‌کنیم.

محبی‌پور در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی اصحاب رسانه در نشست مذکور گفت: در این نشست دو واژه کوتوله استفاده شد یکی کوتوله رسانه‌ای و دیگری کوتوله مدیران اما سؤال اینجاست که چه کار انجام دهیم تا کوتوله‌های این عرصه رشد پیدا کنند و آیا رسانه ظرفیت و توان رشد دهندگی دارد یا خیر. درباره این مسئله فکر کنیم.

نقد عامل رشد افراد است

معاون استاندار فارس، نقد را یکی از عوامل رشد جامعه، مدیران و افراد عنوان کرد که می‌توان درباره آن فکر و هم‌اندیشی کرد و سپس افزود: علی‌رغم اینکه حرف شما قابل پذیرش است اما به معنای حذف افراد تلقی نکنید. اکنون در حال گذار مدیریتی در کشور هستیم و نسل جدیدی بر سر کار می‌آیند که جنگ ندیده‌اند و ما باید به بزرگ شدن این‌ها کمک کنیم و از حالت کوتولوگی به شایستگی برسانیم و رسانه در این عرصه چه چیزی است.

وی با تأکید بر اینکه انحصار موجب رکود و مرگ است، گفت: امروز ‌اگر‌ در اقتصاد، صنعت خودرو، فضای رسانه‌ای و... دچار مشکل هستیم، علتش نگاه انحصاری است و باید این نگاه برداشته شود و این یک اصل کامل مورد پذیرش است.

محبی‌پور با بیان اینکه باید زمینه رقابت را فراهم کرد، افزود: در فضای رقابت است که رشد پیدا می‌شود و در فضای رسانه هم همین است و اگر در یک رسانه انحصار ایجاد شود رشد رخ نمی‌دهد لذا با شکستن انحصار است که بالندگی ایجاد می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس همچنین با بیان اینکه امروز به این اعتقاد قطعی رسیدیم که دولتی‌ها باید تسهیل‌گر فعالیت مردم باشند نه متولی امور مردم، گفت: وقتی توانستیم تسهیل‌گر فعالیت مردم در گروه‌های جهادی باشیم موفقیت کسب کردیم. رمز موفقیت بسیج در جنگ همین بود که دولت تسهیل‌گر حضور بسیجیان شد لذا در هر جنبه‌ای که دولت بدین مدل کارکرده، موفق بوده است.

وی با بیان اینکه رسانه دولتی غلط است زیرا در آن اتفاقاتی رخ نمی‌دهد ولی اگر جریان مردمی را در رسانه تسهیل کنیم، حتماً اتفاقات بهتری رخ خواهد داد، گفت: نقطه ضعفی در میان اصحاب رسانه استان وجود دارد و آن اینکه چرا اصحاب رسانه انسجام ندارند و باید دلیل این چرایی را پیدا کرده و آن را حل کنیم. ما که در اصول مبانی با هم اختلاف نداریم و اگر رقابت است خیلی خوب است اما رقابت به معنای بی‌انسجامی نیست.

محبی‌پور با تصریح اینکه در استان خود از عدم همکاری رنج می‌بریم نه فقط در میان رسانه بلکه در بخش‌های مختلف هم این مشکل وجود دارد، گفت: عدم همکاری یعنی وقتی مسئله‌ای به وجود می‌آید همه با هم در آن مسئله کمک نمی‌کنند و نتیجه عدم همکاری می‌شود کاهش توفیقات در عرصه‌های مختلف اعم از اقتصاد، فرهنگ، موضوعات اجتماعی و این جزو بدیهات هم است که اگر همکاری نباشد، هیچکس نمی‌تواند تمام مسائل را تک نفره حل کند لذا اصحاب رسانه بگویند که چرا و چگونه این مسائل را می‌توان حل کرد.

ضعف در حوزه اطلاع‌رسانی

وی در ادامه با بیان اینکه دستورالعمل جدید شورای اطلاع‌رسانی دولت آمده است، گفت: ما در بخش اطلاع‌رسانی ضعف داریم و با جلسات این شکلی هم ضعف ما برطرف نمی‌شود لذا از اصحاب رسانه سؤال می‌شود در عرصه اطلاع‌رسانی چه کنیم آن چیزی که حق مردم است، رابطه دو طرفه که حق مردم است، رابطه مردم و حاکمیت و انتظارات مردم از حاکمیت از این چیزی که اکنون است، بهتر شود.

محبی‌پور با تأکید بر اینکه رسانه‌های امروز نیاز به تکنولوژی و استفاده از تکنیک‌های جدید دارد وگرنه از عرصه رقابت حذف خواهد شد، گفت: رسانه باید خود را به موج جدید اطلاع‌رسانی برساند در غیر این صورت حتماً دچار عقب‌ماندگی خواهد شد و این‌ها مسائلی است که باید درباره آن هم‌اندیشی شود.

معاون استاندار فارس بیان کرد: نکته مهمی در موضوع رسانه وجود دارد که متفاوت از آن موضوع فعالان رسانه‌ای بی‌شناسنامه‌ای است که در این نشست اصحاب رسانه به آن‌ها اشاره کردند. شاید آن‌ها در زمینه خبر و نقد به صورت بسیار سطحی فعالیت کنند اما اصحاب رسانه هستند که می‌توانند تحلیل کرده و آموزش دهند و از نخبگان و فرهیختگان استفاده کرده و حل‌المسائل باشند و این فرصت در اختیار جریان‌های جدید به ظاهر رسانه‌ای بی‌شناسنامه نیست.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از اشکالات کنونی در بخش رسانه این است که مدیران احساس نمی‌کنند که مسائل آنان در رسانه قابل حل شدن است نه با رسانه، گفت: جذب شاخصان به رسانه حتماً احیا شود و در رسانه دنبال انسان‌های بزرگ، مؤثر و نخبه باید باشیم.

محبی‌پور با تصریح اینکه برخی از مدیران، سابقه مدیریتی بزرگی ندارد و نیاز است که اصحاب رسانه حسن نیت خود را ثابت کرده و اعتمادسازی کنند، افزود: باید هنر را به میان مردم بیاوریم و هنر به دست مردم برسانیم و برپایی رویدادهایی مثل نمایشگاه و رویدادهای هنری در راستای همین نکته است.

معاون استاندار فارس اظهار کرد: بنده علاقه دارم روزی کنسرت‌ها و جشنواره‌ها را در جایی مانند استادیوم حافظیه برگزار کنیم زیرا وقتی به هنر خود علاقه داریم، نشاط در جامعه ایجاد می‌شود و فضای استان فارس این ظرفیت را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار